CO2-utslippet fra nye personbiler falt i Europa i fjor, men ifølge EUs miljødirektorat EEA var reduksjonen av utslippene den minste som er registrert de siste ti årene.
Salget av elbiler i EU fortsetter også å vokse, men veksten var svært liten i antall kjøretøy. Omtrent 64.000 elbiler ble registrert i EU i fjor.
Til sammenligning ble det registrert 24.245 elbiler i Norge alene i fjor.
Om elbilsalget i EU skulle vært på norsk nivå, måtte det ha blitt solgt 2,3 millioner elbiler i 2016.
Det basert på elbilsalg etter antall innbyggere.
- Slik påvirker det motoren: I år får også bensinbilene partikkelfilter
1,1 prosent mindre CO2
Det gjennomsnittlige CO2-utslippet for nye personbiler registrert i 2016 var 118,1 gram CO2 per kilometer. Det er en reduksjon på 1,4 gram sammenlignet med 2015, eller en reduksjon på 1,17 prosent.
![Europeiske biler kommer til å møte et strengere testregime de kommende årene, blant annet med måling av reelt utslipp fra kjøring på vei. <i>Foto: PSA</i>](https://images.gfx.no/290x/1997/1997030/realworld_emission_2.jpg)
Til sammenligning var det tilsvarende tallet for Norge 93 gram CO2 per kilometer i 2016, nesten 27 prosent lavere enn EU-snittet.
Dette er basert på bilprodusentenes egne utslippstall, som i praksis betyr at det reelle utslippet er høyere enn dette.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
EEA noterer imidlertid at snittutslippet fra nye biler har blitt redusert med 16 prosent siden 2010. Det tilsvarer 22 gram CO2 per kilometer.
At det har vært en mindre CO2-reduksjon er imidlertid ingen krise i seg selv. Målet for 2015 var 130 gram CO2 per kilometer, og EU-landene ligger godt an.
Men det må komme større forbedringer i utslipp enn i fjor, bemerker direktoratet. Målet for 2021 er 95 gram.
Tyngre biler gir mer utslipp
Vekten på bilene som ble registrert i fjor økte. Dette er en nøkkelfaktor i utslippsøkningen, ettersom tyngre biler bruker mer drivstoff.
Særlig bensinbiler, som i utgangspunktet har det høyeste CO2-utslippet, økte i vekt, med en økning på 1,5 prosent sammenlignet med 2015. En gjennomsnittlig personbil solgt i EU i fjor veide 1388 kg.
Det er svenskene som kjøper de tyngste bilene (1516 kg), men rett over Øresund kjøpte danskene i snitt noen av de letteste bilene (1265 kg).
Den lille utslippsreduksjonen fra 2015 til 2016 kan kanskje også forklares delvis med at bilkjøpere i EU kjøper dieselbiler i mindre grad enn tidligere.
Salget av dieselbiler fortsatte å falle, og var i 2016 49,4 prosent av nybilsalget. Bensinbiler hadde 47 prosents andel. De resterende 3,3 prosentene alt annet, inkludert elbiler.
Faktisk sto elbiler og ladehybrider for til sammen 1,1 prosent av salget i fjor, som er en nedgang fra 2015 med 0,1 prosentpoeng. EEA påpeker at årsaken er endringer i nasjonale incentivordninger i Danmark og Nederland.
Så selv om salget av elbiler økte, førte reduksjon i salget av ladbare hybrider til at salget av ladbare biler totalt sett falt med rundt 3200 kjøretøy.
Samtidig var Nederland det eneste landet hvor CO2-utslippet økte i fjor: Fem prosent, til 106 gram CO2 per kilometer. Nederland var imildertid forstatt blant landene med lavest gjennomsnittlig CO2-utslipp.
Den mest solgte ladbare bilen i Europa inkludert Norge 2016 var for øvrig Renault Zoe. Deretter kom Mitsubishi Outlander PHEV og Nissan Leaf.
Dette ifølge statistikk fra EV Volumes.
- Mye bedre enn fossilbilen, eller like ille for miljøet?: 12 myter og fakta om elbiler og forurensing
Det blir vanskeligere
![Renault selger Europas mest populære ladbare bil, ifølge tall for 2016. <i>Foto: Groupe Renault</i>](https://images.gfx.no/290x/1894/1894864/Renault_44936_global_en.jpg)
EEAs tall er midlertidige. Det vil si at utslippstallene er kjent, men at bilprodusentene ikke har rapportert inn om de klarte å oppnå egne utslippsmål for 2016.
Det som uansett er kjent er at de må henge i for å klare å nå det kommende 95 grams-målet.
Over de neste to årene kommer testprosedyren som brukes nå, NEDC-prosedyren, til å bli byttet ut med den nye WLTP-prosedyren. Årsaken er at bilene slipper ut langt mer i den virkelige verden enn det testresultatet viser.
Dette har bilprodusentene vært gode til å utnytte, ved å designe motorer slik at de gjør det godt under NEDC-testing. WLTP-prosedyren skal være mer lik reell kjøring. Og selv om det blir mulig for bilprodusentene å designe motorer slik at de skal gjøre det godt under dette regimet, er denne testen langt mer komplisert.
Det kommer dessuten en reell veitestkomponent i EUs testregime. RDE (Real Driving Emissions) tar bilene ut av laboratoriet og over på veier. Det gjør det vanskeligere for bilprodusentene å jukse seg til bedre resultater.
- Fire teknikker: Slik renses dieselmotoren for NOx