ELBIL

Her er de viktigste elbil-nyhetene fra årets største bilmesse

Noen kommer overraskende kjapt, andre er ville visjoner.

Honda Urban EV Concept ble vist fram i Frankfurt. En variant av denne kommer allerede i 2019.
Honda Urban EV Concept ble vist fram i Frankfurt. En variant av denne kommer allerede i 2019. Bilde: Honda
14. sep. 2017 - 05:30

Årets Frankfurt-messe har kanskje ikke bydd på de største overraskelsene, men et tidligere inntrykk er befestet ytterligere: 

Den tyske industrimaskinen er i ferd med å gire opp sin elbilsatsing. Og når dette først har oppnådd et visst moment, vil det være kapasitet og evne til å rulle ut millionvis av elbiler årlig. 

Tirsdag fikk vi et inntrykk av hvordan flere tyske volumselgere vil bli. Både den kommende elektriske kompaktmodelen fra Mercedes-Benz, den kommende BMW i5 og Volkswagens elektriske suv.

Samtidig er det fortsatt tid og plass for utfordrere, med Tesla i spissen, men det spørs om de får flere sjanser enn denne.

Den amerikanske bilprodusenten har lovet å øke produksjonstakten til en halv million biler i året i 2018.

Autonomi og deling

Som vanlig presenteres det mange biler som aldri vil få noen framtid utenfor et opplyst messegulv. Samtidig er det nå for tida kanskje vel så mange konsepter som demonstrerer egenskaper og kapasiteter innen elektrisk mobilitet som sådan, mer enn de peker på en framtidig spesifikk modell. Det gjelder for eksempel autonomi og ymse teknologi knyttet til bildelingstjenester.

Audi er et eksempel på det med sitt konsept Aicon, som skal vise hvordan produsenten ser for seg en framtidig selvkjørende bil. Her finnes det verken ratt eller pedaler.

Audi Aicon  <i>Foto:  Audi</i>
Audi Aicon  Foto:  Audi

Audi Aicon er selvsagt elektrisk og hevdes å ha en rekkevidde et sted mellom 700 og 800 kilometer fra et faststoffbatteri. Her er det firehjulsdrift og -styring med en elmotor på hvert hjul som yter totalt 260 kW og 550 Nm forbundet med 800V kraftelektronikk. 

Bilen er designet rundt et framtidig autonomt trafikkbilde der mye av teknologien vi i dag tar for gitt ikke lenger er nødvendig. For eksempel langlys og en del sikkerhetsutstyr. Når kollisjoner ikke lenger eksisterer, er det heller ikke behov for sikkerhetsbelter. 

Smart Vision EQ ForTwo ble av Daimler presentert som et radikalt bildelingskonsept som vil eliminere venting på en ledig bil:

Smart Vison EQ <i>Foto:  Daimler</i>
Smart Vison EQ Foto:  Daimler

Ved hjelp av massiv datainnsamling, såkalt «swarm intelligence», skal disse kjøretøyene forstå hvor og når det er behov for bil og automatisk hente brukeren der vedkommende er. Dermed er det heller ikke behov for parkeringsplasser eller utleveringspunkt for delebiler - denne flåten er konstant ute på veien når de ikke selv har stilt seg til lading.

På pressekonferansen kom det før øvrig fram at Smart nå blir helelektrisk på det europeiske og nordamerikanske markedet innen 2020.

Renault kikker lengre fram i tid med sin Symbioz. Dette konseptet viser den franske bilprodusentens visjon av mobilitet i 2030, med en elektrisk og autonom bil som fungerer som en forlengelse av hjemmet. Konseptbilen har også med seg tidligversjoner av teknologi Renault planlegger å lansere innen 2023, blant annet knyttet til selvkjøring under navnet «easy drive».

Symbioz er Renaults visjon for 2030, der bilen inngår i et økosystem med hjemmet. <i>Foto:  Renault</i>
Symbioz er Renaults visjon for 2030, der bilen inngår i et økosystem med hjemmet. Foto:  Renault

Retro-Honda

Blant en del showbiler med lang eller ubestemt tidshorisont, dukket det også opp noen overraskelser som nærmest er bestillingsklar sammenlignet med mange andre elbil-konsepter med mulig produksjon en eller annen gang på 2020-tallet.

– Dette er ingen visjon for en fjern framtid, men grunnlaget for en bil som skal lanseres innen to år, understreket Honda-sjef Takahiro Hachigo da han viste fram Urban EV Concept i Frankfurt.

Men på tross av at dette peker mot en modell som skal settes i produksjon allerede om under to år og leveres i Europa i løpet av 2019, er det marginalt med detaljer Honda foreløpig har valgt å dele. Annet enn at den er 100 millimeter kortere enn dagens minstemann, Honda Jazz, som måler 3.955 mm fra fanger til fanger.

Honda Urban EV Concept.
Honda Urban EV Concept.

Urban EV Concept er bygget på en helt ny elbilplattform og peker ut kursen for teknologi og design på den kommende batterielektriske produksjonsmodellen. Så blir det spennende å se hvor mye av det innvendige treverket og de bakhengslede dørene som er igjen når den endelige versjonen kommer.

