FMC Technologies opplever økte vedlikeholdsoppdrag, og ansetter flere og flere med bakgrunn i tradisjonelle disipliner. (Bilde: FMC Technologies)

REKRUTTERING I OLJEBRANSJEN

Bilmekaniker? - Velkommen til oljebransjen

Økt behov for vedlikehold av subseautstyr gjør at FMC Technologies har fått svært mye å gjøre.

De siste par årene har de derfor i utstrakt grad begynt å hente kompetanse fra tradisjonelle industridisipliner – og tilbyr mekanikere, sveisere, rørleggere og elektrikere en jobb i oljeindustrien.

– For tiden har vi ekstremt stor verkstedvirksomhet på Ågotnes. Vi har omkring 200 personer i jobb på verkstedene på land, og 400 offshore. Det er for eksempel flere og flere subsea ventiltrær som trenger vedlikehold. Da hentes de opp, før det gjøres en full overhaling på verkstedene. Dette er meget arbeidskrevende, sier Andreas Helgesen, kommunikasjonssjef i FMC Technologies.

Karrieremuligheter

Han forteller at de nå er i ferd med å utvide virksomheten flere steder, både på Ågotnes, i Kristiansund og i Aberdeen, i tillegg til at de nylig har etablert seg i Florø.

Samtidig vil behovet for folk fortsette å være økende i ettermarkedsavdelingen.

Og mye av arbeidskraften hentes fra tradisjonell industri, som ikke har mye med subseavedlikehold å gjøre.

– Det vi holder på med er i stor grad tradisjonelt mekanisk arbeid. Ting skrus fra hverandre, det sveises og gjøres rørleggerjobber, og det skrus sammen igjen. Dessuten blir mer og mer av subseautstyret elektrisk. Dette gjør også at det åpner seg fantastiske muligheter for spennende jobber i oljeindustrien. Det jobber mange dyktige mennesker i annen industri, og for mange er oljeindustrien spennende med store karrieremuligheter, sier Helgesen.

Les også: Dette sjekker arbeidsgiveren før du får jobben

– Videreutvikling

En av dem som har valgt å gå fra bilmekanikeryrket til oljeindustrien og FMC Technologies, er Thomas Rossnes (24).

Han hadde jobbet som bilmekaniker i fire års tid, da han ville søke nye utfordringer. Han fant en stillingsannonse hos FMC Technologies, søkte, og fikk jobben.

– Videreutvikling, svarer Rossnes kontant på spørsmål om hvorfor han ønsket å bytte jobb.

– Det er i mye større grad flere og nye utfordringer i denne jobben enn på et bilverksted. Der kan man bli verkstedleder, og så stopper det der.

Rossnes startet hos FMC Technologies i februar, og har gått gjennom en hel rekke kursvirksomhet siden da.

– Jeg har nok tatt over 20 kurs siden jeg startet. Det gjør også at jeg får flere valgmuligheter videre. Kanskje jeg etter hvert kan få reist litt gjennom jobben også. Det hadde vært bra, sier han.

Rossnes sier at det er flere ting som skiller bilmekanikerhverdagen fra en hverdag på verkstedet på Ågotnes. Hos FMC Technologies jobber han med vedlikehold av kontrollmodulen i ventiltrær.

– Her jobber jeg i mye større grad med ting som har høyt trykk. Da må man vite hva man gjør, sier han.

Les også: Skulle ansette 70 - fikk 7000 søkere

Frynsegoder

Andreas Helgesen peker på flere ting som kan være med på å gjøre det attraktivt å jobbe i et firma som FMC Technologies.

– I tillegg til karrieremuligheter, så er det komplekse systemer som gir nye utfordringer. Det kan fort være større variasjoner i arbeidsoppgavene, organisasjonene er større, og man har flere kolleger. Det gjør at man har flere å være sosial med, som igjen gjør at man har flere å trives med. Dessuten har bransjen et solid internasjonalt tilsnitt. Det er store muligheter for å komme seg ut, fordi det skjer så mye i denne industrien. I tillegg er det også slik at større selskaper, gjerne har andre frynsegoder, sier han.

Rekrutterte mer før

Teknologiselskapet Subsea 7 har også tidligere rekruttert fagarbeidere fra tradisjonelle industrier.

Ifølge kommunikasjonssjef Jan Roger Moksnes har de hatt svært gode erfaringer med den type fagkompetanse i selskapet.

– Den siste tiden har ikke vi rekruttert like mange som før. Behovet er ikke så stort. Nå rekrutterer vi heller arbeidstakere til helt spesifikke stillinger.

Den type rekrutteringer går under "Conversion programs" og har vært en del av selskapets rekrutteringsstrategi i snart åtte år. Det retter seg mot ingeniører og fagarbeidere fra blant annet bygg-, bil- og luftfartindustrien.

Programmene innebærer en rekke intensive kurs, prosjektarbeid og besøk til ulike offshoreanlegg.

Les også: Hun har vært sjef for 70 menn siden hun var 28 år gammel

Foregår over altThomas Rossnes var bilmekaniker i flere år, men følte det var større muligheter for videreutvikling i et selskap som FMC Technologies. FMC Technologies

Foregår over alt

Men helt uproblematisk er det ikke. Å rekruttere bilmekanikere gjør at bilverksteder lider. Dette har blant annet FMC Technologies fått kritikk for tidligere.

– Vi har fått høre at oljeindustrien stjeler de unge ansatte, sier kommunikasjonssjef Helgesen og peker på en artikkel fra NRK Vestlandsrevyen i fjor.

– Men dette er ingen bevisst strategi. Denne kannibalismen foregår på alle nivåer, når deler av industrien har mye å gjøre. Vi tar vårt ansvar innen det å utdanne den nye generasjonen mekanikere. For oss er det viktig at vi har et godt rykte, og at de ansatte trives og er fornøyd, sier han.

Heller ikke Rossnes føler at han har blitt stjålet.

– Det var jeg som søkte jobb hos FMC Technologies, sier han.

Les også:

Ikke skriv under denne kontrakten

Per (80) har jobbet som sivilingeniør i 56 år i samme firma

Dette ser ikke bra ut på CV-en