NOMINERT: Aker Seafoods’ nye tråler fra Vard Brattvaag er 70 meter lang og 16 meter bred. Fartøyet er bygd som frysetråler, men skal også levere fersk fisk og produsere fiskemel. (Bilde: Vard)

ÅRETS SKIP 2013

Disse kan bli Årets skip

Ship of the Year

Pris ble etablert av fagbladet Skipsrevyen i 1997.

Konkurransen står mellom Aker Seafoods’ nye tråler fra Vard Brattvaag, Fjordlines nye gassdrevne passasjerferge fra Bergen Group Fosen, Eidesviks nye IMR-skip fra Ulstein Verft og rederiet Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra.

Prisen overrekkes til rederi, kaptein, designer og byggeverft av nærings- og handelsminister Trond Giske 4. juni.

Konkurransen, som i år går av stabelen for 16. gang, består av fire deltagere som kjemper om den gjeve prisen.

Aker Seafoods’ nye tråler fra Vard Brattvaag er blant de nominerte. Det 70 meter lange og 16 meter brede fartøyet er bygd som frysetråler, men skal også levere fersk fisk og produsere fiskemel av restråstoff. Hovedfangsten blir torsk, sei, hyse og reker.

Nominert er også rederiet Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra. Det 75 meter lange og 13,6 meter brede LNG-drevne fartøyet er spesialbygd for bulktransport og leveranse av fiskefôr til oppdrettsanlegg.

NOMINERT: Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra er 75 meter lang og 13,6 meter bred. Det LNG-drevne fartøyet er spesialbygd for bulktransport og leveranse av fiskefôr til oppdrettsanlegg.
Nominert er også rederiet Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra. Det 75 meter lange og 13,6 meter brede LNG-drevne fartøyet er spesialbygd for bulktransport og leveranse av fiskefôr til oppdrettsanlegg.NOMINERT: Eidsvaags nye fôrbåt fra Vard Aukra er 75 meter lang og 13,6 meter bred. Det LNG-drevne fartøyet er spesialbygd for bulktransport og leveranse av fiskefôr til oppdrettsanlegg. Harald M. Valderhaug

Les også: Nye eiere for norske STX-verft

Innovativt

Informasjonssjef Hege Anita Akselvoll i Vard sier selskapet er stolt over at to av skipene deres er nominert til prisen.

– Vi synes det er hyggelig at to av våre fartøy er nominert. Vi har vunnet prisen syv ganger tidligere, og synes det er flott at det gis utmerkelser til skip som utmerker seg med nye innovative løsninger. Begge skipene er nye i sitt slag, hvor det har vært lagt mye ressurser i å utvikle nye løsninger i forhold til miljø og effektivisering, sier hun.

Nytt passasjerskip

Fjord Lines nye gassdrevne passasjerferge fra Bergen Group Fosen er den tredje kandidaten. Det 170 meter lange skipet rommer omtrent 300 lugarer­ og har plass til drøye 1500 passasjerer og 600 personbiler.

Fergen skal daglig gå i rute mellom Hirtshals, Stavanger og Bergen, og mellom Hirtshals og Langesund.

– Vi er veldig stolt av å bli nominert, det er i seg selv en anerkjennelse. Vi er nominert med et skip som vi selv har gjort design på og som i hovedsak har norske komponenter. Det er et tilnærmet helnorsk produkt har hevdet seg i en sterk konkurranse, sier kommunikasjonssjef Øyvind Risnes i Bergen Group.

– Styrken med vårt skip er at det har et nytt design, det er utviklet i Norge, og at det skal brukes av et bredt publikum. Det blir et skip som blir veldig synlig fra på Vestlandskysten og er på mange måter et symbolskip for norsk verftsindustri, sier han.

NOMINERT: Fjord Lines nye gassdrevne passasjerferge fra Bergen Group Fosen er nominert til årets skip. Det 135 meter lange skipet rommer omtrent 300 lugarer og har plass til drøye 1500 passasjerer og 600 personbiler. Her MS Stavangerfjord, som skal være ferdig i juli.
Det blir et skip som blir veldig synlig fra på Vestlandskysten og er på mange måter et symbolskip for norsk verftsindustri, sier han.NOMINERT: Fjord Lines nye gassdrevne passasjerferge fra Bergen Group Fosen er nominert til årets skip. Det 170 meter lange skipet rommer omtrent 300 lugarer og har plass til drøye 1500 passasjerer og 600 personbiler. Her MS Stavangerfjord, som skal være ferdig i juli. Bergen Group

Les også: Ny utsettelse for MS Stavangerfjord

Favoritt

En av favorittene er likevel det fjerde nominerte skipet, nemlig Seven Viking fra Ulstein. Skipet, som er 106,5 meter langt og 24,5 meter bredt, eies av Eidesvik Offshore og Subsea 7.

Det har vært i drift for Statoil siden februar i år og utfører blant annet inspeksjon, vedlikehold og reparasjoner av subsea oljeinstallasjoner og avskallingsbehandling.

Selv om skipet er relativt lite, trekkes designet av skroget fram som det viktigste for at man har plass til stort mannskap og en mengde subseautstyr. I tillegg gjør skroglinjedesignet at stabiliteten blir bedre og bevegelsene mindre i det ruskete nordsjøværet.

Fartøyet har også en separat boligdel som er plassert langt fra arbeidsområdene, noe som gir mannskapet muligheten til å hvile relativt uforstyrret.

Les også: Det finnes ikke store nok skip til framtidige subseautbygginger

Fornøyd

Kaptein Jan Tangenes i Eidesvik Offshore sier at erfaringene med skipet så langt er gode.

– Jeg hadde forventet meg noen startproblemer siden vi er på et helt nytt fartøy, men alle systemer fungerer smertefritt. Vi har knapt hatt avbrudd i arbeidet. Vi holder en servicefart på 16 knop i ganske stygt vær, og har ingen problemer med å gjøre det. Det er første gang jeg er på et slikt fartøy, og jeg er veldig fornøyd. Skipet leverer over mine forventninger så langt, sier han.

– Jeg hadde forventet meg noen startproblemer siden vi er på et helt nytt fartøy, men alle systemer fungerer smertefritt. Vi har knapt hatt avbrudd i arbeidet. Vi holder en servicefart på 16 knop i ganske stygt vær, og har ingen problemer med å gjøre det. Det er første gang jeg er på et slikt fartøy, og jeg er veldig fornøyd. Skipet leverer over mine forventninger så langt, sier han.Favoritt: Den største favoritten til å hente hjem prisen er «Seven Viking» fra Ulstein. Prisen for årets skip overrekkes til rederi, kaptein, designer og byggeverft av nærings- og handelsminister Trond Giske 4. juni. Den største favoritten til å hente hjem prisen er «Seven Viking», som Statoil bruker til subseaoperasjoner. Foto: Ulstein Group/Per Eide Studio

Les også:

Om 10 år kan vi se skip uten mannskap

Planlegger hurtigbåt på luftputeskrog

Vil kjøre danskebåten på metanol