KARRIERE

Disse jobbene er mest truet av outsourcing

Professor tror man flagger stillingene hjem igjen innen fem år.

Jobber innenfor IT, finans og administrasjon er blir oftest outsourcet ifølge en internasjonal studie.
Jobber innenfor IT, finans og administrasjon er blir oftest outsourcet ifølge en internasjonal studie. Bilde: Erwin Wodicka
15. jan. 2014 - 10:45
Vis mer

IT, finans, regnskap og administrasjon dominerer outsourcingplanene til 1355 bedriftsledere som deltok i undersøkelsen i 2013.

Oppgaver som blir oftest satt ut til eksterne selskaper i utlandet er IT-kundesenter, lønnsutbetaling og enkelte HR-oppgaver, vedlikehold av IT-infrastruktur, utvikling av applikasjoner og regnskapsføring.

Vil ha nye teknologier

Undersøkelsen deler bedriftenes motiver for outsourcing i to kategorier – operasjonelle og strategiske motiver.

Å redusere kostnader er den hyppigste operasjonelle årsaken til at mange ønsker eller har flagget ut stillinger til utlandet. Andre grunner er også planer om å skape mer vekst og standardisere arbeidsprosesser gjennom outsourcing.

Når det gjelder outsourcing som en del av bedriftens strategi svarer halvparten av bedriftene at de ønsker å ha tilgang på talenter og kvalifisert arbeidskraft og nye teknologier.

Les også: To av fem mener outsourcing er et tapsprosjekt

Bidrar ikke til innovasjon

Bedriftsledere ble også spurt om hvor effektiv deres IT-outsourcing-initiativer har vært for å oppnå både bedre økonomi og innovasjon.

Deres svar viser at litt under halvparten har oppnådd reduserte kostnader, effektivitet og standardiserte arbeidsprosesser innad i selskapet.

Samtidig har bare 7 prosent av bedriftene skapt nye og kreative metoder for å bidra til mer innovasjon og verdi.

India, Indonesia, Estland, Singapore og China er landene har det er mest outsourcet til internasjonalt.

Les også: Dette er tegn på at du kan miste jobben

Blir sårbare på arbeidsmarkedet

Forbundsleder i YS-forbundet Negotia, Inger Lise Rasmussen sier at hun kjenner seg igjen i outsourcingstrendene.

– Vi ser at i Norge foregår det mye outsourcing i IT- og telekombransjen, kundesentre, regnskap og andre støttefunksjoner, sier Rasmussen.

Hun mener at det er viktige funksjoner i bedriftenes infrastruktur, og at mangfoldet i arbeidslivet blir borte ved outsourcing.

– De som har yrker innenfor disse områdene blir veldig sårbare på arbeidsmarkedet hvis jobbene deres blir flagget ut.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Les også: Slik outsourcer du riktig

Flagger ut 209 årsverk

Nylig ble det kjent at Statoil planlegger å flagge ut 209 årsverk ut av selskapet.

De ønsker å redusere kostnader ved å outsource virksomheter til Capgemini, Coor Service Management og Accenture.

Det er virksomhet innen IT, eiendomsdrift, økonomi og finans som skal outsources til disse leverandørene.

– Det er rett og slett sosial dumping. Alle fagforeninger har jobbet for å hindre denne utflaggingen. De tillitsvalgte hadde protokollført at de var imot det. Men nå har Statoil bestemt seg for det likevel og vi beklager at det skjer. Det er skuffende og trist, sier Rasmussen til Teknisk Ukeblad.

Ikke outsource kjernevirksomhet

Fredrik Syversen, direktør for næringsutvikling i IKT-Norge, sier at man skal være forsiktig med å kvitte seg med kompetansen som er kjernen i selskapet. Samtidig er ikke han bekymret for at Statoil flagger ut en rekke IT-årsverk.

– Man skal være varsom med å outsource avdelinger som er selve kjernen i selskapet. Da blir man veldig sårbar for endringer og mer avhengig av kompetansen i utlandet. Jeg ser for meg at Statoil har mange høyt kompetente ansatte, og det er ikke kjernevirksomheten deres som blir outsourcet, sier Syversen.

– Hvis outsourcing av IT-utviklingsoppgaver fortsetter fremover, er det noe vits i å utdanne seg til det i Norge?

– Jeg ser det slik at alle som har IT-kompetanse får jobber, så jeg er ikke bekymret for tilgang på ledige IT-jobber i Norge. Men hvis de utviklerne vi har er for få og vi ikke utdanner mange nok, mister vi konkurransefortrinnet vårt internasjonalt og outsourcer mer. Da blir det en ond sirkel og få som vil kunne basisteknologien i Norge, sier Syversen.

Les også: Her sender de nyansatte rett til India

Ender opp med et større problem

Professor ved BI, Petter Gottschalk, er ikke optimistisk til Statoils utflagging.

– Jeg tipper Statoil går for backsourcing om 3-5 år, fordi transaksjonskostnadene ble for høye, sier Gottschalk i en epost.

Han har nylig utarbeidet en rapport "Flytting av arbeidsoppgaver til utlandet" for Finansforbundet. Ifølge rapporten finnes det en rekke ulemper ved offshoring, men også noen få fordeler hvis man innleder et godt samarbeid med offshoring-bedriftene.

– Å sette bort problemområder kan føre til at virksomheten ender opp med et enda større problem. Virksomheten må ha eierskap til problemene, og heller sette bort enklere oppgaver som ikke er en del av kjernevirksomheten, skriver Gottschalk i rapporten.

Les også: Statoil skiller ut 209 årsverk

Utfordringene ved offshoring

Ifølge rapporten har mange bedrifter altfor store og urealistiske forventninger til outsourcing.

– Enkelte får til å redusere kostnader, men kunnskapsutvikling og læring kan blir manglende. Noen angrer, og tar funksjonene hjem igjen. Noen reduserer forventningene og blir fornøyd. Det er smart å gå fra kostnadsfokus via ressursfokus til partnerfokus, skriver Gottschalk.

Han summerer også opp de viktigste utfordringene ved offshoring:

  • Kulturelle forskjeller
  • Tidsforskjeller
  • Språk
  • Geografisk avstand
  • Kunnskap om land, utdannelse, politisk system
  • Politisk ustabilitet, korrupsjon, nettverk
  • Mindre mulighet for kontroll
  • Mindre mulighet for kunnskapsoverføring
  • Større behov for å definere leveransene med større detaljeringsgrad
  • Vanskeligere å estimere kostnadene.

Les også: India tar tilbake ingeniørene

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.