Dette er EC225-simulatoren som Thales har innstallert for Helisim i Marignane. I løpet av et par år kommer en tilsvarende simulator til Sola. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

THALES TRENINGSSENTER FOR HELIKOPTRE

Norge blir simulator-stormakt

Dagen etter at planene for en ny EC225-simulator i Norge ble lansert, kommer en konkurrent på banen med tilsvarende planer.

En ny S-92-simulator er nettopp åpnet, og i løpet av et par år vil ytterligere to helikoptersimulatorer for EC225 være på plass her til lands.

Det er klart etter at Thales Norway nå har besluttet å bygge og drifte et nytt treningssenter for helikoptre.

I første omgang skal senteret tilby trening for helikopteroperatører olje- og gassektoren som benytter Eurocopter EC225 Super Puma.

Les også: – Ingen bryr seg om det ramler ned et par helikoptre

To konkurrenter i 2015

Tidligere denne uka ble det kjent at CAE og Eurocopter har planer om å bygge to nye simulatorer i Norge. En for EC225 og en for AS350.

Treningssenteret skal etter planen åpne i 2015. Samme år som Thales planlegger å sette i drift sitt nye treningssenter.

– Vi er kjent med disse planene. Men dette er noe vi har jobbet med i flere år. Det er en strategisk beslutning om å investere i et slikt treningssenter fordi vi mener det er et marked for disse tjenestene, sier pressekontakt Trude Solvang i Thales Norway til Teknisk Ukeblad.

Etter det TU kjenner til, er intensjonen til CAE/Eurocopter å installere de nye simulatorene på Gardermoen.

Thales Norway skal bygge treningssenteret ved Sola lufthavn, der også Flight Safety International har etablert Stavanger Training Centre.

Første på 28 år

De mest avanserte flysimulatorene er kostbar teknologi. Tommelfingerregelen er at en slik simulator koster omtrent det samme som helikopteret det etterligner. Med andre ord rundt 150-200 millioner kroner.

Norge er allerede en helikopterstormakt globalt, på grunn av oljeindustriens behov for offshoretransport. For eksempel er 30 prosent av flytimene som akkumuleres på den globale Sikorsky S-92A-flåten flyginger fra norske baser.

Nå er også treningsfasilitetene i ferd med å følge etter:

Da Stavanger Training Centre åpnet, var det første gang på 28 år at en ny simulator ble satt i drift her til lands.

Forrige gang var Super Puma-simulatoren som ble satt opp midt på 80-tallet etter at Helikopterservice tok i bruk flytypen i 1983. Fem-seks år tidligere var det installert en S-61-simulator.

360-graders-video: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner

Først offshore - så sar og forsvar

– Helikopterpiloter innen norsk olje- og gassektor opererer under særdeles utfordrende forhold i luften. Vårt mål er å tilby kundene den beste helikoptertreningen, levert i Norge. Vår ambisjon er etter hvert å utvide tjenesten til å inkludere helikoptertrening og simulering for forsvar og redningstjeneste, sier direktør Glenn Pedersen i Thales Norway i en melding.

Simulatoren er en såkalt «full flight-simulator», markedsnavnet er Thales Reality H.

Ved hjelp av det som kalles «Roll-on/Roll-Off-teknologi», kan man enkelt benytte ulike cockpiter på den samme simulatordokkingstasjonen.

To kandidater

Den militære versjonen av EC225 (EC725) er fortsatt med i konkurransen om å erstatte Sea King som 330-skvadronens nye redningshelikopter.

Den andre konkurrenten heter AW101 og produseres av Agusta Westland.

– Vil dere satse på å tilby trening for AW101 dersom dette blir kandidaten som vinner Nawsarh-konkurransen?

– I oppstarten er det kun støtte for EC225. Men i prinsippet er vi klare til å ta tak i redningsmarkedet uansett hvilken sar-plattform som blir valgt, sier Solvang.

Les også: Nå starter flytester av Sea King-erstatteren

Første i Norge

Thales har ingen simulatorer i Norge fra før.

Det kommende treningssenteret skal være på plass innen utgangen av 2015.

TU får opplyst at planen er å bygge nytt, uten å få vite nøyaktig hvor på Sola senteret kommer.

Viktig for flysikkerheten

Norsk olje og gass har lenge jobbet for å legge til rette for mer trening hjemme i Norge.

— Det var en flaggdag da vi fikk en S-92-simulator. Når vi nå også får muligheten for simulatortrening med EC225 her hjemme, har vi kommet langt. Det å ha norsk kompetanse og miljø for trening, er grunnleggende svært viktig for flysikkerheten. Det viser også de tre sikkerhetsstudiene (HSS), sier Sverre Austrheim i Norsk olje og gass’ luftfartsfaglige ekspertgruppe til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Satte hastighetsrekord med helikopter

– 50 prosent sannsynlighet for dødsulykke i år

Hun reddet fire liv da propellen falt av