Tre sekunder: På en video i bakgrunnen under OTC i Houston demonstrerte Petter Birkeland hvordan kutting av 16 cm tykke kjettinger kan skje på under tre sekunder. Foto: Tormod Haugstad (Bilde: Tormod Haugstad )

CONTROLCUTTER

Petter ble nesten drept da han testet ny kjettingkutter

 

Petter Birkeland er en glad mann i dag. Hans nye teknologi Controlcutter, som kutter opptil 162 mm tykke kjettinger på under tre sekunder, har fått sitt gjennombrudd.

På Offshore Technology Conference (OTC) i Houston lanserte han sin første store kontrakt og kronprinsparet brukte lang tid på å høre hans historie for å overleve som menneske og som forretningsmann.

Var ferdige med test

7. november 2011 utførte Birkeland sammen med sin kollega Tjerand Tveit en siste test av flere på Controlcutter.

Også siste test gikk bra, men ett minutt etter at den var over, smalt det.

– Vi hadde satt inn to sterke lamper for å få god belysning under filmopptaket. I etterkant er disse lampene blitt målt av Kripos til å ha en overflatetemperatur på 600–700 grader. Kombinasjonen av for lite oksygen i testlokalet og at det hadde lekket litt olje, gjorde at det utviklet seg noe som kan sammenlignes med en støvbrann. I løpet av få sekunder var rommet omdannet til et inferno av flammer. Tjerand og jeg var sjanseløse. Vi holdt på å brenne opp, forteller Birkeland.

Selv pådro han seg tredjegradsforbrenning på 63 prosent av kroppen, mens kollega Tjerand Tveit som i dag er teknisk sjef, fikk 53 prosent.

Les også: Dette tauet er like sterkt som stål

Merket: Petter Birkeland(44) trodde oppfinnelsen hans med den unike kuttemaskinen var over da han våknet fra koma. Nå har han solgt den første maskinen til Statoil. Foto: Tormod Haugstad

Lå i koma i 22 dager

Birkeland husker alt fra ulykken. Fra flammene tok ham til han selv spaserte inn i ambulansen. Men etter dette går det nesten åtte uker, hvor av 22 dager i koma, før han husker noe.

– Jeg er blitt fortalt at jeg var over grensen for å dø. Jeg husker bare bruddstykker fra ukene etter at de vekket meg. Legene har sagt at det som reddet livet mitt, var at jeg var i så god form, sier Birkeland.

Som elitespiller for Viking i håndball var han godt trent. Han er utdannet ingeniør og hadde i mange år jobbet med å bygge opp diverse selskaper, blant annet JP Kenny i konsernet Wood Group før han begynte for seg selv.

Birkelands oppfinnelse kan paradoksalt nok dreie seg om å redde andres liv. Anker­håndtering er helt sentralt i olje- og gassindustrien.

På norsk sokkel er det stadig større behov for rigger og fartøy som må ankre i forbindelse med boring og lasting.

Hvis disse må flyttes på grunn av uhell eller isfjell som kommer drivende, må ankerkjettingen kuttes raskest mulig. Birkeland har klart å utvikle et kutteverktøy som er unikt.

I løpet av tre sekunder kan en kjetting med en dimensjon på over 16 centimeter kuttes og fristille et fartøy fra en farlig last, eller frigjøre en rigg slik at den kan unngå kollisjon med isfjell.

Under OTC-messen i Houston slapp han nyheten om at han har solgt det første systemet til Statoil.

CC122, som systemet kalles, vil bli installert om bord i ankerhåndteringsfartøyet Skandi Vega.

Les også: Halverer fortøyingstiden for rigg

Arktiske strøkControlcutter er blitt utviklet i samarbeid med Statoil og rederiene Bourbon Offshore, DOF, Farstad, Havila, Møkster og Olympic. Det er et rent mekanisk system hvor en spesiell blanding av metaller gir kniven en enorm styrke. Systemet er testet og godkjent av DNV. Utstyret er ment å bli fast inventar på dekk på rigger og store skip og trenger ingen bemanning. Det er hydraulikk med et akkumulatorsystem som driver kniven.

Arktiske strøk

Riggene som brukes i arktiske strøk må være spesielt kraftig dimensjonert.

– Hvis et isfjell kommer drivende, eller store ismasser påfører installasjonen så store krefter at det er nødvendig å fristille seg, kan man med Controlcutter selektivt kutte opptil flere av mooring-linjene, eller alle om nødvendig, for å manøvrere riggen i sikkerhet, sier Birkeland.

Han har hittil brukt 25 millioner kroner for å utvikle metoden hvor cirka 1/3 er kommet som støtte fra Statoil og Innovasjon Norge.

– Per i dag vet jeg ikke om noen konkurrenter. Det spesielle er kniven som er sammensatt av mange ulike metaller. Vi har eksperimentert med mange forskjellige blandinger for å finne den riktige sammensetningen.

I Norge er det krav om at fartøy skal kunne fristilles fra en last innen 10 sekunder. Men fram til i dag er det ingen teknologi som har gjort dette mulig.

Derfor har Sjøfartsdirektoratet vært nødt til å gi dispensasjoner. Nå som Controlcutter er kvalifisert, ser ikke Birkeland at det lenger skal være grunn til å gi dispensasjoner.

– Sjøfartsdirektoratet har et stort fokus på sikkerhet og har gått i bresjen for å skjerpe kravet fra 10 sekunder til 3 sekunder. De har derfor overlevert et forslag til Den internasjonale maritime organisasjonen (Imo) hvor de ønsker å gjøre det særnorske kravet om til et Imo-krav, sier 44-åringen.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Glede: Teknisk sjef Tjerand Tveit(t.v.) og daglig leder Petter Birkeland holder en kjetting som «bare» er åtte centimeter tykk. Deres kuttemaskin skjærer den i to på to steder i løpet av et sekund. Foto: Tormod Haugstad

Kunne gitt opp

Han har kone og tre barn i alderen 14, 11 og åtte år. Når den første kontrakten nå er skrevet, er målet å få satt Controlcutter i produksjon.

Han er i forhandlinger med store selskaper som ønsker å stå for produksjonen av systemet. Selv vil de ha fokus på utleie, salg og service av systemene.

Han har fortsatt noen plasterlapper i ansiktet som er tydelig preget av brannskadene. Slik vil han være merket for livet.

– Tenkte du aldri på å gi opp når det gikk så galt?

– Nei. Da jeg våknet fra koma, tenkte jeg at det også var slutten for forretningsideen. Men da jeg fikk vite at brannen ikke hadde noe med produktet å gjøre, ville jeg ikke gi opp. Nå er jeg mer opptatt av fremtiden enn det som har skjedd.

Les også:

Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Prøver å forstå styrken til aluminium