BYGG

Vil heller ha vei enn intercity

Navarsete vil prioritere vei foran tog.

VIL HA VEI: Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete mener veiutbygginger er vel så viktig som jernbaneutbygging.
VIL HA VEI: Kommunal- og regionalminister Liv Signe Navarsete mener veiutbygginger er vel så viktig som jernbaneutbygging. Bilde: NTB scanpix
24. juli 2012 - 10:59

Senterparti-leder Liv Signe Navarsete sier det er uaktuelt å prioritere jernbane på bekostning av vei.

– Jeg er villig til å satse store summer på intercity, men ikke på bekostning av vei, sier Navarsete til VG.

Navarsete sier dermed nei til planen om å ferdigstille intercity-triangelet innen 2023.

Les også: Intercity-utbygging er mulig på ti år

Et signal

– Jeg er ikke villig til å si at dette prosjektet er viktigere enn å oppgradere veiene våre. Vi kan ikke legge fram en Nasjonal Transportplan som sier: «Beklager folkens, E39 og E6 nordover får bli som det blir». Nei, det går ikke, utdyper Navarsete, som viser til at jernbane allerede mottar en tredel av samferdselsbudsjettet.

Dette utspillet tas som et nei til å ferdigstille intercity-triangelet i løpet av elleve år – et krav både LO, NHO, miljøvernorganisasjoner og de åtte fylkesordførerne på Østlandet har gått inn for.

Også regjeringspartner SV går inn for denne tidsplanen for prosjektet med dobbeltspor mellom Oslo og byene Halden, Lillehammer og Skien.

Les også:

Disse tunnelene skal redde Oslo

NSB vil ha Oslotunnel før 2030  

Bryter klimaforliket

Borghild Tenden, Venstres transportpolitiske talskvinne, mener Navarsetes utspill er et brudd på klimaforliket.

– Her står intercity veldig sentralt. Jeg hadde trodd at Senterpartiet så at det å bosette seg utenfor Oslo-gryta var miljøvennlig. Det virker som de ikke ser at det å få pendlerne over på tog og dermed avlaste rushet inn til hovedstaden er viktig, sier Tenden til NTB.

Hun viser også til Jernbaneverket som har uttalt at å bygge store strekk så raskt som mulig, blir billigere.

– Regjeringen har en jobb å gjøre. Nå hviler ansvaret på Arbeiderpartiet og SV, sier Tenden.

Les også:

– Det vil ta 40 år å få jernbanen opp på akseptabel standard

Tror ikke mer penger gir samferdselsløft  

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

Ikke tog foran vei

Intercity-prosjektet er kostnadsberegnet til rundt 130 milliarder kroner.

Med dagens fordelingsnøkkel mellom vei og jernbane vil det være behov for en økning i investeringsrammen på 136 prosent dersom intercity skal stå ferdig om ti år, har Jernbaneverkets direktør Elisabeth Enger uttalt.

Navarsete antyder på sin side en vekst på i underkant av 50 prosent.

– Sist økte vi rammene med 45 prosent. Det er ingen grunn til at det bør være mindre denne gangen. Men dette er en sak som kommer etter hvert, sier hun.

Les også:

Slik oppgraderes Oslo S

Derfor stenges Oslo S i sommer

Jernbaneverket vil stoppe bussterminal på Oslo S  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.