KRITISK: - Dagens samferdselsplanlegging har gått ut på dato, og Nasjonal Transportplan er egentlig verdiløs fordi den ikke er forpliktende, sier sivilingeniør i transportteknikk- og logistikk, Bjarte Grostøl. Her er han ved bomstasjonen før Oslofjord-tunnelen på Drøbak-siden. (Bilde: Truls Tunmo)

– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato

  • Bygg

Brannfakkelen kaster han til myndighetene på bakgrunn av ulykken i Oslofjord-tunnelen i juni. Grostøl mener tiden er inne for en radikal endring i måten det tenkes samferdselsplanlegging på i Norge.

– Det må bli en mer helhetlig tankegang når det gjelder både veibygging og samferdselsutvikling for øvrig. Ikke minst er det viktig med en nær kobling mellom næringsliv, vei- og jernbane. Ting må skje mye raskere for at vi skal kunne komme på et nivå som mange land i Europa har når det gjelder samferdsel, sier Grostøl, som også er kommunestyrekandidat i Røyken Høyre, til Teknisk Ukeblad.





– NTP bremser utviklingen

Han trekker frem Nasjonal Transportplan (NTP) som han hevder er en kraftig brems på viktige veiprosjekter. Ifølge Grostøl er NTP i stor grad verdiløs.

– I Norge skal de fleste samferdselsprosjekter innom NTP til tross for at den ikke er forpliktende på noen som helst måte. Sånn sett er NTP bare et forsinkende element for prosjekter som til slutt blir vedtatt gjennomført eller ikke vedtatt, men som overføres til neste NTP-periode. Norsk veiplanlegging har gått ut på dato, sier Grostøl.





– Vegvesen-tiltak holder ikke

Ulykken i Oslofjord-tunnelen har ført til at Statens vegvesen skal iverksette flere tiltak for å bedre sikkerheten i tunnelen, som har vært sperret for tungtrafikk siden ulykken den 23.juni:

  • Redusert fartsgrense fra 80 til 70 km/t.
  • Flere fotobokser.
  • Forbikjøringsforbud for tunge kjøretøy.
  • Bedre skilting av stigningsgraden.

I tillegg vurderer Statens vegvesen romlefelt og flashlamper, og fartsbegrensing på 40 km/t i god avstand til tunnelåpningene.

– Dette er ikke tilstrekkelig. Det viktigste tiltaket vil være å sile ut kjøretøy som er for tunge, og som ikke har for eksempel hjelpebrems. Dette kan enkelt gjøres ved at det legges inn informasjon om kjøretøyet i en obligatorisk Autopass-brikke, og ved bruk av en manuell bomstasjon. Kjøretøy som ikke kvalifiserer til å bruke tunnelen, må rutes rundt Oslofjorden, sier Grostøl.





– Må bygge bro

Samtidig ser han et stort behov for å bygge bro fra Drøbak til Hurum som erstatning for dagens tunnel under fjorden.

– Vi er nødt til å få en broforbindelse her. Allerede i dag er det tilrettelagt en korridor for å bygge ny riksvei 23, også med mulighet for togforbindelse. Dagens riksvei 23 mellom Drøbak og Hurum må også ferdigstilles fra Røyken til Lier. Det er uholdbart sånn som det fungerer nå – hvor veien går gjennom boligfelt både i Spikkestad og i Lier. Tegningene ligger klare for ny vei, det ventes bare på statlig finansiering. Både Lier og Røyken kommune blir tvunget til å godta bompengefinansiering før NTP gir klarsignal for statlige midler. Dette bør være et statlig ansvar slik det fungerer i de fleste europeiske land. Bompenger er et middel fra myndighetene som resulterer i mindre kjøpekraft til folk, sier Grostøl.





– Grostøl har mye rett

Bård Hoksrud (Frp), medlem av Transportkomiteen på Stortinget, er stort sett enig med Grostøl.

– Jeg mener at det er viktig å ha NTP, men det forutsetter at den gjelder for helst 10 år av gangen og med bindende bevillinger for hele planperioden. Da har man en strategi for de neste årene for hva som skal bygges, og man kan dermed bygge lengre på en gang fordi man slipper krangel mellom fylker og kommuner fordi finansieringen ligger der. Det Grostøl sier om bro over Oslofjorden, og det han sier om bompenger, er som musikk i mine ører. Jeg håper han får gjennomslag i eget parti for dette, sier Hoksrud.