TREG SURFING: Denne karen i NSBs egen reklame, ser ikke helt fornøyd ut. (Bilde: Skjermbilde fra nsb.no)

INTERNETT PÅ NSB-TOG

NSB-sjefen kan ikke love bedre wifi i år

Skylder på trege leverandører.

Problemstillingen er kjent for de fleste som har reist med tog i Norge:

Det står at det skal være trådløst internett ombord, men så viser det seg at eposten du prøver å åpne i Tønsberg ikke kan leses før du har passert Drammen.

Les også: Løsningen telegigantene ikke vil ha

Skylder på leverandørene

Teknisk Ukeblad spør konsernsjef i NSB, Geir Isaksen, om det foreligger noen plan får å få wifi opp og gå på norske tog.

–  Jeg kom til NSB for ni måneder siden. Da snakket vi om internett og vi sa at det skal vi ha i orden, svarer Isaksen.

–  Hva er ditt neste trekk?

–  Neste trekk er å sørge for bedre dekning langs sporet. Vi bruker en internettleverandør som ikke har full dekning. Det er det vel ingen som har, såvidt jeg skjønner. Det står egentlig ikke på vårt ønske om å investere. Det står på å få til en avtale med leverandører som er villige til å ta utbygging, så vi får dekket hele distansene, sier Isaksen.

Hvert av NSB-togene har to Telenor-tilkoblinger og en Ice-tilkobling, som kombineres ved hjelp av et system fra den britiske leverandøren Nomad Digital.

Tvetydig reklame

Hvilke leverandører NSB har avtaler med er imidlertid ikke interessant for passasjerer flest.

Det viktige for passasjerene er om det faktisk er mulig å surfe på toget.

–  Skjer det forbedringer på NSB-togenes internettdekning i år?

–  Nei, det vil ikke jeg svare på. Dette er det andre i NSB som vet mer om enn meg, sier konsernsjef Geir Isaksen.

– Om du er på langtur eller reiser en kortere distanse, er du likevel på nett som passasjer på NSB, står det i en reklame på nsb.no.

Der støter man også på den gåtefulle formuleringen «alle togene har i utgangspunkt internett.» Hva som her menes med utgangspunkt fremgår ikke klart av sammenhengen.

GRATIS PRATING: Om du ikke kommer på nett er det gratis å prate med andre passasjerer.
GRATIS PRATING: Om du ikke kommer på nett er det gratis å prate med andre passasjerer. Skjermbilde nsb.no

Kleppa lovte nett

Det er en fattig trøst at signalet er godt hvis bitraten, altså hvor mye informasjon som behandles per tidsenhet, er på rundt null.

Høsten 2010 lovte daværende samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa Gratis internett på toget

– NSB sin wifi har jeg aldri fått til å virke, twitret NRKs internettekspert Eirik Solheim, i august i fjor.

Kjøper nye modemer

Arne Vidar Hesjedal, prosjektleder for strategi og utvikling hos NSB, sier til Teknisk Ukeblad at han lenge har irritert seg over dårlig nettforbindelse på strekningen Lillestrøm-Gardermoen.

Men nå mener han at tilstanden er bedre. 22. juni målte han en hastighet på 2 megabit per sekund på denne strekningen.

– Hva med nettproblemene passasjerer har opplevd på for eksempel Vestfoldbanen i vår?

– Vi har hatt et forbruk som har vært større en våre målinger, og vi er ikke blitt varslet av Telenor om dette. SIM-kortene ble satt ned til GPRS-hastighet. Derfor har vi hatt tregt nett på Vestfoldbanen.

Hesjedal hevder at man har ryddet opp i dette nå. Dessuten er det nye modemer på gang.

– Nye modemer er bestilt. Vi har noen ute allerede. Der hvor det er 3G, øker modemene hastigheten fra 3 til 20 megabits per sekund.

Les også: Slik skjuler du dine internettspor

Litt til alle

Hesjedal sier NSB er opptatt av rettferdig fordeling av wifi-kapasiteten på togene.

Hittil skal én million ha registret seg som brukere på NSBs wifi-tjeneste. Når mange passasjerer vil laste ned store datamengder samtidig kan det føre til treg surfing.

– Vi følger med på antall brukere og har innført noe vi kaller fair use, som automatisk forhindrer at noen brukere tar for mye av kapasiteten, sier Arne Vidar Hesjedal i NSB.

– Mer irriterende enn ingen internett er tregt internett #NSB, twitrer stand up-komiker Joachim Skage samme dag.

Les også: Ny digital motorvei fra Trondheim til Oslo  

 Disse tunnelene skal redde Oslo

Slakter offentlig bredbåndssatsing

Vil ha bedre mobil og internett i tog

Transportvisjoner uten prislapp