OLJE OG GASS

Nå kommer spesialriggene til Statoil

Den spesialdesignede kategori D-riggen skal kunne operere på dyp mellom 100 og 500 meter, og bore brønner ned til 8500 meter. Mot slutten av 2014 skal den første etter planen være klar til oppdrag for Statoil i norske farvann. Den får navnet Songa Equinox.
Den spesialdesignede kategori D-riggen skal kunne operere på dyp mellom 100 og 500 meter, og bore brønner ned til 8500 meter. Mot slutten av 2014 skal den første etter planen være klar til oppdrag for Statoil i norske farvann. Den får navnet Songa Equinox. Bilde: Statoil
Ina AndersenIna AndersenJournalist
19. jan. 2014 - 10:33

Flere nye rigger er på vei inn i det norske markedet, men det er ikke sikkert kapasiteten på norsk sokkel øker betraktelig av den grunn – i hvert fall ikke på kort sikt, skal vi tro Lars Eirik Nicolaisen, partner i Rystad Energy, med ekspertise på riggmarkedet.

– Det overordnede bildet har vært, og er også fram mot 2016-2017, at det vil være en netto tilstrømming av rigger til norsk sokkel. Likevel er det ikke sikkert at kapasiteten vil øke i 2014. Det blir et litt spesielt år, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også: Her er Statoils nye superrigg

Overgangsmarkedet

I 2014 er det ventet fem nye rigger på norsk sokkel. Det kommer to jack-up-rigger fra Rowan, Rowan Stavanger og Rowan Viking.

Mot slutten av året er det også ventet flere nybygg. Maersk kommer med to nye oppjekkbare enheter på norsk sokkel, kalt Maersk XL Enhanced. Den første er ventet klar i tredje kvartal av 2014, den andre i fjerde kvartal. Disse skal inn i porteføljene til Total og Det norske.

De nye oppjekkbare riggene fra Maersk Drilling skal etter planen være klare i løpet av 2014. Maersk Drilling
XL Enhanced skal kunne operere i et dyp på 150 meter og bore hele 12.000 meter.

I tillegg kommer også den første av kategori D-riggene som Statoil har bestilt fra Songa Offshore mot slutten av året, Songa Equinox.

De halvt nedsenkbare riggene skal kunne operere på 100-500 meters dyp, og bore brønner på 8500 meter. De er designet for å kunne utføre operasjoner i arktiske farvann, og er tilpasset Statoils behov.

Les også: Derfor må mobilene bo på hotell

Kan bli forsinket

– De tre sistnevnte er helt nye rigger, og da vil det alltid være en viss usikkerhet rundt når de står ferdige. Byggingen av nye rigger har en tendens til å bli forsinket. Dermed vet vi ikke hundre prosent når de vil komme, og operasjonsstart kan fort skli over årsskiftet til 2015, påpeker Nicolaisen.

Samtidig er en gammel traver i norske farvann, Transocean’s Polar Pioneer, på vei ut.

Det er en halvt nedsenkbar rigg som har vært i Statoil-porteføljen, men som selskapet har valgt å ikke ta videre på kontrakt.

– Dermed forsvinner den nå ut, etter å ha fått en kontrakt med Shell i Alaska. Den har vært på norsk sokkel siden midten av 80-tallet, og regnes som en skikkelig arbeidshest. Når den forsvinner kan kapasiteten gå litt ned, forklarer han.

Les også: Det skal bli lettere å flytte og ta i bruk borerigger på norsk sokkel

Flere rigger må på «service»

Polar Pioneer ligger an til å bli den eneste riggen som er helt på vei ut av det norske markedet i 2014. Men det er andre medvirkende årsaker som gjør at kapasiteten kan komme til å gå noe ned. Blant annet er det rigger i det norske markedet som skal på kortere utenlandsvisitter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– West Alpha, som er en semi eid av Seadrill, skal til Karasjøen i år. ExxonMobil har den på kontrakt i Norge, men skal bruke den i Russland i en periode. Det innebærer også at den må på et verftsopphold, for å klargjøres for de harde forholdene der oppe. Det tar ut en del kapasitet på norsk sokkel, poengterer Nicolaisen.

Også West Hercules, eid av Seadrill, på kontrakt med Statoil, skal utenlands. Den halvt nedsenkbare riggen skal til Færøyene, for å bore for Statoil.

– På toppen av dette er 2014 tilfeldigvis et år som kolliderer med femårssyklusen for klassing til flere av riggene som befinner seg på norsk sokkel. Det tar ut kapasitet fra markedet når disse i løpet av året må inn til verft for å undersøkes, sier han.

Les også: De viktigste olje- og gass-messene i 2014

Oljeselskapene bremser

Nicolaisen påpeker at oljeselskapene øker investeringsbudsjettene sine, uten at det nødvendigvis gir høyere aktivitet.

– Det har de gjort siden 2009, men en del av det skyldes økte kostnader. Vi har hatt en kostnadsinflasjon de siste fem årene, hvor oljeprisen ikke har fulgt etter. Den har stagnert på rundt 110 dollar fatet. Dette er noe oljeselskapene føler veldig på, sier han.

Det fører til at oljeselskapene har satt bremsen på.

– Så det ligger an til at antallet nye letebrønner nok skal litt ned i 2014, og antallet nye utvinningsbrønner vil ligge flatt. Aktiviteten sett under ett vil nok være flat eller med en liten nedgang på kort sikt, mener han.

Dermed er det ikke snakk om et økende behov for rigger på norsk sokkel, i hvert fall ikke for de neste 12 månedene.

– Det er ingen som tørster etter mer riggkapasitet, de fleste planer er lagt for den nærmeste tiden.

Les også: Dette er de 9 viktigste utbyggingene for oljebransjen

– Klarere prisskille

Nicolaisen tror prisnivået vil holde seg stabilt høyt, i hvert fall for de nyere riggene, men han mener samtidig at det ikke er grunnlag for noen prisøkning de neste to årene.

Han peker på at det er flere nye rigger under konstruksjon globalt sett, og at det er en viss tilgjengelighet i markedet.

– Den trenden vi derimot ser er at det blir en betydelig større forskjell i prisene på de beste enhetene og de middels enhetene, de som er eldre. De nye riggene vil nok fortsette å ligge stabilt høyt, på rundt 500.000-600.000 dollar per dag. De eldre vil få dårligere betalt, sier han.

Se også: Sjekk ut vårt gigantiske multimedierigg fra Statfjord B

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.