E-tron Quattro er observert med tilhenger. (Bilde: Audi)

Elbil med tilhengerfeste

Audis neste elbil observert med tilhenger

Men det er ikke kjent om bilen faktisk kan leveres med hengerfeste.

I Norge er det antakeligvis et særlig viktig ankepunkt mot elbiler at de ikke har tilhengerfeste. 

Så langt er det bare Tesla Model X som kan trekke tunge tilhengere. De få andre eksemplene på elbiler med tilhengerfeste kan stort sett bare dra noen få hundre kg.

Model X kan trekke en tilhenger med totalvekt opp til 2268 kg. 

Nå ser det ut til at Audis kommende elbil, E-tron Quattro, kan komme til å konkurrere om elbilister som ønsker å trekke tilhenger.

En video av bilen i kamuflasje, som trekker på en dobbelboggitilhenger, har nylig dukket opp. I samme video sees bilen uten tilhenger, men med tilhengerfeste.

Det gir håp om at bilen kan leveres med populært tilbehør når den lanseres en gang neste år. 

Ikke bekreftet

At spionbilder av en ikke lansert bil viser at den har tilhengerfeste betyr imidlertid ikke at det er sikkert at bilen faktisk kan leveres med dette når den kommer i salg.

Audi har ikke bekreftet mange detaljer om bilen, langt mindre detaljer om tilgjengelig utstyr.

Ifølge Øyvind Rognlien Skovli, kommunikasjonssjef for Audi i Norge, har det ikke kommet noe bekreftet informasjon om tilhengerfeste. Men Audi er gjort oppmerksom på at dette er noe nordmenn gjerne vil ha.

– Veldig mange av de som står på venteliste for bilen i Norge har stilt oss det spørsmålet. Det er noe vi har spilt inn videre til fabrikken, at tilhengerfeste er et viktig element særlig for norske kunder, sier han. 

Konseptbilen E-tron Quattro.
Konseptbilen E-tron Quattro. Foto: Audi

– Vi har god tro på at vi blir lyttet til, særlig i sammenheng med denne bilen. Med tanke på det modne elbilmarkedet i Norge så har vi en ekstra tett dialog med fabrikken. Men det er foreløpig ikke noe  bekreftet informasjon om hengerfeste enda. De som står på venteliste vil få beskjed etterhvert, sier Skovli.

Opp til produsentene

Det er ingen tekniske grunner til at elbiler flest ikke har tilhengerfeste. Det er opp til bilprodusenten å bestemme om dette er noe de ønsker å tilby eller ikke.

Produsentene har likevel valgt vekk å typegodkjenne de fleste elbiler med tilhengerfeste.

Unntakene er Renault Kangoo Z.E. som kan trekke 374 kg, Buddy som kan trekke 300 kg, og enkelte utgaver av Nissan E-NV200 som kan trekke 460 kg. Og Tesla Model X, selvsagt, som kan trekke 2,2 tonn.

Biler som ikke er typegodkjent med tilhengerfeste kan ikke få ettermontert dette og samtidig få det godkjent hos Statens Vegvesen, selg om det er fysisk mulig å montere det.

Denne elbilen ble kjørt fra Paris til Drammen med aggregat på tilhenger.
Denne elbilen ble kjørt fra Paris til Drammen med aggregat på tilhenger. Foto: Marius Valle

Alternativet er å overtale bilprodusenten til å utstede en godkjenning for akkurat din bil, noe vi tipper de færreste er villige til å gjøre uten at du har en spesielt god grunn. 

Eksempler finnes imidlertid. Franske EP Tender har fått typegodkjent minst én Renault Zoe med tilhengerfeste for å utvikle rekkeviddeforlengeren sin som består av et aggregat på en tilhenger.

  • Les flere saker om elbil.

Kommentarer (63)

Kommentarer (63)