Gjenoppstått

Borgward Isabella concept er hvordan den gjenoppståtte tyske bilprodusenten ser for seg nåtidas versjon av modellen som ble produsert fra 1954 til 1962. Da var Borgward allerede konkurs året før.

Ifølge Borgward Group AG er også dette mer enn en framtidsvisjon. Tvert imot skal reinkarnerte Isabella danne grunnlaget for all kommende design fra selskapet som snart er ti år gammelt. 

Borgwand Isabella <i>Foto:  Borgward</i>
Borgwand Isabella Foto:  Borgward

Den elektriske drivlinja er hentet fra selskapets suv-konsept BXi7, som ble vist fram tidligere i år. Batteriet er utviklet sammen med LG og skal kunne gi en rekkevidde på 500 kilometer. De to elmotorene på hver sin aksling yter 220 kW/450 Nm og skal bidra til at coupeen klarer 0-100 kilometer i timen på sekunder og en toppfart på 250 km/t.

Nesten produksjonsklar

Volkswagen stilte i Frankfurt med en oppdatert versjon av sitt elbil-crossover-konsept I.D. Crozz.  Nå har designen lagt seg mye nærmere slik kjøretøyet blir når serieproduksjonen starter om litt over to år.

Volkswagen I.D. Crozz <i>Foto:  VW</i>
Volkswagen I.D. Crozz Foto:  VW

Konseptet er utstyrt med mulighet for selvkjøring, kalt I.D. Pilot, som skal kunne aktiveres og deaktiveres ved å snakke til bilen. Talekommandoer skal også kunne brukes til å låse opp bilen, åpne dører og annet.

Bilen har helelektrisk drivlinje med firehjulstrekk. Den har en motor på hver aksling med 225 kW effekt og en rekkevidde på 500 kilometer (NEDC). Volkswagen hevder at bilen takket være ideell vektdistribusjon skal ha kjøreegenskaper på linje med Golf GTI.

Aller raskest på markedet er Hyundai Kona. Den vesle suven kommer til Norge i oktober med forbrenningsmotor, mens den batterielektriske versjonen er ventet i løpet av første halvår 2018 etter lansering i Genève.

Hyundai Kona kommer først med bensin- og dieselmotor, mens batteriversjonen lanseres i Genève i mars. <i>Foto:  Hyundai</i>
Hyundai Kona kommer først med bensin- og dieselmotor, mens batteriversjonen lanseres i Genève i mars. Foto:  Hyundai

For tre uker siden kom det fram at også Hyundai er i ferd med å utvikle en dedikert plattform for elbiler, altså et felles rammeverk for konsernets elbiler, på samme måte som Volkswagen har utviklet plattformen MEB til sine fremtidige elbiler. Kona electric skal ha en rekkevidde på 390 kilometer.

– Innen 2020 vil dere se fire nye elbilmodeller fra oss, fortalte Hyung Cheong Kim, sjef for Hyundai Motor Europe, på pressekonferansen.

Kompaktklasse

Mercedes-Benz hadde med seg medlem nummer to i sin nye elbilfamilie EQ til Frankfurt. Denne skal hete EQA og blir den første nye elbilen i kompaktklassen. Først ut er suv-en EQC i 2019.

Mercedes-Benz EQA <i>Foto:  Daimler</i>
Mercedes-Benz EQA Foto:  Daimler

EQA skal komme med flere batteristørrelser og effekt fra den skalerbare EQ-drivlinja: Opp til 200 kW/500 Nm systemeffekt fra en elmotor på hver aksling og 400 kilometer rekkevidde, oppgir produsenten. «Over 60 kWh» er kapasiteten på batteriet fra Daimlers eget batteriselskap Deutsche Accumotive.

– Innen 2022 skal vi ha lansert mer enn ti nye elbiler på markedet. Concept EQA viser at vi mener alvor når vi tilbyr elektrisk drift i hele modellporteføljen vår, sa Mercedes-Benz-sjef Dieter Zetsche.

Han hadde også med seg en annen bil som er så langt unna en innstegsmodell det er mulig å komme: Mercedes-AMG Project ONE er proppet av Formel 1-teknologi og ble kjørt ut på scenen av en kar som er vant til å håndtere den slags, Lewis Hamilton.

BMW i5

BMW presenterte sitt nyeste elbilkonsept som foreløpig har navnet Vision Dynamics. Men slik tidligere konsepter etter hvert ble i3 og i8, er det ventet at denne blir til BMW i5.

BMW i Vision Dynamics <i>Foto:  BMW</i>
BMW i Vision Dynamics Foto:  BMW

Det var ikke så voldsomt mange detaljer München-selskapet hadde å dele når det gjaldt tekniske spesifikasjoner som batterikapasitet eller -type, ladeeffekt eller drivlinje. Bilen skal være klargjort for autonom og semiautonom kjøring, uten at dette greies videre ut. Rekkevidden oppgis til 600 kilometer.

Konseptet danner grunnlaget for en av flere nye elbiler frem mot 2025. I tiden frem mot det skal de lansere 25 elektriske modeller, hvorav 12 skal være helelektriske. Først ut av de nye er en elektrisk Mini, som skal i salg i 2019, mens de også har varslet en elektrisk versjon av X3 i 2020.

  • Les flere saker om elbil
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.