PUNKTLIG: NSB-sjefen Geir Isaksen snakker heller om tid enn om penger. (Bilde: Fredrik Drevon)

NSB OM NASJONAL TRANSPORTPLAN 2014-2023

NSB vil ha Oslotunnel før 2030

Men NSB-sjefen er ikke opptatt av trasévalg.

Konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, presenterte i dag en 57-siders rapport ved navn Oftere, raskere og mer miljøvennlig.

Rapporten blir også kalt Innspill fra NSB til Nasjonal Transportplan 2014-2023.

Hovedpoengene har vi hørt før: Stor befolkningsvekst i Norge fremover krever et bedre kollektivtilbud. NSB vil satse stort på økt kapasitet i rushtiden.

Les også: Disse tunnelene skal redde Oslo

Regionene også med

Rapporten har også som hovedpunkter et forbedret togtilbud i Stavanger-, Bergens- og Trondheims-regionene.

– Av hensyn til klima bør mest mulig transport over på jernbane, sa Isaksen.

Les også: Ingeniørene kritiske til jernbanesatsingen

Han var rask til å understreke at han ser på bilen som en velsignelse, men at innspillet handler om å møte økt behov med effektive og miljøvennlige transporttilbud.

Isaksen sa at det bør være tett befolkning rundt knutepunktene for å gjøre kollektivtransport til et attraktivt alternativ.

Les også: Derfor stenges Oslo S i sommer

Mer fokus på tid enn penger

Det Isaksen snakket varmest om under sin presentasjon var at det skal bli mulig å reise fra Oslo til Ski på 12 minutter.

Les også: Her er Follobane-traseen

Derimot var han vag på spørsmål fra salen om penger. 12, 45 og 135 milliarder. Disse tallene rullet han ut uten å plassere dem klart i tid eller rom.

Drømmetraseen

NSB vil ha ny jernbanetunnel under Oslo før 2030.

Med oppgradering fra 20-24 tog per time gjennom tunnelen fra høsten 2014 regner NSB med at nåværende kapasitet er fullt utnyttet i desember 2014.

Les også: Intercity-utbygging er mulig på ti år

Kapasitetstaket nås trolig før 2030. Jernbaneverket har tidligere lagt frem fire ulike alternative traseer i rapporten Oslo-navet.

– Sånn som jeg leste rapporten tror jeg de konkluderte med trasé i tilknytning til eksisterende løp, sier Isaksen til Teknisk Ukeblad.

– Hvor går din drømmetrasé?

– Min drømmetrase er en som står ferdig i 2030.

– Er det samme for deg hvilken trasé som velges?

– Ja, litt. La meg si det slik: Hvis vi har det behovet vi regner med, og kan få det på plass i tilknytning til det eksisterende løpet, så la oss for all del gjøre det, sier NSBs Geir Isaksen.

Les også:

Slik skal Londons undergrunnssystem finne OL-formen

Gjennom togstasjonen i 250 km/t 

Jernbanen blir ikke bedre 

Dette gjør du når det brenner i tunnelen

Dette blir bedre med de nye Flirt-togene