DEBATT

Elbileiere bør ønske seg effekttariffer

Det vil bli dyrt for både elbileierne og alle andre hvis vi må bygge ut kraftnettet for å håndtere effekttopper noen få timer i året. Da er det langt mer fremtidsrettet med effekttariffer utformet slik at de reduserer effektbehovet og kostnadene, mener KS Bedrifts Arne Jakobsen.

Det er dessverre slik at den ene timen i året med toppbelastning legger grunnlaget for hvor stor nettkapasitet vi trenger. Dette er enkle fysiske fakta, skriver Arne Jakobsen fra KS Bedrift i dette innlegget.
Det er dessverre slik at den ene timen i året med toppbelastning legger grunnlaget for hvor stor nettkapasitet vi trenger. Dette er enkle fysiske fakta, skriver Arne Jakobsen fra KS Bedrift i dette innlegget. Bilde: Eirik Helland Urke
Arne Jakobsen, næringspolitisk rådgiver KS Bedrift
8. aug. 2019 - 05:15

Elbilforeningen forklarer i et debattinnlegg på TU.no 25. juli hvorfor de er skeptiske til innføring av effekttariffer og hevder at «dagens praktisering av effekttariffer ikke er bra for elbilister». I dag er det svært få vanlige kunder som har effekttariffer, men vi venter vi på et forslag fra Norges vassdrag- og energidirektorat (NVE) på hvordan nye og obligatoriske effekttariffer for alle, skal se ut.

En god utforming av denne er selvsagt avgjørende for at en effekttariff skal virke etter hensikten og at KS Bedrift skal stille seg bak denne.

Arne Jakobsen, næringspolitisk rådgiver i KS Bedrift <i>Foto:  KS Bedrift</i>
Arne Jakobsen, næringspolitisk rådgiver i KS Bedrift Foto:  KS Bedrift

Det er lett å gå seg vill i ulike tariffelementer, og hva som er dagens praksis kontra morgendagens modell. Elbilforeningen mener, som de aller fleste, at vi ikke bør bygge ut unødvendig mye strømnett i Norge. Dette er i alles interesse. Både forbrukerne og nettselskapenes, som KS Bedrift representerer. Da gjenstår det bare å bli enige om hvordan vi skal få dette til. Ved å flytte lading av elbiler til natten kan vi spare 11 milliarder kroner, ifølge nye beregninger fra NVE. Dette er besparelser som kommer alle forbrukerne til gode.

Nicolai Kirkeng Vennerød ser fram til å få Energirampen opp og stå.
Les også

Nå skal det bli lettere å starte energiselskap

Det er dessverre slik at den ene timen i året med toppbelastning legger grunnlaget for hvor stor nettkapasitet vi trenger. Dette er enkle fysiske fakta. Jo lavere denne toppbelastningen er, jo mindre må nettselskapene investere i nettutbygging, og desto mindre må vi som forbrukere betale i nett- tariffer. Enten forbruket dekker lading av elbil eller noe annet, som for eksempel bruk av varmtvannsbereder, vil en utjevning over døgnet være kostnadsbesparende for oss alle.

For elektrifisering av transportsektoren er det som Elbilforeningen påpeker viktig at nødvendig ladeeffekt er tilgjengelig. Da må en effekttariff, i den grad det er mulig, legge til rette for at ledig kapasitet i nettet utnyttes maksimalt, uansett når på døgnet eller året dette er. Dersom en ladestasjon har behov for effekt utover det som eksisterende nett kan tilby, vil en batteriløsning som integrert del av ladestasjonen i noen tilfeller kunne være en riktig løsning for kortvarige topper, da batterikostnader de siste årene har falt kraftig. KS Bedrift er også positiv til en utvidet bruk av såkalte utkoblbart forbruk, hvor effektleddet reduseres betydelig mot at netteier kan koble ut kunden ved behov.

Målet må være å gi forbrukerne insentiv til å redusere effektbruk slik at unødvendig utbygging av kraftnettet unngås

For å ytterligere understreke vårt syn argumenterer vi IKKE for en innføring av «gammeldagse» generelle effekttariffer. Det er heller ikke slik at vi mener elbiler er syndebukken. Målet må være å gi forbrukerne insentiv til å redusere effektbruk slik at unødvendig utbygging av kraftnettet unngås. Innføring av smarte strømmålere (AMS) og digitale løsninger er ypperlige verktøy, men det bør i tillegg være konkrete insentiv for forbrukerne til å ta disse i bruk på en lønnsom måte. Her kan bruk av fornuftige effekttariffer være en god og effektiv løsning.

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken mener vi bør ha en diskusjon om det er godt nok med en elbilandel på over 90 prosent.
Les også

OFV-direktøren: – Kan hende det er nok med 95 prosent elbil

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.