OLJE OG GASS

Statoil krever mer effektive ingeniører

– Aktiviteten flater ut, nå må antall ingeniørtimer ned, sier Statoils sjef for prosjekter.

Ingeniører: Statoil og flere av selskapets leverandører er involvert i verdens mest avanserte subsea-prosjekt, Åsgard undervanns gasskompresjon. Det krever mange ingeniørtimer.
Ingeniører: Statoil og flere av selskapets leverandører er involvert i verdens mest avanserte subsea-prosjekt, Åsgard undervanns gasskompresjon. Det krever mange ingeniørtimer. Bilde: Oyvind Hagen
23. okt. 2013 - 10:57

STAVANGER: En intern Statoil-undersøkelse viser at det trengs 20 til 50 prosent flere ingeniørtimer per tonn enn for ti år siden.

Derfor har Statoil har satt seg ned sammen med leverandørene for å finne felles løsninger på problemet.

– Vi bruker flere ingeniørtimer per tonn enn før, og vi tror årsaken til det er sammensatt. Det er verken Statoil eller leverandørenes feil isolert sett, men det går mye på måten vi samhandler. Derfor har vi blitt enige om å utarbeide felles forbedringsagendaer, sier Statoils direktør for prosjekter, Anders Opedal til Teknisk Ukeblad.

Voksesmerter og nyrekruttering

Han sier at trenden må snus og at Statoil ikke vil klare dette alene.

– Vi er avhengige av at leverandørene bidrar i dette arbeidet. Den store aktiviteten på norsk sokkel har ført til voksesmerter i bransjen. Leverandørindustrien har vært gjennom en fornyelse med stor vekst, samtidig som mange har gått av med pensjon. Det er naturlig at effektiviteten faller noe med mange nye ansatte ettersom de ikke har det samme kompetansegrunnlaget. Men nå ser vi at aktiviteten flater ut. Da er det naturlig at vi setter oss sammen og ser på hvordan vi skal få opp effektiviteten, sier Opedal.

Les også: Slik blir Norge uten ny olje

Krevende ingeniørarbeid

Statoil legger ikke skjul på at selskapet prioriterer å bruke ekstra ingeniørtimer for å sikre at prosjekter ikke kommer skjevt ut allerede fra start.

I tillegg er ingeniørarbeidet blitt mer krevende, blant annet på grunn av at prosjektene er mer kompliserte. Men ifølge Opedal er det likevel ikke tvil om at ingeniøreffektiviteten har gått ned.

– Det er ingen uenighet om dette. Selv om vi i dag har for eksempel 3D-modellering hvor ingeniørene kan bruke mange timer på å studere modeller for å sikre at alt blir riktig første gang, ser vi at det er mulig å gjøre det bedre. Leverandørselskapene er enig med oss i dette.

Les også:  – Aktivitetsnivået er så høyt at vi lurer på om vi har nok kompetente folk til å gjøre jobben ordentlig

– Enorm HMS-statistikk

Opedal vil likevel trekke frem at Statoils prosjektdivisjon sammen med leverandørene har klart å forbedre HMS-statistikken fra 1,4 alvorlige hendelser per million arbeidstimer til rekordlave 0,3.

–Jeg må takke leverandørindustrien for dens bidrag til denne enorme forbedringen. Vi legger stor vekt på å redusere alvorlige hendelser og leverandørene har bidratt veldig positivt for å få til dette.

Ifølge Opedal sliter oljeselskaper over hele verden med lavere ingeniøreffektivitet.

– Aktiviteten har vært høy i en periode, og i de aller fleste land har myndighetskravene blitt strengere. Det fører til at man bruker flere ingeniørtimer. Derfor er nok dette en generell utfordring for hele bransjen.

Les også:

Slik vil Statoil få flere norske nybygg

Skulle ansette 70 - fikk 7000 søkere

Sør-Korea venter storinnrykk av norske ingeniører  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.