INDUSTRI

Gassmotorer inntar offshoreinstallasjonene

- Motorene er mer effektive, og de har lavere utslipp.

Tore StensvoldTore StensvoldJournalist
28. jan. 2014 - 14:28

Skal vi tro Wärtsilä, er offshoreindustrien på vei mot å se gassmotorens fordeler sammenliknet med gassturbiner.

- Motorene er mer effektive, de har lavere utslipp og de er fleksible på drivstoffkvalitet. Det er de åpenbare fordelene framfor gassturbiner, sier Stig Bøtker, direktør for forretningsutvikling i Wärtsilä Ship Power til Teknisk Ukeblad.

Suezmax-ombygging

Nå har Armada Kraken Pte. Ltd. bestilt en FPSO – produksjons- og lagerskip - til Kraken-feltet på britisk sektor av Nordsjøen.

Det malaysiske engineering- og verftskonsernet Bumi Armada skal bygge om Suezmax-tankeren «Prisco Alcor» til FPSO og vil få lagerplass til 600.000 fat olje. Det malaysiske selskapet har allerede fire FPSO-er i drift og en under bygging.

Bumi Armada har valgt en kraftmodul på 62 MW – bestående av fire 16-sylinders DF50-motorer.

Utstyret skal leveres i 2015, mens produksjonsstart på Kraken-feltet er 2016. Lisenshavere i feltet er EnQuest (operatør), First Oil og Cairn Energy.

Dual fuel-motorene kan gå på flere typer drivstoff, både gassmodus med behandlet gass rett fra brønnen, marin diesel eller tungolje. Den økonomiske og miljømessige gevinsten er høyest desto større andel gass som kan brukes. Kraken-feltet produserer i hovedsak tungolje.

Les også: Vil erstatte turbiner med gassmotorer

Bedre virkningsgrad

Bøtker hevder at DF 50-motorene har en ISO virkningsgrad på 49 prosent, mot ca. 37 prosent for turbiner. Ifølge Wärtsilä vil forskjellen i virkningsgrad bli enda større over levetiden på grunn av de-rating av gassturbiner.

Wärtsilä mener å se et trendskifte. To argumenter mot gassmotorer har vært framtredende: Vekt og driftsregularitet.

Fast og flytende

- Med god planlegging kan gassmotorene designes inn og bygges i dekksstrukturen. Der er ikke vektbegrensningen like aktuell. Motorene er blitt mer og mer driftssikre. Vi ser flere muligheter for gassmotorer til både faste og flytende installasjoner offshore, sier Bøtker.

Så langt er Wärsilä gassmotorer i bruk eller bestilt til fire prosjekter.

FPSO-en Petrojarl 1 ble bygget om i 2001 og fikk to 5,5 MW dual fuel-motorer installert.

For et drøyt år siden leverte Wärtsilä tre moduler med totalt seks DF 50-motorer til Petrobras-prosjektet P63 utenfor Brasil. FPSO-en er en ombygget  oljetanker.

Lundins utbygging av Bertam-feltet utenfor Malaysia skjer med både FPSO og brønnhodeplattform. I 2015 begynner oljeproduksjonen. FPSO-en er en ombygget oljetanker som får gassmotormoduler på dekk.

Les også: Island Offshore bestiller enda større offshoreskip

Spiser lasset

De fleste FPSO-ene i dag er ombyggete oljetankskip. Dermed må kraftmodulene settes på dekk.

Wärtsilä påpeker at ved nybygg kan motorene settes under dekk og frigjøre verdifull dekksplass, enten det produksjonsskip eller gassproduksjonsskip med nedkjøling av gass til flytende form (FLNG).

- Gassmotorer er relevant for pumpe- og kompresjonssatsjoner offshore, som kan drives av gassen, og det er aktuelt på FLNG-fartøy der det er mulig å spise av lasset, sier Bøtker.

Ombygget Suezmax-tanker skal bli til produksjons- og lagerskip på EnQuests Kraken-felt 125 km fra Shetlandsøyene og 450 km fra Stavanger.
- Gassmotorer er relevant for pumpe- og kompresjonssatsjoner offshore, som kan drives av gassen, og det er aktuelt på FLNG-fartøy der det er mulig å spise av lasset, sier Bøtker.Ombygget Suezmax-tanker skal bli til produksjons- og lagerskip på EnQuests Kraken-felt 125 km fra Shetlandsøyene og 450 km fra Stavanger. EnQuest

Les også:

Ansatte kuttes og nyansatte droppes i subseabransjen

De bygger luksustrålere for fiske og turisme

Her kommer verdens første LNG-taubåt

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.