Skoda Enyaq

Her er Skoda Enyaq i Norge

Se bildene.

130 LED-lys utgjør Crystal Face-grillen som skal ta tankene til den tsjekkiske krystallarven. Den opplyste grillen er tilvalg på Enyaq. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Skoda mener det skal være god plass i baksetet, uten at vi fikk teste det. (Bilde: Mathias Klingenberg )
En 13 tommers berøringsskjerm utgjør kjernen i Enyaqs infotainmentsystem. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Her er en oversikt over utstyret du får med på modellene med de to minste batteripakkene. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Her er en oversikt over utstyret du får med på den norske versjonen med 82 kWh batteri. Du får også med utstyret fra forrige bilde. Sara Persson, produksjef for Enyaq i Skoda Norge, til høyre. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Enyaq kommer som bakhjulsdrevet og som firehjulsdrevet. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Forsetet har to skjermer, et 5,3 tommers instrumentdisplay og en 13 tommers touchskjerm. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Møller bil og Skoda Norge hadde sørget for smittevernet med både bånd, masker, avstand og håndsprit. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Enyaq iV er 4.649 mm lang, 1.879 mm bred og 1.616 mm høy. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Bakkeklaringen er på 18,6 centimeter. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Bagasjerommet er på 585 liter. (Bilde: Mathias Klingenberg )
De norske utgavene vil ha LED-lys, og skal også være mulig å konfigurere med LED Matrix. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Enyaq kommer med konvensjonelle sidespeil. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Bilen har en nokså spiss front. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Bilen vil være mulig å konfiguerer med opptil 21 tommers felger. Dette vil kunne påvirke rekkevidden, påpeker Sara Persson. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Bilen ser ut som en blanding av en SUV og en stasjonsvogn. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Enyaq skal leveres fra første halvår neste år. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Skoda omtaler Enyaq som en familie-SUV. (Bilde: Mathias Klingenberg )
Skoda Enyaq ble vist frem hos Møller Mobility Group på Frysja i Oslo torsdag. (Bilde: Mathias Klingenberg )

Se bildene.

Enyaq iV, Skodas første elbil basert på Volkswagens-gruppens MEB-plattform, er på premieretur i Norge. Torsdag fikk norsk presse lov til å se den tsjekkiske bilen.

Vi kan ikke fortelle deg om følelsen av å stige inn i Enyaq, fordi smittevernshensyn forbød oss å prøvesitte. Sperrebåndet gjorde det også vanskelig å ta en ordentlig kikk inn i bilen. 

Det er likevel åpenbart at bilen kan tiltale SUV-glade, prisbevisste nordmenn. En rekkevidde på inntil 510 kilometer (WLTP), opptil 125 kW hurtiglading og et romslig bagasjerom på 585 liter, gjør Enyaq iV til en kapabel familiebil på papiret.

Noen av detaljene fra konseptversjonen Vision iV er tonet ned, men bilen vil være gjenkjennbar på norske veier - særlig dersom du velger en versjon med den nokså oppsiktsvekkende og opplyste grillen i front, kalt Crystal Face. Grillen består av 130 LED-lys som skal minne om Tsjekkias rike krystallarv.

Enyaq kommer i flere varianter, her er noen nøkkelspesifikasjoner:

Innstegsmodellen til 348.520 kroner har verken varmepumpe eller mulighet for tilhengerfeste. Skal du også ha firehjulstrekk, må du gå for modellen med størst batteri til 478.520 kroner.

Forsetet har to skjermer, et 5,3 tommers instrumentdisplay og en 13 tommers touchskjerm. Foto: Mathias Klingenberg

Flere utenlandske medier, blant annet Electrive, skriver at alle modellene vil få 50 kilowatt hurtiglading som standard, og at du må betale ekstra for å få henholdsvis 100 kW og 125 kilowatt hurtiglading. Skoda Norge forteller imidlertid at de har valgt 100 og 125 kW som standard på alle modellene som kommer hit.

– Det er én av de tingene som skiller den norske versjonen fra andre lands versjoner. Vi har valgt de tingene som vi tror norske kunder forventer i dag. Varmepumpe er for eksempel standard hos oss på alle versjonene som får det, mens det er tilvalg i andre land, sier Sara Persson, produktsjef i Skoda Norge.

I bildekarusellen øverst finner du en oversikt over hva som følger med av standardutstyr på de ulike utgavene.

Her er en video fra visningen (artikkelen fortsetter under videoen):

Litt mindre enn Model Y

Les også

Bilen blir 1.616 millimeter høy, 1.879 millimeter bred og 4.649 millimeter lang. Det er nesten, men ikke helt, på størrelse med Tesla Model Y, som er 1.624 millimeter høy, 1.921 millimeter bred og 4.751 millimeter lang. ID4, den kommende søstermodellen fra Volkswagen, får sannsynligvis liknende mål som Enyaq. 

Bilen markedsføres som en SUV (sports utility vehicle). Med det blotte øyet likner den på en mellomting mellom en SUV og en stasjonsvogn - kanskje en krysning mellom en Audi e-tron og en Skoda Octavia. Bakkeklaringen er på 18,6 centimeter. 

Midtkonsollen har et åpning tvers igjennom. Skoda skryter av god lagringsplass i midtkonsollen. Foto: Mathias Klingenberg

– Kanskje ikke mest innovativ, men smart

Mange bilprodusenter legger i dag større og større vekt på et godt infotainmentsystem. Tesla er kanskje den som gjør mest ut av dette, med blant annet spill og videostrømming. Volvo har også tidligere sagt til TU at de håper at det vil komme videotjenester på deres Android Automotive-baserte infotainmentsystem. 

Enyaqs har nettoppkobling og det skal være mulig å oppdatere bilen trådløst på sikt. Persson sier ikke alle softwarefunksjoner vil være tilgjengelig fra start. Hun forteller at det ikke er umulig at infotainmentsystemet er det samme som tilbys på Volkswagens ID3, ettersom de har samme eier, men vil ikke gå nærmere inn på dette. 

– Vil det komme videostrømming på Enyaqs 13 tommers store touchskjerm?

– Det er vanskelig å si, enn så lenge er ikke muligheten der. Så andre er kanskje lenger fremme der. Men totalpakken i bilen tror jeg likevel vil oppleves som moderne og med i tiden. Selv om man kanskje ikke er den mest innovative, så er det mange smarte løsninger, sier Persson. 

Nå skal bilen på en månedslang Norgesturné og besøke samtlige Møller-forhandlere. 

Skoda forventer å starte leveringer av de to variantene med størst batteri (Skoda Enyaq iV 60 og Skoda Enyaq iV 80) i første halvår 2021. 

Vil du vite mer om Skoda Enyaq? Les denne saken.  

Les også

Kommentarer (11)

Kommentarer (11)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå