KNUTEPUNKT: Rom Eiendom ønsker et kompakt kollektivknutepunkt med bussterminal på taket over buttsporene. ILL: Spacegroup
KONFERANSEHOTELL: I fotavtrykket til dagens Flytogterminal kan Oslo få hotell med 400 rom og en konferansedel med plass til 3000 personer. (Bilde: Spacegroup)
PLANER: Slik kan Oslo S bli seende ut om natten. (Bilde: Illustr.: Spacegroup)

NYE OSLO S OG BUSSTERMINAL

Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S

"Til hinder for de reisende".

Nye Oslo S

  • Prosjektet ledes av Rom Eiendom.
  • Arkitekt er Spacegroup.
  • I prosjektgruppen: Norconsult, Atkins, Schønherr, Norsam og Vista Utredning.

Med over 50 millioner reisende og besøkende i året er Oslo S landets viktigste kollektivknutepunkt. Men ifølge NSB vil ikke dagens Oslo S ha kapasitet til å takle jernbanens fremtidige behov.

Dessuten trenger Oslo S forbedringer på tilgjengelighet, orienterbarhet og fremkommelighet.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

Buss over buttspor

Spacegroup har på oppdrag fra Rom Eiendom designet fremtidens Oslo S. Nye gater og den futuristiske Krystallhallen på Jernbanetorget skal bringe byen nærmere togene.

En ny nord-sør akse, Stasjonsalleen, skal gjøre det lettere å ferdes gjennom området. I fotavtrykket til dagens Flytogterminal ser man for seg konferansehotellet Fjordporten med 400 rom.

Rom Eiendom regner med at byggestart for nye Oslo S i beste fall kan komme sommeren 2016.

Les også: Vil ha ny tunnel og nytt Oslo S

Et stort spørsmål er hvordan det fremtidige takarealet over buttsporene, spor som ender på Oslo S, skal utnyttes.

I dag er Oslo Bussterminals kapasitet sprengt i Galleri Oslo. Både Rom Eiendom, NSB og Ruter ønsker å bygge en ny bussterminal for rundt 40 busser på det fremtidge lokket over buttsporene.

– Oslo Byråd, Plan- og bygningsetaten og Statens vegvesen støtter forslaget, sier prosjektsjef Tor Saghaug i Rom Eiendom, til Teknisk Ukeblad.

Les også:

Disse tunnelene skal redde Oslo

NSB vil ha Oslotunnel før 2030  

Vil ikke ha søyler

Jernbaneverket er skeptisk til planene fordi de frykter at nye søyler på perrongene vil hindre de reisende.

– Denne innvendingen oppfatter vi som veldig overdrevet. Søylene vil ikke være til nevneverdig hinder. Dessuten hadde ikke Jernbaneverket noe imot miljøskurene og automatene som ble plassert på perrongene, sier Saghaug.

Det har ikke lykkes TU å komme i kontakt med seksjonssjef Sjur Helseth i Jernbaneverket, men han har tidligere sagt at man ikke bør beslaglegge plattformarealer til store søyler eller andre hindringer.

– Målet er at plattformene skal fungere godt og gi en god opplevelse for passasjerene. Det ønsket er ikke mulig å innfri hvis det legges en bussterminal over sporet. Et slikt lokk vil kreve svære søyler som vil «spise» arealer, mener Helseth.

KNUTEPUNKT: Rom Eiendom ønsker et kompakt kollektivknutepunkt med bussterminal på taket over buttsporene. ILL: Spacegroup
Les også:

Slik blir nye Gardermoen

Gardermoen sikter mot 65 millioner passasjerer

– Staten må ta ansvar for kollektivtrafikken

Advarer mot underdimensjonert infrastruktur

Industrien som glapp for Norge: Taxi på skinner

Gjennom togstasjonen i 250 km/t