Skreddersydde ballastvannrenseanlegg til eksisterende skip, kan bli milliardbutikk for leverandørbransjen. (Bilde: OPTIMARIN)

BALLASTVANN

40.000 skip trenger systemer for å drepe mikroorganismer

 

Mellom 35.000 og 40.000 skip vil trenge ballastvannrenseanlegg i årene som kommer. Det anslår en av gründerne bak et norskutviklet system som renser ballastvann med filtere og UV-stråling.

– Markedet kommer til å bli enormt, fortalte sjef for forretningsutvikling i Optimarin, Birgir Nilsen under en debatt før shippingmessen Nor-Shipping som åpner i morgen.

I 2004 ble den såkalte ballastvannkonvensjonen vedtatt av IMO, men nylig ble innføringen utsatt av IMO.

Nok land

Til tross for utsettelsen er Nilsen optimistisk.

Ifølge ham har tilstrekkelig antall land ratifisert konvensjonen til at den kan tre i kraft. Når dette vil skje er likevel usikkert.

– Det kan skje fra årskiftet 2013 til 2014, men det vet vi ikke før det skjer, fortalte Nilsen til Teknisk Ukeblad.

Les også: Storkontrakt for ballastvannrens

Dreper mikroorganismer

Teknologien deres bygger på filtrering og UV-stråling. Selskapet har patentert teknologi for et kobber-nikkel kammer som brukes til UV-rensingen. Selskapet har blant annet hentet inspirasjon fra renseanlegg for drikkevann.

Systemet ble for første gang installert på cruiseskipet  Regal Princess i 2000.

Ballastvannet blir belyst med UV både under fylling og tapping av ballasttankene.

Selskapet anslår at det så langt er solgt mellom 2000 og 2500 rensesystemer på verdensbasis. Optimarin har solgt over 220 systemer.

De har flere konkurrenter, men de tror at flere av dem ikke kommer til å klare fremtidige sertifiseringer. Blant annet venter bransjen på en amerikansk sertifiseringsordning som er administrert av Den amerikanske kystvakten.

Les også: – Fremmed ballastvann truer marint miljø i Norge

Enormt problem

Etter klimaendringer, så er spredning av organismer via ballastvann den andre største trusselen mot biologisk mangfold, fortalte Lars Erik Mangset, rådgiver i WWF som representerer organisasjonen i FNs sjøfartsorganisasjon IMO.

– Konvensjonen må tre i kraft så raskt som mulig. Vi har ventet i snart ti år, og vi kan ikke vente lenger, sa Mangset under debatten.

Han viste til undersøkelser som dokumenterer at de samfunnsøkonomiske kostnadene ved å ikke rense ballastvannet er langt høyere enn kostnadene rederiene får dersom de renser vannet.

Robin Tomren fra seismikkselskapet PGS, fortalte at de utruster alle nye skip med systemer for både NOX-rensing og ballastvannrensing for å møte fremtidige krav.

Flere venter

Nilsen fortalte at flere redere installerer systemet, men at de ikke bruker dem fordi det fremdeles ikke er påkrevd.

– Det er frustrerende, for da får vi ikke tilbakemeldinger fra dem, sa Nilsen til Teknisk Ukeblad etter debatten.

Verdens shippingbransje er samlet i Oslo og på Lillestrøm under Nor-Shipping som arrangeres fra tirsdag til fredag denne uken.

Les også: 

Måtte registreres på Bahamas for å unngå norske krav  

Disse kan bli Årets skip

Petter ble nesten drept da han testet ny kjettingkutter