MF Ytterøyningen

Fergebrann: Brann- og eksplosjonsårsak fortsatt en gåte

Politi, Sjøfartsdirektoratet, Norled, Corvus og underleverandører skal gå ned i batterirommet og starte jakten på brann- og eksplosjonsårsaken om bord i ferga MF Ytterøyningen forrige torsdag.

MF Ytterøyningen ble levert fra Fiskerstrand Verft i 2006.
MF Ytterøyningen ble levert fra Fiskerstrand Verft i 2006. (Foto: Fiskerstrand Verft)

Politi, Sjøfartsdirektoratet, Norled, Corvus og underleverandører skal gå ned i batterirommet og starte jakten på brann- og eksplosjonsårsaken om bord i ferga MF Ytterøyningen forrige torsdag.

Politioverbetjent Torgeir Fosse ved Kvinnherad lensmannskontor leder etterforskningen. Han opplyser at de først klokka 10 torsdag morgen går ned i batterirommet om bord.

– Årsaken til at det ikke skjer tidligere er rett og slett for å få samlet og koordinert alle som skal være med, sier Fosse til TU.

Han sier at politiet vil jobbe så raskt som mulig for å finne svar på hvordan, hvorfor og eventuelt om noen er strafferettslig ansvarlig.

Les også

Forhindre

– Det ble heldigvis ingen personskade i ulykken, men det var sterke krefter i sving og stort skadepotensial. Vi må finne årsak så fort som mulig for å bidra til at noe liknende ikke skal skje igjen, sier Fosse.

Senioringeniør Kolbjørn Berge i Sjøfartsdirektoratet sier at de også er svært ivrige på å finne årsak.

Sikkerhetsvarsel

Direktoratet sendte mandag ut en foreløpig sikkerhetsmelding i samråd med batteriprodusent Corvus.

Der påpekes det at alle batteriinstallasjoner på skip til enhver tid må være tilkoblet for å sikre tilgang til alarmsystemer og feilkilder.

 I sikkerhetsmeldingen oppfordres også til ny risikovurdering knyttet til farene ved mulig gassutvikling ved en brann/hendelse med batteriinstallasjonene.

Les også

Under oppdatering

Batteripakkene om bord på ferga var frakoblet da det oppsto røykutvikling og brann torsdag kveld. Brannen ble slokket, men fredag morgen oppsto det en eksplosjon i batterirommet.

Administrerende direktør Gunvald Motvedt i Westcon Power & Automation sier at batteriene var frakoblet fordi Corvus skulle gjøre en oppdatering.

MF Ytterøyningen

Bygget: Fiskerstrand Verft 2006

Design: Mulit Maritime

Lengde: 49,8 meter

Bredde. 14 meter

Passasjerer: 160

Biler: 38 (PBE)

– Fergen hadde vært i drift etter ombygging, men det ble oppdaget feil som gjorde en oppdatering nødvendig, sier Motvedt til TU.

Nesten 2 MWh

MF Ytterøyningen ble i sommer bygget om til hybrid drift ved Westcon Verft i Ølen, med Westcon Power & Automation som kontraktspart for rederiet Norled.

Batteriprodusent Corvus er underleverandør til Westcon Power & Automation.

Leveransen besto av vannkjølte litium ione-batterier av typen Orca Ess. Batteripakken var på totalt 1.980 kWh. Til sammenlikning har batterifergen Ampere 2 x 500 kWh batteripakke.

Motvedt opplyser at Westcon Power & Automation har gått gjennom all dokumentasjon rundt leveranser og installasjon, men må om bord for å kunne vite mer.

Les også

Godkjent batteri

– I likhet med alle andre er vi opptatt av å komme til bunns i årsaksforholdene, sier Motvedt.

Blant dokumentasjonen er sertifikatet for batteriinstallasjonen, som er utstedt av Sjøfartsdirektoratet 28. juni. Fergen er ikke klasset i noe klasseselskap slik det er vanlig for skip, men godkjennes direkte av Sjøfartsdirektoratet.

– Det ble utstedt etter den siste testen, opplyser Motvedt.

Han opplyser at det var gjennomført en risikoanalyse av batterirom og prosedyrer i henhold til Sjøfartsdirektoratets krav. Det inngår i dokumentasjonen Westcon Power & Automation har gjennomgått.

Batterirommet hadde to brannslokkingssystemer, vanntåke og Novec gassbasert.

Bilde tatt med varmekamera under brannslokkingen torsdag 10. oktober. Foto: Bergen Brannvesen
Les også

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå