E16 KVAMSKLEIVA

Hæhre starter med E16 Kvamskleiva 9. november

Hæhre Entreprenør starter anleggsmaskinene på E16 Kvamskleiva mandag 9. november. Onsdag ettermiddag ble kontrakten underskrevet.

Bak fv. prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland, prosjektdirektør Ingunn Foss i  Statens vegvesen, Utbygging sørøst og Christian Nørgaard Madsen, visekonsersjef i Hære & Isachsen Gruppen var til stede under kontraktsigneringen av E16 Kvamskleiva sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (foran tv.) og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.
Bak fv. prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland, prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst og Christian Nørgaard Madsen, visekonsersjef i Hære & Isachsen Gruppen var til stede under kontraktsigneringen av E16 Kvamskleiva sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (foran tv.) og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør. Foto: Statens vegvesen
29. okt. 2020 - 10:48

Med en tilbudssum på 509,8 millioner og 84 millioner i fratrekk for flere gode prosjektløsninger, gikk entreprenøren seirende ut av konkurransen om å bygge den 5,4 kilometer lange strekningen.1,8 kilometer av strekningen går i tunnel, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Onsdag skrev Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre under kontrakten. Det skjedde på riggen til E18 Vestkorridoren på Lysaker i Bærum.

Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.
Les også

På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet

– Solid entreprenør

– Vi ser fram til å samarbeide tett og godt med Hæhre i Valdres. De er en solid entreprenør, som har lagt fram svært gode planer for hvordan de skal gjennomføre utbyggingen gjennom Kvamskleiva, sier Kjell Inge Davik.

Gudmund Roen er godt fornøyd med at Vegvesenet valgte Hæhre.

– Ny veg gjennom Kvamskleiva er viktig for sikkerheten og framkommeligheten til trafikken på E16 mellom øst og vest. I tillegg er det lokal veg for skolebarn og andre trafikanter i Vang. Nå skal mine folk gjøre jobben sammen med Vegvesenet slik at vi får åpnet som planlagt tidlig i 2023, sier Roen.

- Vi var noe skeptiske til tipsene fra konkurrenten til Killingmo Freseservice, fortalte seniorrådgiver Leif Holst-Larsen (tv.) i krimenheten i Statens vegvesen. Tirsdag la han fram noe av det etterforskningen har kommet fram til. T.h. aktor Sigbjørn Arneberg.
Les også

Killingmo-saken: – 571 arbeidsdager på over 16 timer

Samhandling

Før byggestart skal de involverte i E16 prosjektet i Vegvesenet og Hæhre bli bedre kjent gjennom samhandling.

– Det skal vi gjøre i trygge koronaformer, sier Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjektleder for riksvei 4/E16.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Her blir tørrmuren i det som kalles Minesvingen i Stalheimskleiva bygd opp igjen i august 2021.
Les også

Vegvesenet: Trenger flere fagfolk som har dreisen på slegga

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.