I Iport-senteret på Hinna utenfor Stavanger kan man øve på fullstendig reelle scenarioer ved vedlikehold og modifikasjon offshore. (Bilde: Lars Taraldsen)

AKER SOLUTIONS IPORT

Fem rom med 3D-teknologi skal kutte tid og redusere risiko på sokkelen

STAVANGER: Konkrete henvendelser fra industrien gjorde at Aker Solutions' avdeling for vedlikehold og modifikasjoner (MMO) utviklet en Iport for å få tryggere og bedre operasjoner, både på norsk sokkel og internasjonalt.

Men hva er Iport? Svaret ligger i Aker Solutions MMO sitt nye bygg på Hinna utenfor Stavanger.

Her ble Iporten bygget parallelt med nybygget, noe som gjør at oljeselskaper og andre som er involvert i vedlikeholds- og modifikasjonsarbeider, kan trene på nøyaktig den operasjonen de skal gjennomføre.

– Helt unikt

– Teknologien er i og for seg kjent, men den har ikke blitt brukt på denne måten før. Vi har gode erfaringer med å bruke teknologien innenfor i Aker Solutions drilling- og subsea-avdelinger. Nå har vi hentet det hit, og kombinerer den med vår offshore-erfaring. Dette er helt unikt, sier Kristian Risdal, senior vice president i Aker Solutions MMO.

Iporten er et konsept innen såkalt visioneering, som kombinerer visualisering med engineering.

I bygget i Stavanger er derfor en rekke rom utstyrt med simulatorer, der man på gitte oppdrag kan plotte inn all tilgjengelig informasjon, fra størrelser og avstander på plattformen, til bølger og vindstyrke.

Selve installasjonen er laserscannet og vil i simuleringen være identisk på millimeternivå.

Les også: Norske offshore-flygere får simulator-glis til 180 millioner

Iporten hos Aker Solutions består av flere rom, der alle er utstyrt med 3D-teknologi for å kunne forstå operasjonene som skal skje offshore bedre.
Iporten hos Aker Solutions består av flere rom, der alle er utstyrt med 3D-teknologi for å kunne forstå operasjonene som skal skje offshore bedre. Lars Taraldsen

Trener på prosjektene

Iporten består av 3D-simulatorteknologi for trening, planlegging, kvalitetssikring, verifikasjon og testing av vedlikeholds- og modifikasjonsprosjekter.

De fem rommene består av to visioneering-arbeidsrom, et kreativt rom, hovedvisioneeringsanlegget, og kronen på verket; en kuppelformet treningssimulator.

Her kan man blant annet sitte som kranfører på ett gitt prosjekt, og trene på hvordan løfteoperasjoner vil gå under de gitte forholdene.

– Også kommunikasjonsutstyret er det samme her som det er offshore. Og man kan se det fra forskjellige vinkler, ikke bare fra kranfører sin vinkel. Blant annet kan man se hvordan det vil se ut fra en taumanns eller en flaggmanns synsvinkel, sier Risdal til Teknisk Ukeblad.

Risdal, sammen med utviklingssjefen for visioneering, Tor Aanonsen, vice president for Visioneering MMO Geir Endresen og senior managing director, Daniel Cazón forklarer at Iporten vil hjelpe med å få de kritiske operasjonene som skal gjøres offshore, inn i fingerspissene.

– Dette vil gjøre operasjonene tryggere og mer effektive. Det vil også være med på å redusere nedetid for produksjonen, og det vil spare timer. Det er vanskelig å si nøyaktig hva man sparer, da vi ikke vet hvordan operasjonen hadde gått om man ikke hadde trent på forhånd, forklarer de.

Les også: – Kan øke oljeutvinningen fra 35 til 95 prosent

Ingen kranskole

– Det er også viktig å påpeke at dette ikke er en kranskole. Kranføreren kan allerede jobben sin. Man trener på de konkrete operasjonene som skal gjøres offshore. Dette er slik vi vil jobbe med vedlikehold- og modifikasjonsprosjekter i fremtiden, sier Risdal.

Han forklarer videre at Iporten nå er på vei til å bli tatt ordentlig i bruk. Allerede har Statoil brukt teknologien i forkant av kritiske operasjoner på Visund.

– Iporten var ikke helt ferdig her da, men teknologien er brukt. Og nå er løfteoperasjonene som ble trent på, utført på Visund.

Aker Solutions brukte 2-3 år fra ideen om å overføre teknologien til MMO dukket opp, til senteret stod ferdig tidlig denne høsten.

Les også:

Skal drifte Brynhild-feltet fra Bærum

Norske verft taper tre av fire kontrakter

Fast track er en megasuksess for Statoil