OPPGITT: - Kleppa gjentar hele tiden at hun har ambisjonene i orden, men hun er aldri villig til å garantere noe som helst, sier Bård Hoksrud. (Bilde: Scanpix)

Frp mener Kleppa har hakk i plata

  • Bygg

Konseptvalgutredningen for Intercity-prosjektet ble presentert for samferdselsministeren i går.

– Fremskrittspartiet har allerede gitt klare signaler om at vi vil prioritere utbygging av Intercitytrangelet. Derfor gikk FrP inn for 60 milliarder kroner mer enn regjeringen til jernbaneinvesteringer da Stortinget behandlet Nasjonal Transportplan 2010-2019, sier Bård Hoksrud (Frp) til Teknisk Ukeblad. Han er annen nestleder i transportkomiteen på Stortinget.

Les også: Intercity-utbygging er mulig på ti år

Savner garantier

Han mener statsbudsjettet er altfor snaut.

– FrP gikk av samme grunn inn for 3,4 milliarder kroner mer enn regjeringen til jernbaneinvesteringer da Stortinget behandlet statsbudsjettet for 2012, fortsetter Hoksrud.

Les også: – Dagens infrastrukturøkonomi er meningsløs

Han mener at både Ap, SV og Sp altfor lenge har sluppet unna med å skjule behovene på Intercitytriangelet bak et teppe av urealistiske lyntogløfter.

– Intercityrapporten er veldig positiv, og Fremskrittspartiet er villig til å gjennomføre disse planene. Kleppa gjentar hele tiden at hun har ambisjonene i orden, men hun er aldri villig til å garantere noe som helst, sier Hoksrud.

Les også: Kleppa lover – ekspertene tviler

Dobbeltspor rundt byene

Fremskrittspartiet vil bygge dobbeltspor rundt de største byene istedenfor lyntog til 900 milliarder kroner.

– Ja, regjeringen bruker alt for lang tid på bygging av dobbeltspor innenfor Intercitytriangelet. Det er mye viktigere enn å vurdere lyntog, sier Hoksrud.

Les også: – Jernbaneutbygging krever 20-års-plan

For å få best mulig effekt av nye dobbeltspor i intercitytriangelet, vil Frp ha på plass en ny jernbanetunnel under Oslo, hvor kapasiteten i dag er sprengt.

– Kapasiteten må økes, det blir jo ikke færre reisende i fremtiden. Derfor må en ny jernbanetunnel under Oslo bygges. Staten må i langt større grad bidra til å finansiere kritisk infrastruktur i Oslo, og FrP har derfor fremmet forslag på Stortinget om statlig fullfinansiering av Oslopakke 3, altså bort med bompengene i Oslo – forslaget ligger nå til behandling i transportkomiteen, sier Hoksrud.

Les også: Her er Follobane-traseen

Hallgeir Langeland, SV
POSITIV: Hallgeir Langeland er fornøyd med at intercity-utredningen legger vekt på en forutsigbar og langsiktig finansiering. Scanpix

– Jernbaneverket på sporet

Samferdselspolitisk talsmann i SV, Hallgeir Langeland, applauderer konseptvalgutredningen.

– Den er veldig bra fordi den forholder seg strategisk både til Intercityutbygging, godstrafikken på bane og til lyntog på en måte som jeg har ønsket meg i mange år, men som Jernbaneverket ikke har villet være med på. Nå er de endelig på sporet, sier Langeland til Teknisk Ukeblad.

Les også: SV vil gjøre lyntog til valgkampsak

Utredningen legger vekt på en forutsigbar og langsiktig finansiering for å kunne gjennomføre Intercity-utbyggingen, noe Langeland understreker viktigheten av.

– Vi trenger denne forutsigbarheten, og jeg mener at vi må gå inn for en sveitsisk finansieringsmodell – et fond som fylles på hele veien med midler fra bompenger og drivstoffavgifter. Da vet man at man under hele byggetiden har inntekter, sier han.

Les også: – Høyhastighetstog like bærekraftig som Aldous-funnet

– Senest 2024

På spørsmål om Kleppas ambisjoner, men som hun ikke vil garantere, sier Langeland:

– Regjeringen bør sette samme dato som SV vil gjøre for ferdigstillelse av Intercity-utbyggingen, og det er 1. januar 2024.

Les også:

– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato

NHO vil øke samferdselsbudsjettene med 65 prosent

Ber om statlig støtte til godstog

Åpner for privat lyntogutbygging

Forsiktig Kleppa om jernbaneutredning

– Bruk fem milliarder mer på vei