HYDROGENBIL

Hyundai garanterer rekordrekkevidde i sin nye hydrogenbil

Nærmer seg klar med sin andre serieproduserte brenselcellebil.

Hyundais hydrogenkonsept skal peke mot en produksjonsmodell som kan være under et år unna.
Hyundais hydrogenkonsept skal peke mot en produksjonsmodell som kan være under et år unna. Bilde: Hyundai
8. mars 2017 - 12:37

Den ser ut som en typisk konseptbil, men kjører rundt med teknologi som er nærmere bilforhandleren enn man kanskje skulle tro.

Hyundai FE Fuel Cell Conept, som ble vist fram i Genève tirsdag, er mer enn en framtidsvisjon:

– Dette blir fundamentet for vår nye hydrogenmodell som blir lansert tidlig i 2018, sa dr. Woong Chul Yang, sjef for Hyundais forskning- og utviklingssenter, på pressekonferansen.

800 kilometer

Den koreanske industrikjempen var først ute med å sette en hydrogenelektrisk bil i serieproduksjon, allerede i februar 2013. Fire år senere er det fortsatt ix35 Fuel Cell som utgjør flesteparten av de kun 70 norskregistrerte hydrogenbilene, og det har bare kommet én konkurrent på markedet: Toyota Mirai.

Også den kommende produksjonsmodellen blir høyreist akkurat som FE-konseptet («Future Eco»):

Hvor mye av interiøret fra FE Fuel Cell Concept som blir med over i produksjonsversjonen blir spennende å se. <i>Foto: Olaf Gallas</i>
Hvor mye av interiøret fra FE Fuel Cell Concept som blir med over i produksjonsversjonen blir spennende å se. Foto: Olaf Gallas

– Vi har designet bilen for å få markedets største rekkevidde, mer enn 800 kilometer mellom hver fylling. Det skal den klare på tross av at dette blir en stor suv med mye passasjerplass og stort bagasjerom, uttalte utviklingssjefen.

Selskapet mener at rekkevidde i denne størrelsen er nødvendig med tanke på at fylleinfrastrukturen fortsatt er begrenset de fleste steder.

Fjerde generasjon

Også produksjonsversjonen av Hyundais nye hydrogenbil skal bli en stor suv. <i>Foto: Hyundai</i>
Også produksjonsversjonen av Hyundais nye hydrogenbil skal bli en stor suv. Foto: Hyundai

Det flommet ikke over at teknologiske detaljer om den kommende hydrogenelektriske bilen i forbindelse med Genève-visningen, men noen interessante stikkord finnes det: Dette blir altså Hyundais andregenerasjon hydrogenbil, men vil utstyres med det som er selskapets fjerdegenerasjon brenselcelle. 

«Future Eco» heter Hyundai-konseptet. De kommende tre årene skal selskapet lansere minst 14 nye miljømodeller. <i>Foto: Hyundai</i>
«Future Eco» heter Hyundai-konseptet. De kommende tre årene skal selskapet lansere minst 14 nye miljømodeller. Foto: Hyundai

Ifølge Hyundai vil det nye brenselcellesystemet være 20 prosent lettere og 10 prosent mer effektivt enn det som sitter i dagens ix35. I tillegg skal effekttettheten ha økt med 30 prosent, uten at Hyundai oppgir om det er volumetrisk eller gravimetrisk.

I dag selges ix35 Fuel Cell, eller Tucson som den heter i noen markeder, i 17 land.

– Denne suv-en har vist at hydrogenelektriske biler kan fungere like godt i som biler med forbrenningsmotor, sa Woong Chul Yang.

Samtidig med ny Mercedes

Ifølge Thomas A. Schmid, daglig leder i Hyundai Motor Europe, er målet å bli det ledende asiatiske bilmerket i Europa innen 2021, både i salgstall og kundetilfredshet. Fram til da skal bilprodusenten lansere 30 nye produkter. Mange av dem suv-er, som er det raskest voksende segmentet i Europa, og minst 14 med hel- eller delelektrisk drivlinje.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Allerede neste år kommer en Ioniq i en ny batterielektrisk utgave med rekkevidde på minst 320 kilometer, og Hyundai har tidligere varslet at de kommer til å lansere nye versjoner av elbilene sine annenhvert år.

Når det gjelder den nye hydrogenbilen, er det fortsatt uklart nøyaktig når bilen lanseres og ikke minst blir klar for salg her til lands:

– Jeg vet ikke noe mer enn at det blir en gang i 2018, opplyser pr-sjef Morten Brusletto i Hyundai Motor Norge.

Våren 2018 lanserer Mercedes-Benz sin nye ladbare hydrogenbil GLC F-Cell, som har et 9 kWh litiumionbatteri i kombinasjon med brenselceller. Denne skal vises fram i Frankfurt til høsten. Bilen har for øvrig hydrogenlagringsteknologi fra norske Hexagon Composites.

En tredje og nylansert modell, Honda Clarity Fuel Cell, leveres til Europa i ytterst få eksemplarer og blir neppe å se med norske skilter.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.