Fregatten KNM Helge Ingstad

Lappet sammen: Her settes «Helge Ingstad» på vannet igjen

153 dager etter havariet flyter fregatten på egen hånd.

VIDEO: Her sjøsettes fregatten igjen.

153 dager etter havariet flyter fregatten på egen hånd.

Onsdag sjøsettes fregatten KNM Helge Ingstad.

8. november i fjor havnet fregatten på bunnen av Hjeltefjorden i Hordaland etter en kollisjon med tankskipet Sola TS (se tidslinje nederst i saken).

Her lå den i 110 dager før den ble hevet og slept til Sjøforsvarets hovedbase Haakonsvern i Bergen.

153 dager etter havariet sjøsettes «Helge Ingstad» igjen.

Sakte operasjon

Den har ligget på lekteren Boa Barge 33 siden ankomst på Haakonsvern 3. mars. Onsdag senkes lekteren, og fregatten flyter igjen på egen hånd.

Operasjonen skjer sakte mens mannskapet er om bord og ser etter lekkasjer, som i så fall må tettes før arbeidet fortsetter.

Når fregatten igjen flyter, bukseres den inn i tørrdokka i fjellet på Haakonsvern. Der fortsetter  de tekniske undersøkelsene. Fregatten blir liggende i tørrdokk fram til over påske og blir deretter lagt til kai.

Tilstandsrapport

Litt «rufs» under baugen: I dag ble fregatten sjøsatt igjen.

Før sommeren regner Forsvarsmateriell å ha klar en tilstandsrapport om både skips- og våpentekniske skader. Rapporten vil  antakelig inneholde en anbefaling om å sende fregatten til opphugging eller gjenoppbygging.

Rapportens sendes Forsvardepartementet.

Regjeringen vil deretter beslutte hva som skal gjøres og legge saken fram for Stortinget dersom det kreves store midler. Regjeringen besluttet denne uka at bevilgninger til erstatning av fregatten vil gå «over streken» - det vil si fremmes i budsjettplanene som må vedtas i  Stortinget.

Neppe gjenoppbygging

Ingen av kildene TU har snakket med i det maritime miljøet har noe tro på at det er lønnsomt eller gunstig å gjenoppbygge fregatten.

En kilde påpeker at KNM Helge Ingstad lå på veldig grunt vann med mye oksygen. Dermed begynner oksideringsprosessen umiddelbart.

Det påpekes at all elektronikk og alt annet innvendig må rives ut og ikke kan gjenbrukes. Selv ikke hovedmotorene, Caterpillar som er lisensbygget av spanske Navantia, antas å ha særlig restverdi annet enn som skrotmetall.

– Ingen motorfabrikant vil gi garanti på en gjenoppbygget motor. Det er antakelig billigere og enklere å bestille helt ny motor, selv om hovedblokka nok kan restaureres, sier kilden. 

12. mars opplyste forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) at forsvaret så langt har brukt 640 millioner kroner på hevingen. Både Statens havarikommisjon og politiet undersøker ulykken.

KNM Helge Ingstad har ligget på lekteren BOA Barge 33 ved Haakonsvern i Bergen siden hevingen. Her sjøsettes fregatten. Foto: Emil Wenaas Larsen / Forsvaret

Tre personer mistenkt

2. april opplyste politiet at tre personer har status som mistenkte i forbindelse med etterforskningen. Disse tre er losen, vaktsjefen på fregatten og en ansatt på trafikksentralen på Fedje.

Losen på tankskipet skal ha vært mistenkt for brudd på navigasjonsreglene siden kort tid etter ulykken. Reglene som kan ha blitt brutt går blant annet ut på om skipet lå riktig i farvannet og ga riktig signal til KNM Helge Ingstad som kom imot.

Den mistenkte på fregatten er vaktsjefen som var ansvarlig på broen da kollisjonen fant sted.

Personen ved trafikksentralen på Fedje skal være mistenkt for uforstand i tjenesten. Ingen har foreløpig status som siktet.

Kommentarer (37)

Kommentarer (37)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå