Elbåt tar helt av – møt teknologi­sjefen som kan forklare hvorfor

Er du villig til å ofre fart og bråk, kan du få en mye mer behagelig opplevelse på sjøen.

Elbåt tar helt av – møt teknologi­sjefen som kan forklare hvorfor
Teknologisjef Jakob Storjord Anderson i GreenWave lever og ånder for elektriske båter. Foto: Odd Richard Valmot

Det snakkes mye om elektriske fritidsbåter, og det er mange initiativer på gang. Greenwave mellom Tvedestrand og Risør er i full gang.

Jakob Storjord Anderson er teknologisjef i selskapet og kan fortelle oss at de har bygget 12 nye båter av typen de kaller 601 i år, og i tillegg har de bygget om 18 eldre fra diesel og bensin til el-drift med batteri.

Dette er ikke båter for dem som vil opp i plan og kjøre i 40-50 knop. Dette er for dem som vil nyte sjølivet i fulle drag og hvor turen er viktig. Litt som med snekker, men uten støy, vibrasjoner, eksos og lukt. Her er det måkeskrik, bølgeskvulp og saltvann som er erstatningen.

I standard utførelse har båten en 7,5 kW motor og et 10 kWh batteri. Det kan høres lite ut, men reduserer du farten til behagelige 4 til 5 knop, holder batteriet i fem timer. Øker du med én knop til 6, dobles strømforbruket.

Det koster 150.000 kroner å bygge om en gammel båt eller 450.000 for en ny.

Teknisk Sett: Moberg & Valmot

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Elbil – Teknisk sett

TU har også podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Les også

Kommentarer:

Vi har byttet system for artikkelkommentarer. For å opprette brukerkonto, registrerer du deg med BankID.