Simulatormodellen er den første av sitt slag i Norge, og er en tro kopi av Floatel Superior. Den er utviklet i tett samarbeid mellom Simsea, Floatel International og Kongsberg Maritime. (Bilde: Ina Steen Andersen)

SIMSEA RIGGSIMULATOR

Her har de en tro kopi av Floatel Superior

Ansatte skal trene på å takle uønskede hendelser.

Simulatorsenteret Simsea har investert i en ny moderne riggsimulator på oppdrag fra svenske Floatel International AB.

Riggsimulatoren er den første av sitt slag i Norge, og er en tro kopi av den halvt nedsenkbare bolig- og støtteriggriggen Floatel Superior.

I ryggmargen

Torsdag presenterte selskapene simulatoren på senteret i Haugesund.

Ved hjelp av den nye simulatoren skal bropersonell på Floatels rigger kunne trene på å takle uønskede hendelser på riggen.

– Vi trenger å trene på uforutsette situasjoner. De ansatte må være komfortable med hva de skal gjøre om noe skjer. Det skal ligge i ryggmargen og være en del av et naturlig reaksjonsmønster, sier Peter Hildebrand, teknisk inspektør i Floatel International, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Nå kommer spesialriggene til Statoil

– Skal ikke skje igjen

Riggen Floatel Superior har hatt et par slike uønskede hendelser, som i november 2012: I stiv kuling og rundt 15 meters bølger falt et anker løs fra festet og hang ned langs siden av Floatel Superior.

Etter hvert slo det hull på den ene pongtongen. Den fikk en vanninntrengning, som gjorde at plattformen fikk en krengning på rundt fire grader. 374 personer måtte evakueres.

Også i sommer hadde boligriggen problemer. Denne gangen var det gangbroen over til plattformen som ble slått i stykker på grunn av høye bølger. En trapp festet til broen løsnet og falt ned, hvor den traff en annen trapp.

Hildebrand påpeker at arbeidet med simulatoren startet før disse fant sted, men at scenarioene fra de situasjonene som de har opplevd på riggen nå er lagt inn i kurset til Simsea.

– Vi vil ikke ha slike hendelser, og vi skal trene slik at det ikke skal skje igjen. Når vi legger inn scenarioene som vi alt har vært ute for, så får vi både en anledning til å se hva vi gjorde galt, om vi gjorde noe galt, og vi kan lære hva som er den rette reaksjonen, forklarer han.

Hildebrand ser klare fordeler ved å ha en tro modell av den faktisk riggen.

– Det er en stor fordel for oss. Alt utstyret som finnes på riggen har vi inne i systemene på simulatoren. Da lærer de ansatte seg å bli komfortable med alle systemer, og de kjenner seg igjen når de står på den virkelige riggen, påpeker han.

Les også: Goliat skal tåle en titusenårsstorm

Peter Hildebrand, teknisk inspektør i Floatel International og direktør i Simsea, A. Rune Johansen, foran den nye riggsimulatoren basert på Floatel Superior. Ina Steen Andersen

– Føles realistisk

Kurset Simsea skal holde for Floatel International vil gå over fire dager, og har som mål at deltakerne skal få økt innsikt i dynamisk posisjonering (DP), trene på DP og DP-assistert oppankring (POSMOOR- ATA) i nærhet av faste installasjoner offshore, inkludert håndtering av DP-feil og nødsituasjoner.

Kurset skal også gi deltakerne økt innsikt i og forståelse for stabilitet og ballastering og hvordan de skal håndtere uønskede hendelser i forbindelse med dette. Det er også mulig å trene på samhandling mellom rigg og ankerhåndteringsfartøy.

Direktør i Simsea, A. Rune Johansen, forklarer at simulatoren gir riggpersonell anledning til å trene på de tingene som det er vanskelig å trene på i virkeligheten.

– Fordelen med å gjennomføre denne type trening på en simulator er at mannskap utvikler ferdigheter til å takle uønskede hendelser som, hvis de skjedde i virkeligheten, hadde satt liv og utstyr i stor fare. Når treningen i tillegg gjennomføres i en fullskala simulator som føles realistisk for deltakerne, blir læringsutbyttet større, sier han.

Første kurs gjennomføres på mandag.

Les også: Ny rigg skal kunne operere i to meter arktisk is

Faglig ansvarlig i Simsea, Lars Gustavsen, manøvrerer simulatoren. Ina Steen Andersen

Kun fantastien setter grenser

Faglig ansvarlig i Simsea, Lars Gustavsen, forklarer at det nærmest ikke finnes grenser for hva de kan legge inn i kurset.

– Vi kan legge inn alle mulige feilkilder som kursdeltakerne skal trene på å rette opp i. Det kan være at de mister maskinrommet, at riggen krenger eller tar inn vann, strømstans eller problemer med referansesystemene, sier han.

Mens kursdeltakerne står inne i simulatoren, sitter Simsea-ansatte på instruktørrommet og styrer hendelsesforløpet. De kan kontrollere vær og vind og de ulike feilkildene.

– Simulatorene er kommet så langt nå at det kun er fantasien som setter grenser for hva slags situasjoner vi kan få til å oppstå, påpeker Gustavsen.

Les også: Norge blir simulator-stormakt

På instruktørrommet sitter Stig Sortland. Han kan styre både vær og vind, og legge inn feilkilder som strømstans eller motorstopp, som kursdeltakerne skal trene på å takle. Simsea

Stort marked

Selv om simulatoren er en kopi av Floatel Superior kan den brukes av alle som vil trene på spesifikke systemer, som dynamisk posisjonering.

– Systemene virker på samme måte uavhengig av hvilken rigg du jobber på. Og vi kan tilpasse kursene til kundens behov, om det er spesifikke scenarioer de vil trene på eller egne prosedyrer de vil ha inn i kurset, sier Johansen.

Simsea-direktøren ser lyst på markedet for trening av riggpersonell, og viser til at flere nye rigger er på vei inn på norsk sokkel de neste årene.

Simulatorsenteret har alt hatt Statoil på besøk, og får flere riggrederier innom for en demonstrasjon fredag.

– Vi er veldig stolt av det vi har fått til med denne simulatoren. Dette er «state of the art»-teknologi. Den er den eneste av sitt slag i Norge, og Simsea er én av få i verden som har en, påpeker Johansen.

Les også: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner