Kjempefunn: SBM skal bygge ut et av verdens største oljefunn utenfor Brasil. (Bilde: World Maritime News)

LULA-FELTET

Yme-byggerne skal bygge ut et av verdens største oljefelt

SBM Offshore

  • Selskapet SBM står bak byggingen av Yme-plattformen i Nordsjøen. Den skal nå skrotes fordi den er ubrukelig.
  • Men selskapet har en historie på over 165 år som startet med byggingen av oppankringsterminaler.

Petrobras

  • Petrobras (Petróleo Brasileiro S/A) er et brasiliansk oljeselskap - verdens tredje største oljeselskap og Sør-Amerikas største industrikonsern.
  • Selskapet ble stiftet i 1953 og formålet var å være regjeringens utøver i olje­sektoren.
  • Selskapet har hovedkontor i Rio de ­Janeiro, men har også større kontoret i São Paulo, Salvador og Brasilia.

Lula-feltet:

  • Lula-feltet regnes som et av verdens største offshore oljefelt. Anslagene varierer, men det kan være opp mot 8 milliarder utvinnbare fat olje i feltet.
  • Det er et såkalt pre-salt-felt som ligger svært dypt.
  • Blokken BM-S-11 er operert av Petrobras (65%), med BG E&P Brasil Ltda. (25%) og Petrogal Brasil S.A. (10%) som partnere.

STAVANGER: Plattformen som det nederlandske selskapet SBM Offshore har bygget for Yme-feltet i Nordsjøen er så full av feil at operatørselskapet Talisman nekter å ta den i bruk.

Men etter at selskapene har blitt enige om å skrote plattformen, går SBM som en kule på børsen.

Nå har selskapet inngått sin største kontrakt noensinne. Det skal bygge om to enorme tankskip til å bli noen av de største produksjons- og lagringsskipene (FPSO) til det største oljefeltet som er funnet på den vestlige halvkule de siste 30 årene.

Unngår forsinkelser

Ironisk nok inngår det brasilianske selskapet Petrobras avtalen med SBM for å unngå forsinkelser i sitt Lula-prosjekt. SBM er naturlig nok storfornøyde med avtalen.

– Bestillingen fra Petrobras er den største kontrakten i SBMs historie, og FPSO-ene blir blant de største som noen gang er bygget. Vi er veldig stolte over tilliten Petrobras har til at vi skal gjennomføre dette prosjektet, sier kommunikasjonsdirektør i SBM, Anne Guérin-Moens, til Teknisk Ukeblad.

Lula-feltet, tidligere kalt Tupi, er et av verdens aller største oljefelt. Det øverste anslaget over størrelsen ligger på åtte milliarder fat olje, noe som er tre til fem ganger større enn giganten Johan Sverdrup i Nordsjøen.

Les også: Yme-oljen kan være tapt for alltid

To tankskip blir plattformer

SBMs oppdrag blir å bygge om to enorme tankskip til FPSO-er. Skipene, kalt Alpha og Beta, skal ha lagringskapasitet på 1,6 millioner fat hver.

Begge skal ha toppsideanlegg med en vekt på 22 000 tonn, og begge skal kunne produsere 150 000 fat olje per dag. Skipene skal ankres på 2500 meters dyp.

Det nederlandske selskapet skal stå for driften av skipene, så kontrakten er i utgangspunktet lik den som ble inngått på Yme. Ifølge Guérin-Moens demonstrerer dette at SBM har lyktes med å gå tilbake til sin kjernevirksomhet.

– Med 14 produksjonsskip som opererer over hele verden og over 165 år med erfaring, er SBM verdensleder innen leasing-operert FPSO-virksomhet. Vi har 7400 ansatte over hele verden som jobber med dette, og vi anser oss selv som teknologilederen innen dette området.

– Hvorfor har ikke Yme-skandalen skadet SBMs rykte mer?

– Det første vår nye ledelse gjorde var å refokusere satsingen på vår kjernevirksomhet som er FPSO-er. Det er innen dette feltet selskapet har sitt uomtvistelige gode rykte, sier hun.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Haster med utbygging

Petrobras har dårlig tid med sin utbygging i blokken BM-S-11 sør for Rio de Janeiro. Brasilianske myndigheters krav om lokalt innhold har ført til store leveringsforsinkelser, og håpet nå er at SBM skal bidra til fortgang i utbyggingen.

For nordmenn kan det høres rart ut at SBM, som står bak Yme-utbyggingen som allerede er fem år forsinket og uten plattform, skal få fortgang i prosjektet. Men det er dette verdens tredje største oljeselskap tror på.

FPSO-ene skal leveres i slutten av 2015 og i begynnelsen av 2016. Mye av arbeidet skal foregå i Kina, men det skal også foretas mye i Brasil.

Les også:

Vil bygge observatorier på havbunnen for å forstå "isgassen"

Denne kan løfte 110.000 tonn

Brasil bygger 14 'norske' boreskip