FALLEFERDIG: Store deler av det norske jernbanenettet kan falle sammen, mener RIF. Utbyggingen. Her ved dobbeltsporet mellom Lysaker og Sandvika. (Bilde: Mona Strande)

VEI OG JERNBANE

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Mangler 1200 milliarder til vei og jernbane.

Norske ingeniører er opgitt.

Mens regjeringen skryter av økt satsing på både vei og jernbane kommer RIF, Rådgivende Ingeniørers Forening, med en helt annen virkelighet.

Levealderen overskredet

– Med det beste av dagens forslag klarer vi ikke annet enn å bremse utviklingen av forfallet. Det er på langt nær nok til å ta igjen forfallet hverken for vei eller jernbane, sier Liv Kari Hansteen, administrerende direktør i RIF.

Hun er oppgitt over regjeringens vurderinger og peker på at 65 prosent av norsk jernbane er eldre enn 100 år.

– Den tekniske levealderen er overskredet, det holder på å falle sammen, fastslår RIF-direktøren nøkternt.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

Det vil ta 40 år

RIF har vurdert forslagene til ny Nasjonal Transportplan, NTP.

I NTP kommer det vanligvis tre forslag: Et med like store bevilgninger som i eksisterende plan, et med 20 prosent reduksjon og et med 20 prosent vekst. Denne gangen har regjeringen bedt om å få forslag på bordet med 45 prosent vekst.

Samferdselsministeren har ved flere anledninger bruk det som argument for hvor mye vekt regjeringen legger på å ta igjen etterslepet.

RIF har nå regnet litt på hva som skal til. Det er ikke småtteri.

Om jernbanen skal opp på moderne standard kreves 827 milliarder i kommende tiårsperiode. I forslaget til NTP ligger det inne 150 milliarder.

– Da vil det ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard, fastslår Hansteen.

Liv Kari Hansteen
KRITISK: Liv Kari Hansteen og RIF er meget kritiske til manglende satsing på å utvikle infrastrukturen. Joachim Seehusen

Les også: Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S

Krever 1000 milliarder

For veibyggingen ser det ikke stort bedre ut. Inkludert 80 milliarder kroner i bompenger er det foreslått 500 milliarder kroner i de neste ti årene.

RIF har regnet ut at behovet er 1000 milliarder kroner om målene skal nås.

Hun avviser at dette er utspill for å skaffe medlemsbedriftene mer oppdrag.

– Overhodet ikke, for oss er det jobber der uansett. Men den klattvise finansieringen og langsomme utbyggingen gavner ingen og det er ikke den beste bruken av midler. Vi må få slutt på ettårsfinansieringen.

Les også: Slik blir nye E18

Klattvis finansiering

Hansteen peker på at 80 prosent av trafikken på norsk jernbane går innenfor området avgrenset av Skien, Lillehammer og Halden, med Oslo som sentrum.

– Men det er en klattvis finansiering og man bygger ikke helt ut, dermed får man heller ikke dratt ut de samfunnsmessige gevinstene ved de investeringene som blir gjort. Det eneste som er positivt med jernbanen i Norge er at sikkerheten er høy.

Hansteen presiserer at RIF er enige i etatenes innspill til Nasjonal Transportplan. Det er midlene som regjeringen vurderer å stille til disposisjon ingeniørene er oppgitt over.

– Ambisjonene til etatene er å doble godstrafikken på jernbane. Til det kreves investeringer på 24 milliarder kroner de neste ti årene. Men så kommer forslaget om 16 milliarder. Det fører til at man ikke når doblingen, og pengene blir ikke utnyttet skikkelig. Effekten blir dårligere per krone enn om man hadde gitt full finansiering.

Les også: Disse tunnelene skal redde Oslo

Kritisk til Finansdepartementet

Heller ikke Finansdepartementet går klar av ingeniørenes kritikk. Der brukes modeller med 25 års levetid.

– De modellene reflekterer ikke virkeligheten, vi tror ikke på dem, fastlår Hansteen.

Hun spør retorisk om hvor mange riksveger som blir lagt ned etter 25 år, og peker igjen på at store deler av jernbanen har passert 100 år.

Hansteen mener også det er et problem at fokuset har vært for stort på hva det koster når veien eller jernbanen står ferdig, på bekostning av livsløpskostnader.

– Det er kortsiktig og det eskalerer forfallet. Så mye som 80 prosent av kostnadene til en vei påløper etter at veien er bygget ferdig. Det er behov for en helt annen innstilling der livsløpskostnad blir tillagt større vekt.

Les også:

Slik oppgraderes Oslo S

NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år

30 prosent raskere tog om tre år

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene