FÆRRE OPPDRAG: Subseabransjen sliter med kostnadene i oljeindustrien, og flere selskaper unngår å ansette nye medarbeidere. Her er subsealøsningen til FMC på Pazflor-feltet utenfor kysten av Angola.

SUBSEA

Ansatte kuttes og nyansatte droppes i subseabransjen

Sliter med høye kostnader.

Statoil har sagt at de trenger en oljepris på over 100 dollar fatet for å tjene penger.

Det er ganske annerledes enn på slutten av 90-tallet, da oljeprisen var rundt 12 dollar fatet og Statoils nye prosjekter skulle være robuste for denne prisen.

Teknologiutviklingen gjennom disse årene har ført til stadig flere undervannsutbygginger og dermed en stor og sterk subseabransje. Nå finnes det imidlertid tegn som tyder på at kostnadspresset begynner å merkes også her.

Les også: Denne kan pumpe opp gass verdt 170 milliarder kroner

Kutter staben

Et av de selskapene er Agility Group, som blant annet gjør design, prosjektering og modifikasjoner av boreskip og halvt nedsenkbare plattformer, FSO-er og FPSO-er. Subseadivisjonen Agility Subsea Fabrication (ASF) produserer manifoldmoduler, integrerte brønnrammesystemer, stigerør- og strømningsbaser.

Nylig meldte selskapet at det er nødt til å kutte til sammen 36 stillinger i Tønsberg og Langesund.

Bakgrunnen, som selskapet selv skriver, er at «markedet for subseaprodukter har blitt svakere og noe mer varierende enn tilfellet har vært de siste årene». ASF forventer at det vil forbli vanskelig i 2014, men at markedet gradvis vil bli bedre i 2015.

Les også: FMC kutter 160 innleide ingeniører

Merker problemene

Subsea Valley er en østlandsklynge som består av 214 medlemsbedrifter, deriblant giganter som Aker Solutions, FMC, GE og operatører som Lundin og Wintershall. Klyngens daglige leder Preben Strøm sier kostnadsbesparelsene hos de store oljeselskapene går utover subseanæringen akkurat nå.

– For å si det enkelt: Hvis Statoil går bra, går subseanæringen bra. Statoil er veldig opptatt av kostnadsbesparelser, og det gjenspeiler seg i hele næringen. Vi er prisgitt det som skjer hos operatørene, sier han.

– Jeg tror nå at kostnadene i store deler av bransjen har vokst seg for store. Alle serviceselskapene og operatørene har tillatt en kostnadsutvikling fordi det har gått bra lenge, men nå er vi i en situasjon der prosjekter blir utsatt. Det er de store systemleverandørene som Aker, FMC og GE som kjemper om de store kontraktene. De mindre selskapene merker at det er vanskeligere, sier han.

Les også: Lundin og Wintershall går inn i Subsea Valley

Mindre nyansettelser

– Hvordan merker de mindre selskapene dette?

– Jeg tror ikke alle nedbemanner, men de er forsiktige med å ansette. Når det er sagt, er det ikke noen tvil om at bedriftene i Subsea Valley også påvirkes av det globale markedet og av de prosjektene som blir satt i gang på norsk sokkel, sier Strøm.

– Hva kan dere gjøre for å motvirke utviklingen?

– For oss handler det om å være tilpasningsdyktige til et globalt marked og jobbe som klynge for å hjelpe våre medlemmer til å tilpasse seg endringene som kommer, drive prosjekter med fokus på teknologiutvikling og legge til rette for de av våre medlemmer som ønsker å internasjonalisere teknologien sin. Men vi skal ikke svartmale. Markedet er godt. Det er fortsatt forholdsvis gode marginer, så vi må være balansert på hvordan vi ser på dette. Vi er et sted midt i mellom nå, sier Subsea Valley-sjefen.

Fallende investeringer

Torbjørn Kjus er DNBs sjefanalytiker innenfor olje. Han bekrefter også at oljeservicebedrifter er inne i en vanskelig periode akkurat nå.

– Jeg har sagt i to år nå at utflating og til og med fallende oljepriser mest sannsynlig vil føre til lavere vekst og kanskje til og med fallende investeringer fordi oljeselskapene vil legge de dyreste offshoreprosjektene på hylla. Generelt sett vil dette skade offshore oljeservice. Vi er inne i en slik periode nå. Men jeg tror den delen av oljeservice som hovedsakelig er rettet mot vedlikehold av produksjon på eksisterende felter vil fortsette å være godt etterspurt, sier han til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Denne gravemaskinen kan jobbe på havbunnen

Bilmekaniker? - Velkommen til oljebransjen

Hun har vært sjef for 70 menn siden hun var 28 år gammel

Selvdestruerende plugg kan spare 14 riggdøgn