Denne spesialkranen løfter bort en gammel sporveksel. ALLE FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Slik blir de nye nedgangene til sporene. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Arbeidere reparerer takene over plattformene. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Arbeidere jorder kjøreledninger. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Fra Oslo S. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Gamle sporvekslere. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Noen av de 3000 nye svillene som skal legges i tunellen og utenfor Oslo S.FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Sikkerhet er høyt prioritert, og det er mange sikkerhetsledere på anlegget som sørger for at arbeidet er trygt. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
De nye drivmotorene på de nye sporvekslerne.FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Fra spor 8. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Nye og gamle spor. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Noen av de nyere sporene som ble lagt i fjor. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Over 3500 meter nye skinner skal legges. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
En gammel sporveksler med tresviller løftes bort. Denne ble antagelig installert i 1980 da Oslo S var ny. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
Høyt henger de - i hvertfall når det skal skiftes kjøreledning. FOTO: Håkon Jacobsen (Bilde: Håkon Jacobsen)
De nye sporene er ennå ikke justert og ser dermed litt skjeve ut. (Bilde: Håkon Jacobsen)
Fare: Røde flagg brukes som et signalsystem. (Bilde: Håkon Jacobsen)

OSLO S

Slik oppgraderes Oslo S

6000 sviller og 7000 meter skinner legges på 6 uker. Se bildeserie.

Oppgradering av Oslo S

  • Over 300 personer er involvert, fra flere nasjone
  • 19 entreprenører, 21 firmaer
  • Utskifting av 24 sporveksler, 2 sporkryss
  • Signalarbeider i forbindelse med sporvekselbytte
  • 3500 meter skinner skal byttes ut
  • 3000 sviller skal byttes ut
  • 34 nye fordelingskap for signal (elektrisk tavle)
  • Nye kjøreledninger i spor 1-7
  • Utskifting av 9 sporvekselvarmegrupper, tilførselskabler 
    og varmeelementer i 47 sporveksler
  • Bytte informasjonstavle på Oslo S
  • 100 isolerte skjøter i tunellen skal byttes
  • 20 baliser skal demonteres og monteres igjen

Mens togpassasjerene sitter trangt på bussene ut av Oslo, er det god plass i sporene utenfor Oslo S.

De neste fem ukene fortsetter Jernbaneverket sin oppgradering av Norges største kollektivknutepunkt.

Kampen mot Kong vinter

Strekningen mellom Etterstad og Lysaker i Oslo er hovedpulsåren i norsk jernbane. På en hverdag passerer 600 tog gjennom Oslotunnelen med 60.000 passasjerer.

Hvis det oppstår et problem i tunnelen eller på Oslo S, rammer det fort togtrafikken på begge sider av Oslofjorden, og etterhvert store deler av Østlandet.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

Nye sporvekslere

De gamle sporvekslerne på Oslo S var en hemsko for togtrafikken.

Disse hadde bare en drivmotor og ble lett sittende fast når isklumper på togene smeltet i tunellen og falt av lenger ut på sporet.

Med nye sporvekslere, skal nå isklumpene enten knuses med kraftige motorer, eller smeltes ved hjelp av strøm.

Isklumper og lignende har stått for en fjerdedel av alle signalfeil i Oslo.

Les også: Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S

Ny infotavle

For mange er den store infotavlen på Oslo S, selve hjertet av stasjonen.

Nå rives den ned og blir erstattet av 100 LCD-skjermer med smart teknologi.

De nye skjermene skal veie til sammen seks tonn og gjør at skriften på skjermen blir tydeligere og det kan vises både bilder og film.

Arbeidet pågår til 6.august.

Gamle skinner møter nye. FOTO: Håkon Jacobsen Håkon Jacobsen
 

Les også:

NSB vil ha Oslotunnel før 2030  

NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år

Disse tunnelene skal redde Oslo

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene

30 prosent raskere tog om tre år