FLIRT PÅ VESTFOLDBANEN

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene

Se forbedringene - punkt for punkt.

Den første offisielle avgangen med NSBs Flirt-tog ble i dag kjørt fra Oslo S til Skien, klokka 14.11.

tu.no var med, og i komfortvognen fant vi NSBs toppfolk,  som vi utfordret på hvordan passasjerene vil merke forskjellen på nye og gamle tog.

Reisetid

Når de nye rutetidene innføres 9. juni, vil det ikke være noen endringer på reisetid mellom Skien og Lillehammer.

Dette skyldes blant annet at Flirt-togene er i en første etappe av innfasingen, og at nye og gamle tog vil kjøre om hverandre en god stund fremover. Fra 9. desember vil det spares inn noen minutter, og fra 2015 vil de raskeste togene bruke 30 prosent kortere tid enn i dag. Da kan man reise Tønsberg - Oslo på 63 minutter.

- Akkurat nå har vi 15 Flirt-tog i landet, men bare to er tatt i bruk, sier konserndirektør for persontog i NSB,Tom Ingulstad.

NSB har kontrakt med sveitiske Stadler om kjøp av totalt 50 togsett av fem vogner. Disse blir fortløpende tatt i bruk etter hvert som de blir godkjent for kommersiell trafikk, og tilstrekkelig med personell er lært opp.

- For at vi skal klare de nye rutetidene i desember, må 25-30 tog være i drift innen den tid, sier Ingulstad.

24 av togene skal benyttes på strekningen Skien - Lillehammer. Neste ut er Kongsberg - Eidsvoll, som vil være igang innen desember.

HISTORISK: Morten Aabø  vinket klar til avgang fra Oslo S kl. 14.11.
HISTORISK: Morten Aabø vinket klar til avgang fra Oslo S kl. 14.11. Bendiksby, Terje

Les også:

- Norge trenger en jernbanestrategi

Mer penger, mindre punktlighet

Punktlighet

Forbedret punktlighet er et viktig mål med de nye togene.

– Vi legger opp til noe kortere stasjonsopphold fordi de nye togene har flere og bredere innganger og lavere gulv. Denne tidsbesparelsen vil gi økt punktlighet, sier fagsjef Ulf Erik Bakke i NSBs planavdeling.

Flirt-togene har dessuten en toppfart på 200 km/t, noe som gir mulighet for å kjøre inn forsinkelser, men på grunn av manglende infrastruktur vil denne effekten først og fremst merkes på Gardermobanen. Når det i 2015 innføres ekspresstog med færre stopp, vil også passasjerer på Vestfoldbanen kunne nyte godt av økt toppfart.

- Flirt-togene er svært driftsikre. De har tre motorpakker, mot bare én på våre eldste tog. Vi skal klare å holde ruten med to motorpakker i drift, trolig også bare med én, sier Ingulstad.

Dessuten er konstruksjonen bedre tilpasset norske forhold:

- Kritiske komponenter som batterier og omformere ligger under toget på de settene vi har kjørt fram til nå. De er utsatt for is, frost og skader. I Flirt-togene er det meste flyttet inn i et motorrom med et kontrollert klima, mens noe ligger på taket. Heretter skal ikke norsk vinter våre en grunn til at togene ikke går, sier Ingulstad.

Togene har for øvrig et avansert snøsmeltesystem for bremser.

Tilgjengelighet

"Tilgjengelig for alle" er et grunnprinsipp.

- Passasjerer som er svaksynte eller dårlig til beins får det lettere. Lavgulvflater, romslige vestibyler og god skilting bidrar til det. Og hele toget er trinnfritt, sier Ingulstad.

Barnefamilier med vogn og syklister vil også oppleve enklere adkomst og bedre løsninger for oppbevaring. Blant annet er det innført en ny type sykkelstativer.

Inneklima

Flirt-togene har aircondition, noe som medfører bedre luft og mer stabil temperatur enn på de gamle togene, der pendlere har opplevd sommertemperaturer på mer enn 35 varmegrader.

Wi-fi

Det trådløse nettet NSB Interaktiv er det samme som før.

Med andre ord får du gratis nettilgang som faller ut i tunneler og på vanskelige strekninger, og ellers er ganske tregt. Ubrukelig å jobbe på for dem som er avhengige av en stabil nettforbindelse.

På dagens avgang registrerte vi en gjennomsnitlig svartid på cirka 600 ms, nedlastningskapasitet på mellom 0,41 og 2,46 Mbit/s, og opplasting mellom 0,36 og 0,95. Mens nettet er oppe, vel å merke. På et tog som har mindre pågang enn dem som kjører i rushtiden.

Sittekomfort

- Dette er de fineste togsetene som finnes, sier Ingulstad stolt.

Antall seter per tog veksler mellom 295 og 263 for henholdsvis lokal- og regiontog. Deler av togene har rader med tre pluss to sitteplasser.

- Dette er et kollektrivtransportens kompromiss - økt komfort for noen kontra plass til alle. Jeg er sikker på at de som pendler til Drammen vil være fornøyd med å slippe å stå, mens de som reiser lengre gjerne ville hatt rader med to pluss to seter, sier Ingulstad.

Benplassen skal ifølge direktøren være som før.

Les også:

Stadler garanterer: - Vi kan vintertog

Lokfører snakket i mobilen da Flirt-tog krasjet

Komfortvogn

Det er 44 komfortplasser i regionstogene.

- Etterspørselen etter komfortvogner er stor og økende, så derfor utvider vi, sier Ingulstad.

Komfortvognene har noe bredere seter enn før, og stolplasseringen er endret slik at de fleste sitter på rekke, i stedet for i firemannsgrupper.

Støynivå

- Dette skal være støysvake tog. De er målt til å være mindre støyende enn våre tidligere modeller, sier Ingulstad.

tu.nos uhøytidelige måling ved hjelp av en iPhone Decibel-app på dagens reise, viste et snitt på 73 decibel, med en topp på 105. Altså godt innenfor arbeidsmiljølovens grenser.

Servering

Varmdrikke og automat med snacks og knekkebrød. Som før.

Utstyr

Samtlige plasser har nå strømuttak og mer stabile bordflater.

Nye informasjonsskjermer viser ankomsttid på kommende stasjoner.

NSB skryter i sitt presseskriv av et godt høyttalersystem. I dag var det vanskelig å høre beskjeder over anlegget, så her må tydeligvis noe tuning eller opplæring til.

Fornøyd sjef

- Toget har 7000 hestekrefter - nok til å trekke godsvogner. Det akselererer så du faller bakover, har gode bremser og en toppfart på 200 km/t. Når all infrastruktur er på plass, er det bare komforten som setter grenser, sier Tom Ingulstad.

- Snart skal pendlerne på Vestfoldbanen som er blitt mishandlet i flere år bli våre venner igjen, sier han med et smil.

FRIR TIL KUNDENE: - Nå skal vi bli venner med pendlerne på Vestfoldbanen igjen, sier konserndirektør og leder for NSB persontog Tom Ingulstad.
FRIR TIL KUNDENE: - Nå skal vi bli venner med pendlerne på Vestfoldbanen igjen, sier konserndirektør og leder for NSB persontog Tom Ingulstad. Bendiksby, Terje
 

Les også:

Gjennom togstasjonen i 250 km/t

Forsvaret vil ha nye panservogner til ti milliarder  

Se hvordan flygere blendes av lasere

Vil bygge verdens raskeste seilbåt