Samferdselsminister Marit Arnstad (Sp) vurderer å bruke bompenger for å bedre togtilbudet.
– Vi har bedt om en vurdering av om dette lar seg gjennomføre, sier Arnstad til Jernbanemagasinet.
Les også: – Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard
Vurderes i høst
Vurderingen skal utføres av Vegdirektoratet og Jernbaneverket. Konklusjonene skal foreligge i løpet av høsten, skriver Dagsavisen.
Ideen er ikke ny. Miljøorganisasjonene har tidligere oppfordret til en slik løsning. Det har også andre instanser.
Den regjeringsoppnevnte Jernbanegruppa leverte i fjor en rapport hvor bompenger ble nevnt som en mulig finansieringskilde for framtidige og til dels svært kostbare jernbaneprosjekter.
Les også:
– Jernbaneutbygging krever 20-års-plan
Juridisk gråsone
Lovverket tillater at bompenger fra veitrafikken kan brukes til utbygging av kollektivinfrastruktur der slik utbygging kan føre til et bedre samlet transporttilbud, konkluderte Jernbanegruppa.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Et viktig skritt mot enda smartere boliger](https://images.gfx.no/1000x333/2842/2842827/KNX_Hybrid_modul.jpg)
Arnstad sier til Jernbanemagasinet at «det å bruke avgifter fra vei til bane ligger i en juridisk gråsone, i alle fall utenfor de store bysentra».
Hun har registrert at det er lokale ønsker om å finansiere jernbane ved hjelp av bompenger.
Fylkesråd for samferdsel i Nord-Trøndelag, Tor Erik Jensen (Høyre), uttalte i 2010 at han gjerne ville bruke bompenger på mer og bedre jernbane.
Les også:
– Norsk veiplanlegging har gått ut på dato
Vil kreve bompenger for å lage veiplaner
Trenger et halvt statsbudsjett for å ta igjen veiforfallet