LANGSIKTIG: Roy Reite har tidligere sagt at han ikke så på et eierskiftet i børsnoterte STX OSV Holdings med bekymring. (Bilde: Tore Stensvold)

STX

Nye eiere for norske STX-verft

 

Fincantieri:

Italiensk skipsbyggingsgruppe. Hovedkontor i Trieste, Italia.

200 års historie som skipsbyggere og er nå en av verdens største med c. 10.000 ansatte. Fincantieri har åtte skipsverft og to designsentere i Italia.

De har tre verft i USA i datterselskapet Fincantieri Marine Group.

Fincantieri er til stede i De forente arabiske emirater via selskapet Etihad Ship Ship Building, et joint venture sammen med Melara Middle East og Al Fattan Ship Industries.

Fincantieri er verdensledende innen bygging av cruise skip, og er en betydelig aktør i andre sektorer som marinefartøy, cruise skip, yachts, spesialfartøy, reparasjoner og ombygginger.

Det betyr at de norske verftene i STX-systemet blir delvis eid av et italiensk verftskonsern i stedet for et koreansk.

I dag har STX OSV ca. 9000 ansatte og fem verft i Norge; Aukra, Langsten, Brattvåg, Søviknes og Brevik. I tillegg har selskapet to verft i Romania, to i Brasil og ett i Vietnam.

I Norge har STX OSV også et designselskap i Ålesund, elektor- og automasjonsselskap og en del andre aktiviteter tilknyttet skipsbygging.

Les også: Skal kunne bore på ned til 3.650 meters havdyp

Ikke bekymret

Administrerende direktør Roy Reite i STX OSV tar skifte av hovedeier med stor ro.

-Vi ser positivt på å få nye hovedeiere. Det har vært flere skifter av eiere de siste 10 årene, så dette er ikke en ukjent situasjon for oss. Det betyr at vi kan få ut det beste av nye samarbeidspartnere og de som allerede er inne på eiersiden, sier Roy Reite til Teknisk Ukeblad.

Han har ikke selv vært med på forhandlingene ettersom det er de koreanske eierne som har kontakten med Fincantieri.

Studert

-Vi har gjort en managementstudie og sett på hvilke muligheter dette kan by på for oss. Men det er for tidlig å gå i detaljer. Handelen er ikke gjennomført. Det er en del klausuler som skal løftes før endelig avtale, sier Reite.

På spørsmål om STX OSV kan lære en del av Fincantieri, har ikke Reite noe klart svar ennå.

-Fincantieri er kjent for sine cruiseskip, megayachter og militære fartøy mens vi har offshoresegmentet. Det kan være noen nye markedsmuligheter med Fincantieris nettverk, men det er for tidlig å si noe om.

Reite sier at skifte av majoritetseier ikke vil innebære endringer i ledelsen av selskapet, men at styrerepresentantene til STX Europe vil gå ut og erstattes av Fincantieris om avtalen skulle gå i orden.

 

Børsnotert i Singapore

Det er Fincantieri Oil & Gas S. p. A som har kjøpt 50,75 prosent av aksjene i STX OSV Holdings fra koreanske STX Europe.

STX OSV Holdings er notert på Singapore-børsen. Det betyr at 49,25 prosent av aksjene er spredt på en rekke eiere og investorer.

Les også: Far Solitaire kåret til Årets skip

Erfaring

Fincantieri har 200 års skipsbyggingserfaring og har levert mer enn 7000 skip.

Verftsgruppen, med hovedsete i Trieste, har lang erfaring med bygging av cruiseskip, store yachter, forskjellige typer kommersielle skip og en rekke militære fartøy.

Fincantieri har verft i Trieste og Genova i Italia samt i samarbeid med partnere i noen andre land, deriblant USA og Forente arabiske emirater (UAE).

Over 100 fartøy

Siden 2002 har Fincantieri bygget eller i ordre 104 skip, verdt til sammen 24 milliarder euro (ca. 176 milliarder kroner).

Fincantieri Oil & Gas S. p. A er et heleid datterselskap til Fincantieri - Cantieri Navali Italiani S.p.A.

STX Langsten skipsvert skipsbygging skip verft verftsarbeider hjelm
Fincantieri Oil & Gas S. p. A er et heleid datterselskap til Fincantieri - Cantieri Navali Italiani S.p.A.Business as usual: Livet går videre på STX Langsten selv om det børsnoterte holdingselskapet får ny eierkonstellasjon. Tore Stensvold

Lav ordreinngang

STX OSV, som bygger alle typer offshorefartøy, hadde en omsetning på 8, 6 milliarder kroner i årets ni første måneder.

Ordreboka besto ved inngangen til oktober av 49 skip, derav 27 med STX-design. Selskapet opplyste da tall for 3. kvartal ble lagt fram at ordreinngangen hittil i 2012 har vært lavere enn ventet og at det vil bli ledig kapasitet ved verftene i 2013.

Et nytt verft bygges i Brasil, mens verftet i Niterói sliter med forsinkelser på sine prosjekter.

Les også:

Dette er Norges mektigste teknologer

Dette skipet kan løfte 3000 tonn i tandem

Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce