Lett: Redningsselskapet har bygget de siste fartøyene i karbonfiber for å gjøre dem så lette som mulig. (Bilde: Redningsselskapet)

IDAR ULSTEIN

Ulstein gir 20 millioner til nytt redningsfartøy

Donerer 20 millioner kroner til Redningsselskapet.

RS Idar Ulstein - spesifikasjoner:

  • Lengde over alt: 21,40m
  • Største bredde: 6,26m
  • Dybde i riss: 2,45m
  • Dypgang: 1,10m
  • Byggemateriale: Aluminium, evt. kompositt
  • Fart: 35-38 knop
  • Slepekraft: Ca. 9 tonn
  • Motoreffekt: 2 x 1500 hk
  • Fremdriftssystem: Vannjet
  • Klasse: DNV +1A1 HSLC R2 Patrol E0
  • Skrog: Planende V-bunn, type monohedron, designet for vannjet
  • Redningsutstyr: Redningsvannskuter, infrarødt kamera, redningsnett

LILLESTRØM: Det var strålende fornøyde Ulstein-søsken som annonserte gaven under Nor-Shipping på Lillestrøm. Tore og Gunvor Ulsteins far, Idar Ulstein, står som en bauta i norsk skipsbyggingstradisjon.

Redningsselskapet ville hedre hans minne ved å kalle opp en redningsskøyte etter ham. Idar Ulstein døde i fjor høst.

Gaven på 20 millioner kroner, dekker ca. 60 prosent av innkjøpsprisen for skipet. Byggeverft er ennå ikke bestemt.

– Jeg er vokst opp med navnet Idar Ulstein. Han har en solid posisjon i historien som pådriver for utviklingen av den maritime næringen, sier Rikke Lind, generalsekretær i Redningsselskapet.

Tøff og fartsglad

Gunvor Ulstein sier at skipet Redningsselskapet vil kalle opp etter faren, er akkurat etter hans smak.

– Han likte fart og han var tøff. Han seilte ut da Redningsselskapet kom inn, sa Gunvor Ulstein.

Rett før hadde Rikke Lind fortalt om Redningsselskapets ansatte og deres tøffe oppgave. De går nemlig ut med redningsfartøyene når andre skip kommer inn for å søke nødhavn.

Les også: Dette er Årets skip

Lett: Redningsselskapet har bygget de siste fartøyene i karbonfiber for å gjøre dem så lette som mulig.
Lett: Redningsselskapet har bygget de siste fartøyene i karbonfiber for å gjøre dem så lette som mulig. Redningsselskapet

Leveres i 2015

Skipet blir 21 meter langt og får en toppfart på 38 knop. Det skal være ferdig i 2015.

Ni verft er forespurt, og syv er veldig interessert i å bygge skipet. Men Redningsseslakept trenger mer penger før de kan gå i gang.

– Ring meg i morgen om det er noen som vil donere, sa Lind på en pressekonferanse.

Tore Ulstein, styreleder i Ulstein Group, sier at Ulstein ikke forventer noe tilbake i form av kontrakter.

LEDER: Den maritime næringen fortjener større oppmerksomhet

"No strings attached"

– Det er helt uten betingelser. Men vi er med og diskuterer konseptet. Vi kommer utenfra og kan stille spørsmål «utenfor boksen». Det var slik vi kom fram til X-Bow. Da ble vi utfordret av industridesignere, sier Tore Ulstein til Teknisk Ukeblad.

Fartøyet skal etter planen utstyres med vannjet med fartspotensial på opp til 38 knop. Slepekraft skal være på ca. 9 tonn, som er litt mer enn «Adeler-klasse», men noe lavere enn «Skomvær-klassen. Fartøyet får et mannskap på 9.

– Vi bygger inn mer enn 120 års erfaring i fartøyet og tar med oss det beste fra dagens skøyteklasser, og kombinere dette med dagens teknologi innenfor design, materialer, fremdriftssystem og annen utrustning, sier Lind.

Og legger til: – Vi hører gjerne på ideer og innspill fra Ulsteins skipsdesignere.

Les også:

40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer

Petter ble nesten drept da han testet ny kjettingkutter

New Yorks brannvesen kom til Norge for å lære om gassferger