IT

Terje laget regne-app som ingen forstod

Men nå har Microsoft kastet seg over den.

Mathemateria Eq skal senke terskelen for å lære matematikk ved at du løser ligninger på skjermen og får fortløpende respons på om du har tatt poenget.
Mathemateria Eq skal senke terskelen for å lære matematikk ved at du løser ligninger på skjermen og får fortløpende respons på om du har tatt poenget. Bilde: Skjembilde
26. jan. 2014 - 18:14

Etter seks måneders iherdig innsats var Terje Kolderup ferdig med å utvikle sin egen app for matematikk.

Dette var i april i fjor, men det skulle gå flere måneder før Mathemateria Eq kom i kommersiell utgave - denne uken.

– Årsaken var at app-en var for vanskelig å forstå, forklarer Kolderup. Han er it-utvikler fra Universitetet i Oslo og lektor. Hjemme i Stavern driver han selskapet Capella IT.

Les også: I denne bransjen er du nesten sikret jobb

Tenke som nybegynner

Kolderup har utmerket forståelse for å løse ligninger, men det skortet på evnen til å sette seg inn i hvordan en nybegynner tenker.

– Det var ingen som skjønte mitt brukergrensesnitt. Løsningen var ikke intuitiv - selvforklarende. Jeg klarte rett og slett ikke å sette meg inn i hvordan de som sliter med matematikk tenker, medgir utvikleren.

På samme måte som mannen bak Dragonbox, ble Terje motivert av at for mange elever ikke klarer å henge med i tradisjonell matematikkundervisning.

– Jeg har undervist i matematikk. Med dagens tradisjonelle metoder møter mange på en terskel hvis de ikke forstår det umiddelbart, sier lektoren.

Les også: Norske elever løste åtte millioner spill-likninger på fem dager

Terje Kolderup måtte jobbe tett med en designer for å utvikle et brukergrensesnitt som skoleungdom forstår.
Terje Kolderup måtte jobbe tett med en designer for å utvikle et brukergrensesnitt som skoleungdom forstår.

Konkurranse viktig

Med hans app løser du ligninger på berøringsskjermen. Underveis får du hint om hva du skal gjøre. Kolderup beskriver det som å oppdage, leke og erfare - og lære av erfaringene.

– Dette er induktiv læring, i motsetning til den tradisjonelle deduktive undervisningen, påpeker han.

Konkurransementaliteten har fått mye oppmerksomhet i løsningen. Du kan konkurrere med andre lokalt, på landsplan eller senere over hele verden, hvis app-en viser seg å bli så utbredt.

– Poenget er at mange trigges av å konkurrere, og det fører til mengdetrening som igjen gjør at du mestrer matematikken, forklarer Kolderup.

Les også: Dette er planene for Norges nye realfagsgymnas

Ny design måtte til

Men en slik strategi ville ikke la seg realisere så lenge ingen skjønte et kvekk av hvordan Mathemateria skulle brukes.

Løsningen på problemet ble et møte med Linda Marie Sneve. Hun jobber nettopp med å gi it-løsninger et design, eller brukergrensesnitt, som folk flest forstår.

Hun oppfattet løsningen som genial, men:

– Brukergrensesnittet bar preg av programmering for pc med diverse knapper fremfor drag-and-drop funksjoner. Dermed ble den for komplisert for en app. Brukerne forsto ikke hvor de skulle trykke for å gi de rette kommandoene, medgir Sneve.

Les også: Nå har helt vanlige fiberkabler nådd 1,4 Tbit/s

Less is more

Hva ble løsningen?

– Poenget med app-er for berøringsskjerm er at de skal være lett å forstå og enkle å bruke. Det er ikke så lett å få til i praksis. Jeg hjalp Terje med å finne en enkel og logisk metode for hvordan app-en skulle brukes. Jeg ønsket at brukerne skulle føle at «selvfølgelig er det sånn man må gjøre for å flytte det tallet dit», forklarer Sneve.

Hun beskriver god arbeidsprosess med mye moro underveis, der designeren kom med ideer, og utvikleren kodet.

De lot testbrukere prøve app-en underveis for å sikre at den ble lett å forstå.

Prøvekaninene var i alderen 4 – 86 år, men med hovedfokus på ungdommer.

Og resultatet ble en utgave av Mathemateria som målgruppen takler.

Utvikleren selv viser villig frem e-post fra ungdom som er storbegeisret over app-en.

Og Microsoft Norge har promotert løsningen på eget initiativ.

Så du denne? Lars Erik hacker seg inn i kundenes datasystemer

Windows først

Et viktig grep på veien var at Kolderup søkte om og fikk tilslag på økonomisk tilskudd og kursing fra App Campus.

Dette er et opplegg ved Aalto Universitet i Finland i regi av Microsoft og Nokia for utvikling av løsninger, i første rekke for Wimdows Phone.

Og nå har han endt opp med en app som er klar for Norge.

Betingelsen for penger og skolering var at app-en lanseres for Windows Phone først. Etter 90 dager kan den slippes på andre plattformer.

– Så både Android og IOS er på gang. Senere vil jeg også få ferdig en versjon for vanlig nettleser på pc, sier Kolderup.

Les også:

Slik får du maksimalt ut av mobil-batteriet  

Slik skal Chrome redusere dataforbruket med opptil 50 prosent  

Snart vil de fleste mobiler lese fingeravtrykk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.