Betongfundamenter på 430 tonn sørger for at åtte sjømerker står støtt ved Lepsøyrevet i Møre og Romsdal.
Bunnforholdene med morene og langt ned til fjell gjorde store betongsåler med søyler den enkleste måten å merke farleden.
Fundamentene er 10 x 10 meter i grunnflate, og 1,25 meter høye. Søylene er på 17 meter.
Betongkolossene er bygget i Søvika på Sunnmøre, der kranfartøyet Uglen hentet dem og plasserte dem på 11 meters dyp langs seilingsrenna.
Les også: Skal sikre kysten med sensorer
Nytt i Norge
– Dette er første gangen slike merker blir brukt i Norge, og det er de desidert tyngste vi har sett ut, sier prosjektleder Thommy Dahl Olsen i Kystverket til egne nettsider.
Kystverket har utdypet leden over Lepsøyrevet til 11 meters dybde i 100 meters bredde og cirka 2 kilometers lengde.
Les også: Færre ulykker på havet
Hurtigbåtmerking
Hver av de åtte søylene, som plasseres i ytterkant av renna, får nå påmontert hurtigbåtmerke med indirekte belysing (HIB) på toppen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Secora AS er entreprenør for utdypingen av leden. Sjøentreprenøren AS er entreprenør for bygging og utsetting av de åtte betongfundamentene. Kystverket montere selv HIB-ene.
Total kostnad for prosjektet er ca. 90 millioner kroner. Offisiell åpning er 20. september.
Les også: