Statoils nye Cat J-rigger skal utføre arbeidet 20 prosent mer effektivt, og koster ti prosent mindre enn konvensjonelle rigger. (Bilde: Statoil)

Her er Statoils nye superrigg

Cat J:

  • En ny oppjekkbar rigg spesialdesignet for å operere i havdyp mellom 70 og 150 meter og borer ned til 10.000 meter.
  • En arbeidshest primært til bruk for boring og komplettering av produksjonsbrønner.
  • Mer effektiv boring med firdobbel derrick
  • Av designet GustoMSC CJ70- X150-A, basert på teknologi og utstyr fra Aker Solutions, National Oilwell Varco og TTS
  • Test/service BOP og juletre på kjellerdekk
  • Fasiliterer en ny fast-track juletrestørrelse og system
  • 1,5 derrick som legger til rette for simultanboring
  • Trip saver-funksjon som gjør det mulig å henge av BOp og stigerør på Texasdekk
  • Designet for Statoils subseasystem på norsk sokkel
  • BOP-system designet for både tørre brønner på plattformer og subseabrønner
  • Statoil vil tildele kontrakter i andre halvdel av 2012, og riggene skal leveres i andre halvdel av 2015

I dag lanserte Statoil sitt nyeste riggkonsept, kalt Cat J, og forbereder anbudsinvitasjon til industrien. Statoil foreslår at lisensene tar eierskap i riggene, og dermed blir Statoil selv andelseier av riggene.

Riggene skal være et viktig bidrag til at Statoil kan opprettholde dagens produksjonsnivå frem til 2020, som Statoil har satt som ambisjon.

Les også: Petoro fornøyd med riggeierskap

Trenger mer kapasitet

– Vi må levere over 100 produksjonsbrønner hvert år, i tillegg til letebrønner. Det betyr at vi må opp i brønnkonstruksjonsraten, og da trenger vi mer kapasitet. Her kommer riggene inn i bildet, sier leder for boring og brønn i Statoil, Øystein Arvid Håland.

En av Statoils store kjepphester er at det bores for få brønner, og brønnene bores for sakte. I tillegg har de stadig økende riggratene gjort det komplisert å få tilgang på rigg. I dag brukes boreanleggene på de store, modne feltene i stor grad til brønnarbeid og vedlikehold av eksisterende brønner.

CATJ Oppjekkbar kategori J-rigg, Statoil. Utbyggingsmuligheter
Slik ser Statoil for seg at riggen kan flyttes mellom de ulike installasjonene i en lisens, og dermed gi en lettere tilkomst til de ulike brønnene. Statoil

Gir lettere tilkomst

Cat J-riggen er et mobilt boreanlegg som kan plasseres direkte oppå brønnhodene, mens annen aktivitet kan foregå parallelt.

– Her er den store besparelsen. I dag har boreanleggene stått på plattformen, men tilkomsten til brønnene og å få gjort nok med dem er en stor utfordring. Ved å ta riggen inn i lisensen får man gjort flere aktiviteter samtidig, sier Håland.

Les også: Bestiller rigger for 15 milliarder

Koster mindre

Statoil mener også at riggene vil være 10 prosent billigere å produsere fra verftet på grunn av standardisert riggdesign.

– Ved å standardisere konseptet vil riggene kunne bygges ti prosent billigere, og mer effektivt enn konvensjonelle rigger, sier Håland.

Les også: D-rigger holder liv i feltene

Ny boreteknologi

De nye Cat J-riggene er utstyrt med ny boreteknologi som kan bore og komplettere mer effektivt. I tillegg har designet en mer optimal løsning som gjør at riggen kan brukes for operasjoner på såkalte tørre brønner og brønner under vann.

Riggen er av typen CJ70, men har en smartere topside-løsning som tar kjent teknologi videre. Konseptet er basert på eksisterende teknologi og utstyr fra Aker Solutions, National Oilwell Varco eller TTS, som alle er aktuelle kandidater for levering av borepakken.

Les også: Nye rigger for 13 milliarder

Skreddersydd for hardt vær

Cat J er designet for å operere i havdyp på mellom 70 og 150 meter, og bore brønner ned mot 10.000 meters dyp. Ifølge Statoil er det en skreddersydd oppjekkbar rigg designet for operasjoner i værutsatte områder, og kan brukes både på overflaten og på havbunnen i grunne områder.

– Det blir et verktøy hovedsakelig for boring og komplettering av produksjonsbrønner, skriver Statoil på sine hjemmesider.

Gullfaks kandidat

Statoil ser for seg at de kan bruke de nye riggene på felter som Gullfaks og Mariner på britisk sokkel. Men også nye feltutbygginger som Johan Sverdrup, tidligere Aldous/Avaldsnes, er aktuelle kandidater.

Les også: Statoil brøt regelverket på Gullfaks

– Vi vet at nye brønner og brønnintervensjon er det viktigste IOR-tiltaket vi kan ha. Å skaffe oss mer kapabilitet er svaret, og så regner vi hvor mye vi kan tjene på riggene i forhold til hver lisens. Riggene trenger ikke bare brukes på modne felt, men også på nye felt, sier Håland.

Utvikles av industrien

Riggdesignet utvikles nå i samarbeid med flere industriaktører som skrogdesignere, leverandører av overbygg, verft og borekontraktører.

Etter planen vil Statoils anbudsinvitasjon for minimum to Cat J-rigger bli sendt ut i juli og kontraktene blir tildelt i andre halvdel av 2012. Riggene skal leveres i andre halvdel 2015.