BYGG

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Men NSB-sjefen er ikke opptatt av trasévalg.

PUNKTLIG: NSB-sjefen Geir Isaksen snakker heller om tid enn om penger.
PUNKTLIG: NSB-sjefen Geir Isaksen snakker heller om tid enn om penger. Bilde: Fredrik Drevon
20. juni 2012 - 15:48

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, presenterte i dag en 57-siders rapport ved navn Oftere, raskere og mer miljøvennlig.

Rapporten blir også kalt Innspill fra NSB til Nasjonal Transportplan 2014-2023.

Hovedpoengene har vi hørt før: Stor befolkningsvekst i Norge fremover krever et bedre kollektivtilbud. NSB vil satse stort på økt kapasitet i rushtiden.

Les også: Disse tunnelene skal redde Oslo

Regionene også med

Rapporten har også som hovedpunkter et forbedret togtilbud i Stavanger-, Bergens- og Trondheims-regionene.

– Av hensyn til klima bør mest mulig transport over på jernbane, sa Isaksen.

Les også: Ingeniørene kritiske til jernbanesatsingen

Han var rask til å understreke at han ser på bilen som en velsignelse, men at innspillet handler om å møte økt behov med effektive og miljøvennlige transporttilbud.

Isaksen sa at det bør være tett befolkning rundt knutepunktene for å gjøre kollektivtransport til et attraktivt alternativ.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

Mer fokus på tid enn penger

Det Isaksen snakket varmest om under sin presentasjon var at det skal bli mulig å reise fra Oslo til Ski på 12 minutter.

Les også: Her er Follobane-traseen

Derimot var han vag på spørsmål fra salen om penger. 12, 45 og 135 milliarder. Disse tallene rullet han ut uten å plassere dem klart i tid eller rom.

Drømmetraseen

NSB vil ha ny jernbanetunnel under Oslo før 2030.

Med oppgradering fra 20-24 tog per time gjennom tunnelen fra høsten 2014 regner NSB med at nåværende kapasitet er fullt utnyttet i desember 2014.

Les også: Intercity-utbygging er mulig på ti år

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Kapasitetstaket nås trolig før 2030. Jernbaneverket har tidligere lagt frem fire ulike alternative traseer i rapporten Oslo-navet.

– Sånn som jeg leste rapporten tror jeg de konkluderte med trasé i tilknytning til eksisterende løp, sier Isaksen til Teknisk Ukeblad.

– Hvor går din drømmetrasé?

– Min drømmetrase er en som står ferdig i 2030.

– Er det samme for deg hvilken trasé som velges?

– Ja, litt. La meg si det slik: Hvis vi har det behovet vi regner med, og kan få det på plass i tilknytning til det eksisterende løpet, så la oss for all del gjøre det, sier NSBs Geir Isaksen.

Les også:

Slik skal Londons undergrunnssystem finne OL-formen

Gjennom togstasjonen i 250 km/t 

Jernbanen blir ikke bedre 

Dette gjør du når det brenner i tunnelen

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.