SAMFERDSEL

Elbilene er kastet ut av kollektivfeltene i Bjørvika

Elbilene får ikke kjøre i kollektivfeltene i Bjørvika, i et forsøk på å bedre fremkommeligheten for busser i området. Mellom 50 og 80 busser i timen kjører Dronning Eufemias gate.
Elbilene får ikke kjøre i kollektivfeltene i Bjørvika, i et forsøk på å bedre fremkommeligheten for busser i området. Mellom 50 og 80 busser i timen kjører Dronning Eufemias gate. Bilde: NTB scanpix
27. juni 2014 - 08:40

Siden åpningen av deler av Dronning Eufemias gate i Oslo den 12. mai, har det vært vanskelig for både biler og busser å komme seg rundt i sentrum.

I et forsøk på å bedre fremkommeligheten for busser i det kaotiske trafikkbildet har Statens vegvesen nå tatt midlertidige grep for å bedre trafikkflyten.

En rekke justeringer

– Trafikkbildet i Bjørvika er veldig komplekst. Vi ser nå at selv om vi hadde lagt nøye faseplaner for hvordan trafikken skulle legges i området etter hvert som de ulike delene av Dronning Eufemias gate skulle åpnes er det behov for ytterligere justeringer, sier prosjektleder Grete Tvedt i Statens vegvesen.

Området med aller mest trafikkork har så langt vært Operagaten. For å gi bedre flyt her, har Vegvesenet besluttet å stenge Havnegaten.

– Her kommer vi også til å bytte om på feltet som i dag er for persontrafikk og det som er for kollektivtrafikk for å få bedre trafikkflyt, forteller Tvedt.

Les også: Her er Vegvesenets advarsel til naboene i Bjørvika

Elbil ut av kollektivfeltet

Et av de mindre ventede grepene Vegvesenet har tatt, er å utestenge taxi og elbiler fra kollektivfeltene for at bussene skal få bedre plass.

– Det går mellom 50 og 80 busser i timen gjennom Dronning Eufemias gate. Alle sammen stopper på det samme stoppet. Det har så langt vært store bussforsinkelser og lange køer, for å prøve å minske forsinkelsene har vi nå stengt kollektivfeltet for både elbil og taxi, sier Tvedt.

Og legger til at det er alt for mange privatbiler i Bjørvika per dags dato.

– Vi vil oppfordre alle som ikke skal noe i Bjørvika å kjøre ned i Bjørvikatunnelen for å unngå unødvendig trengsel, sier hun.

Les også: Et synkende Bjørvika kan stoppe Oslos nye superstasjon

Ikke lenger gjennomfartsåre

Siden Dronning Eufemias gate har gått fra å være en gjennomfartsåre, til en paradegate, sier Tvedt at Vegvesenet var forberedt på dårligere trafikkflyt enn tidligere.

– Det er opplagt at det gir dårligere trafikkflyt. Men at flyten blir bedre enn den er nå, er vi sikre på, sier hun.

Siste del av paradegaten er ventet å åpne i høst.

– Det er først da vi vil kunne se hvordan flyten blir med den permanente løsningen, sier Tvedt.

Les også:

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Bjørvika synker

Oslos nye praktgate hviler på 1100 pæler

Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.