IT

Inderne har de mest fornøyde kundene i nord

Tradisjonelle IT-leverandører sliter mot nykommerne.

Tjenesteutsetting til India har generert mange fornøyde IT-kunder.
Tjenesteutsetting til India har generert mange fornøyde IT-kunder. Bilde: Colourbox
30. apr. 2014 - 07:00

IT-konsulentselskapet PA Consulting Group har sammen med selskapet Whitelane sjekket status for hvordan vi outsourcer IT i Norden.

Selskapet har spurt 350 store selskaper og evaluert over tusen kontrakter på tjenesteutsetting av IT.

Resultatet er svært oppmuntrende for de nye indiske aktørene, men er til gjengjeld skremmende for flere av de tradisjonelle konsulentselskapene.

Til sammen omfatter undersøkelsen 28 forskjellige tjenesteytere.

Les også:  – Bruker mobiljammer for å få fred på toget

De er her for lengst

– Det er ikke slik at inderne kommer. Inderne er her, og de får overraskende gode tilbakemeldinger. De dominerer på toppen når det gjelder kundetilfredshet, mens noen av de tradisjonelle IT-konsulentene sliter med å tilfredsstille kundene sine, sier partner i PA Consulting, Tom Krohn.

Krohn forteller at de indiske selskapene har vært tålmodige.

De har bygget opp kunderelasjoner sakte men sikkert og har tatt på seg små oppdrag som de har utført på en måte kundene har satt pris på.

Nå er de inne hos mange av de store kundene med store oppdrag og utfordrer de tradisjonelle aktørene.

Les også: Basefarm kjørte backup midt i skatte-rushet

Nytt syn på indisk

– Det har skjedd et skifte i hvordan bedriftene ser på indiske aktører. Det er ingen tvil om at de kan tilby billigere leveranser selv om kostnadene har økt mye i hjemlandet. Men kundene liker mer enn lav pris. De setter pris på det de indiske selskapene tilbyr av innovasjon og kompetanse, sier Krohn.

Indiske selskaper som TCS og HCL setter press på flere nordiske aktører.

Et nylig eksempel er da DNB dumpet norske Evrys IT-tjenester i nettbanken. Tilliten ble over tid svekket på grunn av en rekke feil i systemet. Evry ble vraket framfor indiske HCL. Det ble et hardt slag for Evry som kort tid etter varslet nedbemanning med 300 årsverk. Men i dette tilfellet greide de til slutt å berge kontrakten.

– Nå er det de tradisjonelle IT-leverandørene som må ta et grep for å unngå å bli utkonkurrert. Mange av dem gjør det overaskende dårlig i vår undersøkelse og får ganske labre tilbakemeldinger fra kundene sine, sier Krohn.

Les også: Disse jobbene er mest truet av outsourcing

Vi elsker inderne: Når vi skal sette ut driften av applikasjoner og hele datarom gjør indiske selskaper det veldig bra. De tradisjonelle leverandørene bør skjerpe seg viser undersøkelsen PA-Consulting har utført
Vi elsker inderne: Når vi skal sette ut driften av applikasjoner og hele datarom gjør indiske selskaper det veldig bra. De tradisjonelle leverandørene bør skjerpe seg viser undersøkelsen PA-Consulting har utført

Tilfredse

Det er fremfor tre ting bedriftene ser etter når de setter ut IT: De vil redusere kostnadene, de vil konsentrere seg om kjernevirksomheten og de vil forbedre sin egen kapasitet.

I tillegg ønsker de forbedring av tjenestekvaliteten bedriftene selv tilbyr, finansielt spillerom og andre faktorer når de vil sette ut IT.

Norge skiller seg som vanlig litt ut fra de andre landene i Norden.

Her i landet er det ikke kostnader som er viktigst. Mulighetene for å kunne fokusere mer på bedriftens kjernevirksomhet topper listen.

Derfor ønsker vi å knytte til oss selskaper som kan levere partnere som kan levere alt fra infrastruktur, utvikling og drift av applikasjoner.

Les også: Her sender de nyansatte rett til India India planlegger norsk offensiv med oppkjøp av it-selskaper

Mange grunner: Det er en lang rekke ulike grunner til å sette ut IT-tjenestene. I Norge er det benytte ressursene til noe annet enn å drive IT som er den viktigste driveren og ikke kost.
Mange grunner: Det er en lang rekke ulike grunner til å sette ut IT-tjenestene. I Norge er det benytte ressursene til noe annet enn å drive IT som er den viktigste driveren og ikke kost.

Setter ut stadig mer

– I Norden har bedriftene et høyt nivå på tjenesteutsetting. Hele 78 prosent melder at de har satt ut deler av datasenteret og applikasjonsdrift. Men det betyr ikke at de er i mål. Hele 37 prosent her i landet forteller oss at de skal sette ut mer de neste årene. De har fått smaken på tjenesteutsetting og de vil ha mer. 89 prosent av de vi har spurt i Norge er et sted fra litt til svært fornøyd med det de har oppnådd, sier Krohn.

Les også: Han følger drømmen fra et kott i Silicon Valley

Bygger i Norge

Har undersøkt: Partner i PA-Consulting, Tom Krohn, tror de tradiisjonelle IT-konsultene må skjerpe deg kraftig i konkurransem med de indiske nykommerne.
Har undersøkt: Partner i PA-Consulting, Tom Krohn, tror de tradisjonelle IT-konsultene må skjerpe deg kraftig i konkurransem med de indiske nykommerne. PA-Consulting
Selv om de indiske IT-selskapene kan levere fra et svært stort antall dyktige konsulenter i hjemlandet, bygger de seg opp i Norge også, med både norske og indiske ansatte.

– Disse selskapene er ganske foroverlente i markedet. Når de overtar infrastruktur og drift fra norske selskaper er det ganske vanlig at de også overtar deres IT-avdelinger. Det betyr at de har en økende andel norske ansatte.

Les også:

Terje laget regne-app som ingen forstod

India planlegger norsk offensiv med oppkjøp av it-selskaper

IT-konsulentene forventer mer outsourcing  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.