Her er noe som funker på Yme

Yme-prosjektet har lenge blitt stemplet som en skandale. Det skyldes ikke Rolls-Royce.

  • Olje og gass

Tekniske data:

  • Maks strengvekt/pull: 200 MT
  • Power fra Yme: 12 kV
  • Maks modulvekt: 35 MT
  • Totalvekt WOU: ca 450 MT
  • Alle moduler levert som Z-015 – Midlertidig utstyr

Hva skal riggen gjøre:

  • Primært bytte ESP-pumper som står 3000 meter nede i brønnene
  • Generell brønnintervensjon


STAVANGER: I den store verkstedhallen hos Bergen Groups Rosenberg verft står en 35 meter høy rigg levert av Rolls-Royce. Den er kjøpt av Talisman for å utføre brønnvedlikehold på Yme.

Optimalt

Med verftets tillatelse har Rolls-Royce allerede testet den og boret rett gjennom verkstedgulvet og 200 meter ned i bakken.

-Riggen har blitt tunet gjennom høsten 2011, og vi begynner nå sluttestingen. Det er i den forbindelse boret en brønn inne i hallen hvor Rolls-Royce nå kjører simulerte offshore operasjoner , sier Torstein Thomassen, sjefsingeniør hos Rolls-Royce.

-Riggen fungerer nå optimalt.

– Mange fordeler

-Det er flere fordeler med denne riggen fremfor andre løsninger som finnes på markedet. Riggen er blant annet svært lett i forhold til pull-kraft på 200 tonn. Den er modulært oppdelt, noe som gjør at den kan rigges opp og ned ved bruk av plattformens egen kran, forteller han.

Les også: Yme-plattformen kan være ubrukelig

Stort marked

Ingen vet hvor lenge riggen blir stående innendørs. Det oppdages stadig nye feil på Yme-plattformen, som den er laget for.

Men med noen modifikasjoner vil det trolig ikke bli vanskelig å finne eventuelle nye kunder.

Mellom 3000 og 5000 brønner på norsk sokkel trenger vedlikehold de nærmeste 10 årene.

Den nye riggen til Rolls-Royce kan brukes til både brønnintervensjon, sidestegsboring og permanent plugging av brønner.

LEGOKLOSSER: Riggen skal løftes på plass i moduler på opptil 35 tonn. Rolls-Royce





-Spennende

Sjefsingeniør Sveinulf Øydne og prosjektleder Martin Lingsten fremhever drivsystemet som det mest spennende på riggen.

-Det er et enkelt og lett drivsystem som er et såkalt «Rack & Pinion»-system, hvor selve drivsystemet beveger seg opp og ned i «derrick». Det er det første som er sertifisert for Nordsjøen, understreker Lingsten.

Byggeklosser

Modulriggen består av derrick, rørhåndteringssystem, komplett boredekk og en substruktur med skiddesystem som fundament for boredekket. Riggen består av omtrent 20 moduler på opp til 35 tonn.

–Det har til nå vært relativt lite fokus på å videreutvikle produksjonsbrønner på norsk sokkel. Rolls-Royce tror markedet vil vokse, og med standardløsninger vil det bli mindre kostbart å øke produktiviteten i eksisterende brønner, mener Thommassen.

Mange brønner

Rolls-Royce mener at det kan benyttes standardløsninger i opp mot 80 til 90 prosent av vedlikeholdsoperasjonene på sokkelen. Mellom 3000 og 5000 brønner på norsk sokkel trenger vedlikehold de nærmeste 10 årene.

Den nye riggløsningen til Rolls-Royce kan brukes til både brønnintervensjon, sidestegsboring og permanent plugging av brønner, og den skal kunne brukes på en stor del av plattformene på norsk sokkel.

Oppkjøp

Rolls-Royce har 90 personer på Forus i Stavanger som jobber med utvikling og levering av håndteringssystemer for brønnintervensjon. Kompetansen innen brønnintervensjon bygger på gunderbedriften JMC som i 2007 ble kjøpt av Odim.

To år senere ble Odim kjøpt opp av Rolls-Royce og brønnintervensjon er nå et av flere satsingsområder innen selskapets marinevirksomhet.

I 2007 kjøpte Odim opp en gründerbedrift innen brønnintervensjon, og et par år senere ble Odim kjøpt opp av Rolls-Royce.

Les også:

Talisman vil ut av Nordsjøen

Operatøren: – Plattformen tilfredsstiller ikke norsk regelverk

Varsler til Oljedirektoratet: Vil hugge opp Yme-plattformen

Yme-skandalen: Petroleumstilsynet kan gripe inn

Nye feil på Yme-plattformen: Skandalen bare vokser og vokser

100 milliarder i kostnadssprekker