Det elektriske konseptet BMW i Vision Dynamics gir en forsmak på det som trolig blir BMW i5. (Bilde: BMW)

Elbil

Dette kan bli BMWs «elektriske 5-serie»

Viste frem nytt konsept i Frankfurt.

BMW presenterte i dag morges sitt nyeste elbilkonsept under bilmessen i Frankfurt. Bilen er en firedørs sedan, og skal ifølge BMW gi en titt på nært forestående modeller fra München-selskapet.

BMW har ikke sagt et ord om hva konseptetet, som heter BMW i Vision Dynamics, skal hete når den etter hvert kommer i salg, men antakeligvis er dette en titt på det som blir BMW i5.

BMW sier selv at konseptet viser hvordan de ser for seg en bil mellom elbilen i3 og ladehybriden i8. 

At den kan være forholdsvis nært forestående hinter også de jordnære spesifikasjonene om.

Vage fremtidsvisjoner trenger tross alt ikke forholde seg til begrensinger i dagens teknologi, og har ofte masse rekkevidde og evne til å kjøre på egen hånd.

BMW-sjef Harald Krüger foran BMW i Vision Dynamics.
BMW-sjef Harald Krüger foran BMW i Vision Dynamics. Foto: Julian Robinet/BMW

Lang rekkevidde

BMWs konseptbilhar 600 kilometers rekkevidde, en toppfart på over 200 kilometer i timen, og en akselerasjon fra null til hundre på fire sekunder. 

Noe i nærheten av eksisterende biler som Tesla Model S, med andre ord.

Nyrene er BMWs designkjennemerke. De har fått et annet uttrykk her enn på andre moderne BMW-er.
Nyrene er BMWs designkjennemerke. De har fått et annet uttrykk her enn på andre moderne BMW-er. Foto: BMW

Bilen er en «gran coupe», som er en slags mellomting mellom en sportslig kombibil og en firedørs sedan. BMW selger fra før av en 4-serie Gran Coupe som er noe tilsvarende.

– BMW i Vision Dynamics tillater oss å vise allerede nå hva en annen elektrisk BMW kan se ut som. Og BMW har demonstrert sitt talent for å gjøre visjoner om til virkelighet gjennom sin historie, sier Klaus Fröhlich, som sitter i styret hos BMW AG Development.

Bilen har en bakluke som en kombibil.
Bilen har en bakluke som en kombibil. Foto: BMW

Designmessig har bilen en rekke fellestrekk med designen fra de andre i-seriebilene, naturlig nok, med de klassiske BMW-kjennetegnene som «nyrer» i grillen.

På biler med forbrenningsmotorer har disse vært del av luftinntaket, mens de på dette konseptet huser en rekke sensorer.

De har for øvrig et ganske annet uttrykk enn tidligere BMW-modeller.

Få detaljer

BMW hadde ingen øvrige detaljer å dele om tekniske spesifikasjoner som batterikapasitet eller -type, ladeeffekt eller drivlinje. Bilen skal være klargjort for autonom og semiautonom kjøring, uten at dette greies videre ut.

Konseptet danner grunnlaget for en av flere nye elbiler frem mot 2025. I tiden frem mot det skal de lansere 25 elektriske modeller, hvorav 12 skal være helelektriske

Selv om dette er en fremtidsvisjon, sier BMW at den er nært forestående.
Selv om dette er en fremtidsvisjon, sier BMW at den er nært forestående. Foto: BMW/Victor Jon Goico

Konseptet blir kanskje ikke den neste elbilen fra den tyske bilprodusenten. BMW har allerede varslet elbilutgave av den lille SUV-en X3, som skal komme i 2020. Samtidig har de presentert en elektrisk Mini, som skal i salg i 2019.

BMW X7 iPerformance-konseptet ble også vist frem.
BMW X7 iPerformance-konseptet ble også vist frem. Foto: BMW

Konseptet sies likevel å å være en visjon som skal materialiseres i løpet av nær fremtid. Av det BMW har sagt om neste bil i i-serien tidligere, skal den lanseres i 2021.

Ny SUV

BMW viste også frem en ny SUV, kalt X7 iPerformance – også dette et konsept. Dette er en luksusbil med hybrid drivlinje som skal settes i produksjon neste år.

Dermed er konseptet trolig ganske nært hvordan bilen blir i butikken.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)