FLYTENDE GIGANT: Slik ser Höegh for seg sitt nye FLNG-skip som skal produsere to millioner tonn gass i året. (Bilde: Höegh LNG)

HÖEGH

Dette skipet er det fjerde av sitt slag i verden

Norske Höegh kan få gigantavtale med et nasjonalt asiatisk oljeselskap.

Höegh har nemlig signert en såkalt pre-feed avtale med selskapet, som betyr at de skal gjøre en forstudie på et flytende LNG-skip som kan brukes på det gassfelt på nordvestkysten av Australia.

Etter det Teknisk Ukeblad erfarer er dette de omfattende Cash-Maple gassreservene i Timorhavet, som ligger 680 kilometer vest for Darwin og 200 kilometers sørvest for den indonesiske kystlinjen.

Les også: Verdens mest avanserte rørlegger

Alvorlig ulykke

Selskapet som eier lisensen på området er thailandske PTT Exploration and Production (PTTEP), et selskap mange kjenner fra Montara-ulykken i Timorhavet i 2009.

Ulykken krevde ikke menneskeliv, men utblåsingen varte i 74 dager. Det er fremdeles usikkert hvor mye olje som kom ut i sjøen, men australske myndigheter tror det kan ha vært så mye som 2000 fat hver dag – altså rundt fem ganger så mye som selskapet selv har beregnet.

I den avsluttende fasen i boringen av avlastningsbrønnen ble gassen antent. Både den oppjekkbare boreriggen West Atlas, som for øvrig var eid av John Fredriksens Seadrill, og brønnhodeinnretningen ble totalskadet.

Les også: Risikoekspert advarer mot økende fare:<br/> – Oljebransjen må bli bedre på risikostyring  

Fornøyde

Höegh vil ikke bekrefte eller avkrefte at det er PTTEP de skal samarbeide med, men sier det dreier seg om et nasjonalt asiatisk oljeselskap.

I første omgang skal Höegh tilpasse sine løsninger til feltet. Per i dag finnes det ikke skip som kan kjøle ned gass til den blir flytende, men både Petronas, Shell og Exmar er i full gang med planer om slike skip.

Shells skip, som skal operere på nordøstkysten av Australia, blir for øvrig verdens største i sitt slag.

En av få

Går alt riktig for Höegh frem til neste år, kan de altså bli den fjerde aktøren i verden som leverer flytende prosessanlegg for LNG.

– Alle slike skip må tilpasses hvert enkelt felt. Vi har allerede brukt 400 000 ingeniørtimer på å lage en generell design, og nå skal vi se på om det kan tilpasses feltet, sier kommunikasjonssjef Arild Jæger i Höegh.

Skipet som planlegges skal produsere rundt to millioner tonn gass i året.

– Hvis vi lykkes med dette vil det være et veldig stort og viktig prosjekt for oss. Får vi en langsiktig leieavtale på dette skipet, har vi noe konkret å fortelle investorene, sier Jæger.

Les også: Dette er Årets skip

Stor etterspørsel

Analyseselskapet Sanford C Bernstein forventer at den globale etterspørselen av LNG øker fra dagens 240 millioner tonn til 400 millioner tonn innen 2020. Spesielt Japan, Kina og Sør-Korea krever stadig mer gass.

Australias gigantiske gassreserver gjør at landet sannsynligvis blir verdens største gasseksportør innen 2020. Problemet er at kostnadene for å bygge prosessanlegg på land har skutt i været den siste tiden, noe som gjør at aktører som Höegh kan stå sentralt i utviklingen i fremover.

Les også:

Shell designer drømmeskipet  

Verdens største seilskip i Oslo  

Wärtsila designer tungløfter for Subsea 7