KARRIERE

To av fem mener outsourcing er et tapsprosjekt

 

43 prosent av NITOs medlemmer svarte at de mente bedriften tapte viktig informasjon og fikk økt sårbarhet som følge av outsourcing.
43 prosent av NITOs medlemmer svarte at de mente bedriften tapte viktig informasjon og fikk økt sårbarhet som følge av outsourcing. Bilde: colourbox
28. sep. 2012 - 12:13
Vis mer

43 prosent av NITOs medlemmer mener at bedriften har tapt viktig kunnskap om utsatte arbeidsoppgaver. Det ifølge en undersøkelse blant 1300 medlemmer.

Ifølge svarene har flytting av deler av virksomheter til en ekstern leverandør også økt bedriftens sårbarhet.

Det har NITOs globaliseringsutvalg funnet ut etter at de har sett på utfordringer og muligheter rundt det globaliserte arbeidsmarkedet.

Les også: Slik outsourcer du riktig

NTO mener

Ifølge rapporten fra NITOs globaliseringsutvalg er det viktig at hele ingeniørvirksomheten beholdes i Norge for å opprettholde kompetanse og korte beslutninger.

– Ved offshoring av oppgaver må risikoen for å miste kritisk kompetanse vurderes grundig ut fra både et nasjonalt perspektiv og bedriftsperspektiv.

Petter Gottschalk, professor ved Handelshøyskolen BI, mener at tallene er ikke overraskende.

– Respondentene her er medarbeidere, ikke ledere som har tatt outsourcingsbeslutninger. Dernest taper man lett kunnskap på grunn av outsourcing, fordi outsourcing har vært drevet av leverandørene, ikke kundene.

Les også: Ingeniører i Kina tjener dobbelt så mye som kolleger i Norden

Reduserer sikkerhet

34 prosent av de spurte medlemmene var enige og svært enige i at sikkerheten blir redusert som følge av outsourcing.  

– Også sikkerheten er problematisk fordi det kan gjelde sikkerhetstiltak eller faktisk sikkerhet der for eksempel det nå er færre, men bedre tiltak, sier Gottschalk.

Som løsning på bedriftenes problemer med outsourcing ønsker NITO å tilby opplæring av tillitsvalgte om utfordringer knyttet til praksisen.

– Slik at NITOs tillitsvalgte krever drøftelser og innsyn i risikoanalyser når offshoring av ingeniørarbeidsoppgaver/-tjenester vurderes, ifølge rapporten fra Globaliseringsutvalget.

Nettsky er verre

BI-forsker Gottschalk mener at outsourcing i form av nettsky kan bli verre enn vanlig flytting av arbeidsoppgaver til en samarbeidspartner.

– Nettsky drives bare av leverandører som IBM og Microsoft, og ikke av kundene. En fremtidig cloud-undersøkelse vil trolig gi enda verre resultater.

Han har et klart råd til bedrifter som ikke har lykkes med outsourcing.

– Jeg vil råde dem å bite i det sure eplet, og gå for insourcing ved å bygge opp intern IT-funksjon.

Les også: India tar tilbake ingeniørene

Høy tilfredshet

Morten Thorkildsen, leder i styret for dataforeningen og administrerende direktør i IBM, mener at outsourcing i mange tilfeller har redusert kostnader.

Det kan ha også ofte muliggjort innovasjon på andre områder.

– Våre kunder viser høy tilfredshet med leveransene. Spesielt virker dette positivt for globale selskaper som trenger standardiserte tjenester i alle land de opererer i, innen kontrollerte kostnadsrammer, sier Thorkildsen.

Les også:

Slik beholder du ingeniører fra utlandet

Dette er toppstudentenes utstillingsvindu

– Norske ledere er altfor myke

– Bruk oljepenger på utdanning  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.