GLAD KLEPPA: Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger (til venstre) og samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa fulgte spent med på presentasjonen av konseptvalgutredningen for IC-strekningene i dag. (Bilde: Truls Tunmo)

Intercity-utbygging er mulig på ti år

Tidligere i dag fikk samferdselsministeren overlevert presentasjonen av konseptvalgutredningen for Intercity-strekningene av Jernbaneverket.

Prosjektet kan gjennomføres på ti år, men Kleppa vil ikke gi noen garantier.

– Du som jeg vet at det ikke kan garanteres for hvor fort utbyggingen kan gjennomføres, er kommentaren Kleppa ga Teknisk Ukeblad.





Fjellstø ambisjon

Men ambisjonen hun gjerne gjentar står fjellstøtt.

– Min ambisjon er et tipp, topp moderne jernbane- og veinett i løpet av 20 år, sa Kleppa etter at hun hadde mottatt konseptvalgutredningen fra prosjektleder for revisjon av Jernbaneverkets Intercity-strategi, Anne Siri Haugen.





250 km/t

Utredningen anbefaler at Intercity-triangelet bygges for hastigheter på 250 km/t.

Strekningen Sarpsborg-Halden skal avlaste vestre linje for godstrafikk på sikt Høyhastighetsbane på østre linje kan være aktuelt. Eksisterende jernbane vurderes i et langsiktig perspektiv både for gods- og persontrafikk.

En utbygging av Østfoldbanen vil gi en besparelse på en snau halv time fra Halden til Oslo (108 minutter).

Les også: Forsiktig Kleppa om jernbaneutredning

Fire alternativer mellom Drammen og Stavanger

Her er Follobane-traseen

Tønsberg-Oslo en time

Anbefalingen for Dovrebanen i Intercity-sonen er at dagens bane legges ned. Med ny jernbane vil Lillehammer-Oslo gå unna på en time og 23 minutter, omtrent det samme som toget bruker fra Hamar til Oslo i dag.

Som de to andre strekningene vil også Vestfoldbanen dimensjoneres for hastigheter på 250 km/t.

Tønsberg-Oslo vil ta en time, en besparelse på 28 minutter fra i dag.





130 milliarder

Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 130 milliarder kroner. Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger:

– Hvor mange som kommer til å reise med et så grensesprengende togtilbud, er umulig å forutsi. Men erfaringer tilsier en stor økning i antall trafikanter. Den største utfordringen er en forutsigbar finansiering med en annen karakter enn det vi har sett i forbindelse med langt mindre prosjekter, sa Enger.





– Ikke nye Oslo-tunnel

Samferdselsministeren var fornøyd med utredningen.

– Jeg takker Jernbaneverket for innsatsen som er lagt ned. Jeg synes det er nydelig å stå her som senterpartipolitiker og motta utredningen, sa Kleppa.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om det vil tvinge seg frem en ny jernbanetunnel under Oslo i forbindelse med Intercity-utbyggingen, sa hun:

– Jeg forstår det slik at Intercity kan bygges uten denne tunnelen.

Les også: Gjennom togstasjonen i 250 km/t

Utreder ny intercity-standard

Stoltenberg vil ha flytogstandard