Ultradypt: Det nye BT - UDS boreskipet for Skeie-selskapet Sigma Drilling blir 230 meter langt og designes for å bore på havdyp ned til 3650 meter og kan bore 12 km lange brønner. Levering i 2015. (Bilde: Bassoe Technology)

AGILITY GROUP

Skal kunne bore på ned til 3.650 meters havdyp

Stor kontrakt vil sysselsette 30 ingeniører hos Agility Group.

Borefartøyet bygges av STX Offshore and Shipbulding i Korea for det Kristiansand-baserte boreselskapet.

Boreskipet er designet av Bassøe Technology i Sverige og har betegnelsen BT-UDS. Det skal kunne bore på ned til 3.650 meters havdyp.

Sørlands-pakker

Leverandør av borepakken er ikke avgjort, men står mellom de norske Aker Solutions, Nationell Oilwell Varco og Cameron (tidligere TTS); alle med base i Kristiansand.

Agility skal designe alt som skal til for å integrere boreutstyr med øvrige systemer.

Les også: Kinesisk oljeserviceselskap bestiller norsk design

Erfaring

- Dette er tungt engineeringarbeid. Mange systemer skal designes og tilpasses boremodulen. Dette er vår åttende kontrakt av denne typen, sier Otto Søberg, konserndirektør i  Agility Group (tidligere Grenland Group), til Teknisk Ukeblad.

Han sier at Agility får nytte av sine mange års kompetanse fra design av borefartøy, borerigger, FPSO-er og FSU-er.

3D

Kontrakten er på ca. 47 millioner kroner og vil sysselsette 30 ingeniører ved Agility Groups kontor i Sandefjord. De vil benytte fullintegrerte 3D-løsninger fra 3D SmartPlant.

Boreskipet BT-UDS (Ultra Deep Water) er nyeste generasjon borefartøy med dynamisk posisjonering.  Sigma Drilling, et datterselskap av Skeie technology, har opsjon på ytterligere fire fartøy.

Boreskipet blir  230 meter langt, 38 meter bredt og stkker 18,4 meter dypt.

12 km

Skipet kan bore inntil 40.000 fot lange brønner (12.192). Det får to BOP (blow out preventer – utblåsningsventiler) som tåler 15.000 PSI – oppgraderbare til 20.000 PSI (ca. 1.000-1.300 BAR).

Fartøyet leveres  i andre halvdel av 2015 og bygges ved STX Jinhae Yard. Stykkprisen er på 672 millioner dollar, eller ca. 3,7 milliarder kroner.

Les også:

Dette skipet skal seile med last

Tidenes største enkeltordre for Rolls-Royce

Skipstunnel åpner for Vestlandsekspress i 50 knop

Bygger verdens største atomisbryter