Kirinskoye er det første subseaprosjektet på russisk sokkel. Havis opp til syv måneder i året er en del av utfordringen. FMC har levert løsningen. (Bilde: FMC Technologies)

SUBSEA VALLEY 2013

Slik kan de utvinne olje under isen i Arktis

Avanserte undervannsinstallasjoner.

Felt i arktiske strøk må bygges ut under vann og under isen for å gjøre dem lønnsomme.

Truende isfjell og kostbar helikopterpendling kan unngås med å plassere løsningene under vann.

Undervannsanlegg er løsningen for å omgå flere av problemene i Arktis, ifølge undervannsbransjen på Subsea Valley-messen på Fornebu.

Les også: Havbunnsfabrikken blir klar før 2020

– Subsea eneste løsning for Shtokman

Undervannsløsninger koblet direkte til land, såkalt subsea to beach, var et av hovedbudskapene da Torkild R. Reinertsen i ingeniørselskapet Reinertsen fortalte om selskapets strategi for nordområdene.

–  For felt som Shtokman må man under isen med installasjonene, sier Reinertsen.

Med et svakere gassmarked må felt som Shtokman bygges ut som subsea to beach, mener han.

– Det er den eneste muligheten. Og for Subsea Valley må dette være gode nyheter, sier han.

Shtokman ligger over 500 kilometer fra land, og de teknologiske problemene for å få til en rendyrket undervannsløsning er blant annet kraftforsyning og hvordan man skal få gassen i land med flerfasetransport.

Ingeniørselskapet Reinertsen har så store forhåpninger for utviklingen i arktiske strøk, at de har droppet satsingen på Brasil til fordel for nordområdene. De har blant annet bygget opp et stort verksted i Murmansk, som de etterhvert håper skal forsyne det russiske markedet.

 Torkild R. Reinertsen mener gassprisen krever rene undervannsløsninger i nord.
Ingeniørselskapet Reinertsen har så store forhåpninger for utviklingen i arktiske strøk, at de har droppet satsingen på Brasil til fordel for nordområdene. De har blant annet bygget opp et stort verksted i Murmansk, som de etterhvert håper skal forsyne det russiske markedet. Torkild R. Reinertsen mener gassprisen krever rene undervannsløsninger i nord. Arne Braadland

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

– Subsea ideelt for Arktis

Nettopp subsea to beach ble valgt da Gazprom skulle bygge ut Kirinskoye-prosjektet utenfor Russlands stillehavskyst. Havis store deler av året og isfjell gjorde det gunstig å plassere mest mulig under vann.

I 2010 fikk FMC det FMC med russisk gjennombrudd da de ble valgt som leverandør til prosjektet.

– Subsea er ideelt for steder med lite infrastruktur, som i Arktis, sier Christina M. Johansen, teknologidirektør for FMC Technologies i Kongsberg.

– Subsealøsninger gir lite fysisk påvirkning på stedet og man slipper å transportere folk offshore, sier hun.

Lite infrastruktur er på plass i nord og dette gjør at operasjoner må gjøres over store avstander. Undervannsløsninger gir også høy virkningsgrad, fordi jo nærmere man plasserer en pumpe til reservoaret, jo bedre virkningsgrad oppnår man.

Les også: Dette blir tidenes største Statoil-utbygging

Truende isfjell

Ifølge Johanson er ikke Arktis bare Arktis. Utfordringene varierer avhengig av hvor du er.

Flere steder er det så grunt at undervannsløsningene må graves ned i havbunnen for å gå klar av isen. I Barentshavet er utfordringen først og fremst de store avstandene.

Enorme isfjell er et av de største problemene i området nord for Canada. Her mener FMC at systemene må graves ned i havbunnen, slik at isfjell kan passere uten å ødelegge dem.

Les også:

Går for subsealøsning på Ormen Lange  

Nytt oljefunn er trolig større enn Goliat-feltet  

– Subsea er det nye rommet