FMC Technologies har 3.500 ansatte i Norge. Rundt 70 prosent har høyere utdannelse, og de fleste er ingeniører. Her fra Ågotnes. (Bilde: Maiken Ree)

FMC TECHNOLOGIES

FMC kutter 160 innleide ingeniører

Mener kapasiteten og effektiviteten til egne ingeniører øker.

Det er nå ca. 370 innleide igjen, men en del kontrakter blir ikke fornyet.

Det blir dermed enda færre innleide ingeniører i stabene etter hvert.  Det er ca. 3.500 ansatte i FMC Technolgies i Norge.

Subseaselskapet opplyser at det ikke er noe dramatikk i dette, selv om det ikke er signert nye store kontrakter siden i sommer.

Da fikk FMC kontrakt på 1,2 milliarder dollar fra Total for Egina-prosjektet i Nigeria.

Rammer i bunn

Rammeavtale med Statoil om tjenester til felt i operasjon, sørger for jevn belastning.

Den er verdt milliarder av kroner i løpet av noen år.

– Vi fornyer ikke kontrakter med en del innleide etter hvert som kontraktene løper ut og skal ytterligere noe ned på innleide,  sier kommunikasjonsdirektør Lars Ole Bjørnsrud i FMC Technologies til Teknisk Ukeblad.

Les også: Statoil krever mer effektive ingeniører

Høyere kapasitet

Han hevder at kapasiteten og effektiviteten til egne ingeniører øker og at behovet for innleide dermed blir mindre, uten at arbeidsmengden går ned.

Ifølge rykter i markedet, vil FMCs tall for 4. kvartal vise dårligere resultat og  svikt i ordreinngang.

Bjørnsrud mener at mange oljeanalytikere er for optimistiske når de ser på oljeselskapenes tidsplaner for subseautbygginger.

Det tar som regel lengre tid fra oljeselskapene begynner å snakke om subsealøsninger til de i virkeligheten setter i gang.

Mer vedlikehold

FMC Technologies mener subseamarkedet fortsatt er i vekst samtidig med at gjennomsnittsalderen på subseautstyr i bruk er 10 år.

– Det betyr behov for vedlikehold og modernisering, sier Bjørnsrud.

FMC Technologies leier inn ingeniører via byråer, både små og store.

Kontraktene som sies opp eller ikke fornyes, skjer derfor ikke direkte med enkeltpersoner.

Les også:

Fem rom med 3D-teknologi skal kutte tid og redusere risiko på sokkelen

Reinertsen trenger 50 ingeniører for å erobre havbunnen

Bilmekaniker? - Velkommen til oljebransjen