Ny design: VS 4285 HCV er et stort fartøy for tunge jobber på dypt vann, enten det er subsea konstruksjon eller legging av fleksible rør. Karusellen har kapasitet på 7.000 tonn fleksible rør. Kranen kan løfte 600 tonn. Skipet blir 162 meter langt og 32 meter bredt. (Bilde: Wärtsilä)
Hardt arbeid: Salgssjef Erlend Sandvik i WSD. (Bilde: Tore Stensvold)
Kaprer kontrakter: Administrerende direktør Ove H. Wilhelmsen i Wärtstilä Offshore and Special Ship Design. (Bilde: Tore Stensvold)

WÄRTSILA SHIP DESIGN

Wärtsila designer tungløfter for Subsea 7

Wärtsilä Ship Design har tegnet et stort tungløft- og subsea-konstruksjonsfartøy for Subsea 7.

VS 4285 HCV

Lengde:                    160 m

Bredde:                                32 m

Dybde:                                 13,5 m

Driftshastighet:                  15 knop

Karusell under dekk:        7000 MT

VLS:                           325 t spenningskapasitet

Dekksområde:                   ca. 2 600 m²

Kran:                         600 t

Innkvartering:                    132 POB R

ROV:                          2 x WROV

LILLESTRØM: Subsea 7 har bestilt det store rørleggings- og subsea konstruksjonsskipet fra Hyundai Heavy Industries (HHI) i Korea.

Wärtsilä Ship Design (WSD) fikk kontrakten med HHI og klarte i løpet av tre måneder å komme opp med en helt ny design.

– Vi hadde et stort team som jobbet tett med underleverandører, verft og Subsea 7, sier salgsdirektør Erlend Sandvik i WSD til Teknisk Ukeblad.

Oppdraget fra verftet var å designe et stort offshore konstruksjonsfartøy (Heavy Construction Vessel - HCV) med plass til en karusell med 7.000 tonns kapasitet under dekk, og en kran med kapasitet på 600 tonn.

Skipet, som ble presentert på Nor-Shipping, vil ikke konkurrere i samme segment som Deep Energy, som har kapasitet på 5600 tonn stive rør.

Tunge løft

Skipet, med betegnelsen VS 4285 HCV, blir 162 meter langt og 32 meter bredt.

Det utstyres også med en 600 tonns kran som løfter og tar opp eller setter ut moduler over skutesiden. Det er dekksplass på rundt 2500 m2.

Skipet er designet for en transitthastighet på 15 knop.

– Det er raskt for et slikt fartøy, men ideen er at det skal kunne forflyttes raskt fra ulike jobber. Det er som kabellegger eller konstruksjonsskip det skal tjene penger, sier Sandvik.

Et optimalt skrog for raskt transitt, er ikke optimal for DP-operasjoner (dynamisk posisjonering).

– Det blir en rekke kompromisser. For et slikt skip er DP-egenskaper viktigst. Det er derfor optimalisert først og fremst med det for tankene, sier Sandvik.

Les også: Ulstein gir 20 millioner til nytt redningsfartøy

Klarer seg i konkurransen

Administrerende direktør Ove H. Wilhelmsen i Wärtstilä Offshore and Special Ship Design er fornøyd med at WSD klarer å kapre kontrakter i et relatvit stille marked.

– Vi designer også et dykkerskip som bygges av Hyundai for Subsea 7. Det viser at vi har tillit i markedet, sier Wilhelmsen.

Rørleggingsutstyret er utviklet av Huisman og karusellen av Maats. Fleksible rør legges med vertikal-leggingsverktøy gjennom moonpool (brønn i skipet).

Skipet får også to fjernstyrte undervannsbåter (ROV) og lugarplass til 132 personer.

Les også:

Her er tallene som viser at norske verft er billigere enn asiatiske

Rolls-Royce-sjef tror på gass for godsfartøy  

Dette er Årets skip