Rask utbygging: Det tok mindre enn tre år fra funn til Visund Sør var i produksjon. foto: Statoil

FAST TRACK

Fast track er en megasuksess for Statoil

Fast track-prosjektene

  • Statoils fast track-portefølje består av 12 prosjekter. Av de 12 er 10 besluttet utbygget, de to andre skal besluttes internt og av partnerne i løpet av våren 2013 og første kvartal 2014.
  • De fem som nå er satt i produksjon er: Skuld, Stjerne, Vigdis Nordøst, Hyme og Visund Sør.
  • De syv som nå ligger i porteføljen er: Visund Nord, Vilje Sør, Fram H-Nord, Svalin C, Gullfaks Sør Olje, Oseberg Delta 2 (besluttes vår 2013) og Gullfaks Rimfaksdalen (besluttes første kvartal 2014).
  • Produksjonsoppstart for de første fire planlegges andre halvdel i år og første halvår 2014, de tre siste i løpet av siste halvår 2014 og i løpet av 2015.

Fast track

  • Fast track er en arbeidsmetode som skal halvere utbyggingstiden for enkle felt på norsk sokkel. En slik standardisering er med på å få opp utbyggingstempoet, og det skaper lønnsomhet i små felt som det tidligere har vært vanskelige å gjøre lønnsomme.
  • Et alternativ til fast track-prosjekter på feltnære småfunn er å bygge såkalte brønnhodeplattformer. Statens oljeselskap Petoro har sagt at de ikke uten videre går med på hurtigutbygginger dersom det er mer lønnsomt med brønnhodeplattformer.

STAVANGER/SOLA: Når en konserndirektør i Statoil sier hun blir rørt og nesten på gråten over hva de har fått til, bør det være noe ganske spesielt.

Veldig fornøyde

Men olje- og gassfeltene konserndirektør Margareth Øvrum snakker om er ukjente for de aller fleste.

Få utenfor Statoil-kontorene har hørt om Skuld, Stjerne, Vigdis Nordøst, Hyme og Visund Sør. Likevel er toppsjefene i Statoil nærmest ekstatiske over sine såkalte fast track-prosjekter.

– Vi har nå fått de første fem prosjektene i produksjon, og konklusjonen er at satsingen på fast track-utbygginger har vært en suksess. Vi ligger én milliard kroner under budsjett, og det har bare tatt 36 måneder fra funnene ble gjort til de var i produksjon. I tillegg er HMS-resultatene fantastiske, sier Øvrum.

Les også: Nytt oljefunn er trolig større enn Goliat-feltet

Som perler på ei snor

Konserndirektør for norsk sokkel i Statoil, Øystein Michelsen, forteller at det skal produseres 200 000 fat per dag fra hurtigutbygginger innen 2015.

Dette er godt over ti prosent av Statoils produksjon på norsk sokkel. Selskapet har ambisjoner om å levere fem nye fast track-prosjekter årlig framover.

– Normalt ville ikke disse feltene vært lønnsomme. Men nå har vi fått til en utrolig lønnsom produksjon. Noen av feltene har en «break even» helt nede på 30 dollar fatet, sier Michelsen.

Statoil har 12 fast track-prosjekter i porte­føljen. Samlet representerer disse utvinnbare reserver på omtrent 700 millioner fat oljeekvivalenter.

Til sammenlikning er det anslått at Skrugard-funnet i Barents­havet «bare» inneholder mellom 220 og 283 millioner fat.

Les også: Her er Statoils nye superrigg

Leter etter flere pytter

Nå har Statoil-ledelsen fått lyst på flere hurtigutbygginger.

– Sammen med letemiljøet vurderer vi kontinuer­lig nye prospekter som mulige fast track-kandidater. Og flere ligger i leteboreplanene allerede for 2013. Disse kan ved eventuelle funn gi oppstart fra 2016, forklarer Michelsen.

Onsdag denne uken hadde Statoil invitert sentrale aktører til fest for å markere at fast track-prosjektet er en suksess.

– Dette hadde ikke vært mulig uten innsatsen internt i Statoil, partnerne og leverandørenes omstillingsdyktighet. Myndighetene har også tatt utfordringen og sørget for at godkjenningsprosessene ikke blir en flaskehals, sier Øvrum.

Les også: Klif kritisk til ekspressutbygginger

Tvunget til å tenke nytt

Ettersom Statoil har lovet markedet å opprettholde dagens produksjonsnivå på norsk sokkel, var selskapet tvunget til å finne på noe lurt for å bøte på fallende produksjon på de store feltene.

– Utbyggingene er basert på en katalog med standardisert subsea-utstyr og standard brønndesign. Den største utfordringen når det gjelder standardisering er oppe på den eksisterende installasjonen. De gamle innretningene er veldig forskjellige, så vi må skreddersy noen av løsningene «topside», sier Øvrum.

Les også:

Yme-byggerne skal bygge ut et av verdens største oljefelt  

Slik kan de utvinne olje under isen i Arktis

Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger